Υπάρχει ανάγκη για την δημιουργία Μητροπολιτικού Φορέα Πολεοδομίας και Μεταφορών στην Αττική, επισήμανε, μεταξύ άλλων, το μέλος του δ.σ. του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος, στην χθεσινή εσπερίδα του Συλλόγου, με τίτλο «Αστικές Μεταφορές στην Αττική: Υφιστάμενη κατάσταση και προοπτικές».
Σύμφωνα με τον κ. Τσιάνο, αποτελεί πάγια θέση του ΣΕΣ και επιτακτική ανάγκη για την Αττική η δημιουργία Μητροπολιτικού Οργανισμού Πολεοδομίας και Μεταφορών (ΜΟΑ), με αρμοδιότητες σε θέματα Πολεοδομικού Σχεδιασμού, Κυκλοφορίας και Δημόσιας Συγκοινωνίας και στόχο την ενιαία αντιμετώπισή τους ώστε να επιτευχθεί:
-Ενιαίος και ολοκληρωμένος σχεδιασμός των μεταφορικών υποσυστημάτων της Αττικής.
-Αποδοτικότερη λειτουργία του μεταφορικού συστήματος.
Όπως ανέφερε, ο ΣΕΣ έχει καταθέσει το 2010 συγκεκριμένες και ολοκληρωμένες προτάσεις ως προς την δομή, τις αρμοδιότητες και την λειτουργία του ΜΟΑ.
Οι βασικοί άξονες ευθύνης του προτεινόμενου οργανισμού είναι:
-ο στρατηγικός σχεδιασμός, αποτέλεσμα έρευνας σχετικά με ζητήματα που αφορούν σε όλες τις διαστάσεις ανάπτυξης της πόλης (πολεοδομική, κυκλοφοριακή, κοινωνική, κ.α.) με στόχο τον προσδιορισμό της μελλοντικής της εικόνας και λειτουργίας της πόλης. Θα οδηγήσει στον καθορισμό ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανάπτυξης της πόλης και των δικτύων μεταφορών.
-ο λειτουργικός σχεδιασμός, που αφορά ουσιαστικά στο σχεδιασμό, εκτέλεση και αξιολόγηση (άρα βελτίωση όπου απαιτείται) του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου. Ο λειτουργικός σχεδιασμός θα έχει μικρότερο χρονικό ορίζοντα από τον στρατηγικό και θα πρέπει να επικαιροποιείται βάσει της εξέλιξης και υλοποίησης των υποδομών αλλά και της αλλαγής των αναγκών των μετακινούμενων.
-ο έλεγχος, συντονισμός και αξιολόγηση της λειτουργίας των διαφόρων υποσυστημάτων του συγκοινωνιακού συστήματος της Αττικής.
Η χθεσινή εσπερίδα του ΣΕΣ εντασσόταν στο Οδοιπορικό ΣΕΣ «Ασφαλείς και έξυπνες Μετακινήσεις στη δεκαετία 2020 – 2030».
Όπως επισημάνθηκε, την τελευταία δεκαετία υπήρξε εξέλιξή στον τομέα των μεταφορών στην Αττική, όπως οι επεκτάσεις Μετρό, Τραμ, Προαστιακού, οι συγχωνεύσεις φορέων (ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ έγιναν θυγατρικές του ΟΑΣΑ), η Περιφέρεια Αττικής είναι υπεύθυνη για νέα έργα και τη λειτουργία/συντήρηση της υποδομής, στα ΚΤΕΛ αναμένεται η απελευθέρωση της αγοράς και οι δήμοι εκπονούν Σχέδια Βιώσιμης Κινητικότητας.
Υπάρχουν, όμως, σημαντικές αδυναμίες και υφιστάμενα προβλήματα, όπως και πλεονεκτήματα, ορατές προοπτικές και ευκαιρίες:
-ολοκλήρωση των απαιτούμενων οδικών επεκτάσεων,
-οι επεκτάσεις του Μετρό,
-το electromobility,
-η εφαρμογή σύγχρονων συστημάτων ευφυών μεταφορών,
-η εφαρμογή μέτρων και πολιτικών για μια «πραγματικά» Βιώσιμη Κινητικότητα.
Σημειώνεται ότι, τον Μάρτιο του 2020, εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί η τελετή λήξης του Οδοιπορικού, κατά την οποία θα παρουσιαστεί το τεύχος πεπραγμένων του Οδοιπορικού, το οποίο θα περιέχει συμπεράσματα, αρχές, θέσεις και πολιτικές για το σύστημα μεταφορών της επόμενης δεκαετίας.