Οι προτάσεις των αιρετών για το θέμα της δημιουργίας των δύο νέων φορέων που θα δημιουργηθούν στη Θεσσαλονίκη για τις αστικές συγκοινωνίες, καθώς και οι διευκρινίσεις του υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη για το σχέδιο του θα βρεθούν στο επίκεντρο της συνάντησης των δύο πλευρών που θα πραγματοποιηθεί τελικά τη Δευτέρα, στην έδρα της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ) στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με την εφημερίδα «Μακεδονία».
Στη σύσκεψη των δημάρχων ο πρόεδρος της ΠΕΔ – ΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου, επισήμανε ότι κατατέθηκαν προτάσεις από τους δήμους Θέρμης, Θεσσαλονίκης, Παύλου Μελά, Λαγκαδά και Χαλκηδόνας.
Μεταξύ άλλων, τόνισε, ότι οι δήμοι της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης ζητούν την αυξημένη συμμετοχή τους και τη συμμετοχή του Εργατικού Κέντρου στον φορέα σχεδιασμού και ελέγχου του μεταφορικού έργου και υπογραμμίζουν την ανάγκη να υπάρξει αυτή τη στιγμή διοίκηση στο ΣΑΣΘ.
Επίσης, είπε, ότι οι δήμοι δεν έχουν χρήματα ώστε να συμμετέχουν στο φορέα λειτουργίας, εξέφρασε προβληματισμούς για το ενδεχόμενο μεταφοράς του νέου φορέα στο υπερταμείο, τάχθηκε υπέρ της διενέργειας ανοιχτού δημόσιου διεθνή διαγωνισμού για το μεταφορικό έργο και σημείωσε ότι υπήρξε ασυνέπεια στην επικοινωνία με τον υπουργό, σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση των θέσεων των εργαζομένων.
Από την πλευρά του ο Απόστολος Αντωνούδης, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΕΔ – ΚΜ και δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας – Χορτιάτη, υπογράμμισε ότι μπορεί η σύνθεση του φορέα σχεδιασμού και ελέγχου του μεταφορικού έργου να αλλάξει σε σχέση με ό,τι έγινε γνωστό ως τώρα, είπε ότι στο μέλλον μπορεί οι δήμοι να έχουν καλύτερες δυνατότητες ώστε να συμμετέχουν στις εν λόγω διαδικασίες, εκτίμησε ότι ακόμη και αν μπει ο νέος φορέας στο υπερταμείο δεν σημαίνει ότι οι δήμοι θα χάσουν τα οποιαδήποτε δικαιώματά τους και υπενθύμισε ότι ο υπουργός έχει δεσμευτεί για το θέμα των εργαζομένων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τόνισε ότι υπάρχει πρόβλημα στο ΣΑΣΘ γι΄ αυτό και οι δήμοι θα πρέπει να απαιτήσουν από τον υπουργό να υπάρξει προσωρινή διοίκησή του.
Κατά τη σύσκεψη, ο πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ), Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, επισήμανε ότι στο προσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες, δεν προβλέπεται εκπροσώπηση του ΕΚΘ στον σχεδιαστικό φορέα που θα αντικαταστήσει το σημερινό ΣΑΣΘ, έκανε λόγο για εμμονική συμπεριφορά σε βάρος των εργαζομένων και ζήτησε από την ΠΕΔ-ΚΜ την παρέμβασή της.
Πάντως σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Φ. Κουτσαμπάρη στη «Μακεδονία» της Πέμπτης 4 Μαΐου, οι περισσότεροι δήμαρχοι του νομού, είναι απρόθυμοι να συμμετάσχουν στο δημόσιο φορέα εκτέλεσης αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, που σχεδιάζει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, καθώς το χαρακτηρίζουν ασαφές, ατελές, πρόχειρο, νομικά μετέωρο, μη κοστολογημένο, ανεφάρμοστο και απλή έκθεση ιδεών.
Με βάση και τα παραπάνω και από τις παρατηρήσεις που καταγράφηκαν φαίνεται ότι οι δήμαρχοι δεν προτίθενται να δεχτούν τη συμμετοχή τους σε έναν αόριστο φορέα, χωρίς να έχει γίνει οικονομικοτεχνική μελέτη, που να προσδιορίζει το κόστος λειτουργίας, τα πιθανά έσοδα κ.λπ.
Προς επίσχεση εργασίας στον ΟΑΣΘ
Στο μεταξύ, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, επισήμανε ότι οι εργαζόμενοι είναι δύο μήνες απλήρωτοι και πρόσθεσε: «την επόμενη Τετάρτη υπάρχει Δ.Σ., προχωράμε σε επίσχεση εργασίας ώσπου, όχι να πληρωθούμε αλλά να βρεθεί οριστική λύση».
Σημείωσε, ακόμη, πως είναι αδιανόητο 2.400 οικογένειες των εργαζομένων να μην γνωρίζουν τι θα γίνει αύριο, αλλά και να υπάρχουν ανασφάλιστοι εργαζόμενοι με ευθύνες του υπουργού.
Εξάλλου, πρόταση του συνδικάτου που εστάλη προς τον υπουργό προβλέπει, μεταξύ άλλων, την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού για την ανάθεση του έργου των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης σε νέο πάροχο, με την λήξη της ισχύουσας συμφωνίας δημοσίου – ΟΑΣΘ, την συμβιβαστική επίλυση των διαφωνιών, για να μην πτωχεύσει ο ΟΑΣΘ και τη συμφωνία του οργανισμού με το δημόσιο για το κάθε φορά «προσήκον κόμιστρο».
Τέλος, οι εργαζόμενοι στο ΣΑΣΘ αναφέρθηκαν στα εκκρεμή θέματα που έχουν προκύψει εξαιτίας της έλλειψης διοίκησης στο φορέα, σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό της συγκοινωνίας, την άσκηση εποπτείας του ΟΑΣΘ, την εκτέλεση των πληρωμών του προσωπικού και των λειτουργικών δαπανών και τη συμμετοχή του οργανισμού σε ευρωπαϊκά έργα.
Αυτό που επικρατεί είναι η διάθεση να ακούσουν αυτά που έχει μα παρουσιάσει στην συνάντηση ο υπουργός και στη συνέχεια να σταθμίσουν εκ νέου τα δεδομένα που θα έχουν στα χέρια τους και αναλόγως να κινηθούν.