Ολομέτωπη «επίθεση» του υπουργείου Μεταφορών εναντίον των απεργών της ΣΤΑΣΥ.
Για πρώτη φορά, το υπουργείο Μεταφορών εξέδωσε non papen εναντίον απεργών εποπτευόμενης ΔΕΚΟ, κάτι το οποίο αποκτά επιπρόσθετη αξία.
Ως γνωστόν, οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) αντιδρούν στην νομοθετική ρύθμιση, με την οποία εκχωρούνται τα έσοδα των σταθμών της Αττικό Μετρό στον ΟΑΣΑ.
Οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι, με αυτόν τον τρόπο, η ΣΤΑΣΥ θα μετατραπεί σε ζημιογόνα εταιρεία, με απώτερο στόχο την ένταξή της στο ΤΑΙΠΕΔ, κάτι το οποίο θα σημάνει την ιδιωτικοποίησή της, πραγματοποιώντας 24ωρες απεργίες την 1η και 3η Μαρτίου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών:
1.Η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε (ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε) ανήκει στην εταιρεία ΟΑΣΑ Α.Ε. (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Α.Ε). Επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΟΑΣΑ.
Τα έσοδα του ΟΑΣΑ (είτε από τα εισιτήρια, είτε από τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε από άλλες δράσεις) δίνονται αποκλειστικά στις δύο θυγατρικές της εταιρείες ΣΤΑ.ΣΥ και ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε) και στα έξοδα λειτουργίας του ΟΑΣΑ.
Οι προϋπολογισμοί τόσο του ΟΑΣΑ όσο και των θυγατρικών της ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ εγκρίνονται από τα αρμόδια Υπουργεία. Οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι της ΣΤΑΣΥ και της ΟΣΥ μετέχουν θεσμοθετημένα ως τακτικά μέλη στο ΔΣ του ΟΑΣΑ.
2.Οι σταθμοί και οι υποδομές του ΜΕΤΡΟ ανήκουν στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., η οποία έχει υποχρέωση της αποπληρωμής των δανείων του έργου. Το κεφάλαιο των δανείων πληρώνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Οι τόκοι πρέπει να πληρώνονται από τη λειτουργία και την αξιοποίηση των υποδομών του ΜΕΤΡΟ και ανέρχεται σε ποσό άνω των 80 εκατομμυρίων τον χρόνο.
3.Με τη ρύθμιση, στην οποία αντιτίθενται τα σωματεία της ΣΤΑΣΥ, δίνεται η δυνατότητα στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ να μπορεί να συνάπτει συμβάσεις με την ΣΤΑΣΥ Α.Ε. και με τον ΟΑΣΑ Α.Ε.
Ως σήμερα είχε τη δυνατότητα μόνο με τη ΣΤΑΣΥ Α.Ε. αλλά καμία σύμβαση δεν έχει υπογραφεί.
Τίθεται το ερώτημα ποιά είναι η ανησυχία να συνάπτονται συμβάσεις της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ για την περιουσία της και με τη μητρική εταιρεία της ΣΤΑΣΥ, τον ΟΑΣΑ;
4.Η ως σήμερα εκμετάλλευση των υποδομών του ΜΕΤΡΟ γίνεται από τη ΣΤΑΣΥ χωρίς συμβάσεις με την ιδιοκτήτρια ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και έχει πενιχρά αποτελέσματα. Για το 2016 που έχουμε αύξηση των εσόδων (χωρίς τον υπολογισμό του κόστους) αναφέρουμε συνολικά ποσά εσόδων ανά κατηγορία, ώστε να βγουν συμπεράσματα από όλους:
-Έσοδα από την ενοικίαση του σταθμού του Συντάγματος: 1.018.524,98 ευρώ
-Έσοδα για τις διαφημίσεις στα πλαίσια και τα πάνελ όλων των σταθμών: 455.100,48 ευρώ.
-Έσοδα από τις διαφημίσεις στους συρμούς και τα οχήματα: 1.430.581,48 ευρώ.
-Έσοδα από τα ΑΤΜ : 764.615,02 ευρώ.
-Έσοδα από Προωθητικές Ενέργειες: 151.982,62 ευρώ.
-Έσοδα από Κινητή Τηλεφωνία: 1.633.567,20.
-Έσοδα από καταστήματα: 551.911,80 ευρώ.
-Έσοδα από πάρκινγκ: 913.047,45 ευρώ.
Τα συμπεράσματα είναι προφανή για όλους: Ένα 1.018. 524, 98 ευρώ έσοδα το χρόνο για το σταθμό του Συντάγματος. 455.100, 48 ευρώ έσοδα το χρόνο από τις διαφημίσεις σε όλους τους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ και του Ηλεκτρικού και του Τραμ.
Αυτά, και όλα τα υπόλοιπα μεγέθη δείχνουν ότι η εκμετάλλευση αυτής της δημόσιας περιουσίας δεν αποδίδει αυτά που όφειλε να αποδώσει κατ’ ελάχιστο. Είναι βέβαιο ότι η μη αξιοποίηση της περιουσίας της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και η μη κάλυψη της πληρωμής των τόκων θα εγείρει στο άμεσο μέλλον άλλα σοβαρά θέματα και για το δημόσιο και για τους πολίτες και για τους εργαζόμενους στις εταιρείες λειτουργίας.
5.Ακούγοντας το αίτημα των σωματείων της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. -και για να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για τις προθέσεις της κυβέρνησης από κανένα- σε περίπτωση που ο ΟΑΣΑ συνάψει συμβάσεις με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υποχρεώνεται να αποδίδει ως έσοδα τουλάχιστον τα ποσά των αποτελεσμάτων του 2016 στη ΣΤΑΣΥ A.E.
Παρότι από τους σκοπούς και τη λειτουργία του ΟΑΣΑ, μητρικής εταιρείας της ΣΤΑΣΥ Α.Ε., μέσω της οποίας επιδοτείται η ΣΤΑΣΥ Α.Ε., δεν υπάρχει θέμα μεταφοράς αυτών των πόρων πουθενά αλλού εκτός από τη ΣΤΑΣΥ, την ΟΣΥ και τα έξοδα λειτουργίας του.
6. Κανένα θέμα δεν τίθεται για ιδιωτικοποίηση των εταιρειών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Το κεντρικό θέμα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι αν θα συνεχιστούν οι κακές πρακτικές και διαδικασίες στον χώρο των αστικών μεταφορών, αν οι εταιρείες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς θα μπορέσουν να παρέχουν ποιοτικότερο και ποσοτικότερο μεταφορικό έργο στους πολίτες, αν θα μπορούν να διευρύνουν το κοινωνικό τους έργο και την φθηνή τιμολογιακή πολιτική προς τους πολίτες. Θα τα καταφέρουμε αν αλλάξουμε τις πρακτικές του χθες. Από τα παραπάνω ακόμη αναζητούνται οι λόγοι και τα αιτήματα της απεργίας.
Πρόσφατα υπογράφηκε η νέα ΣΣΕ. Επομένως δεν είναι πίεση για συνδικαλιστικά θέματα. Ποιούς λοιπόν πραγματικούς σκοπούς εξυπηρετεί;