Με ρίζες από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα και σταθερή προσήλωση στην ποιότητα, ο Όμιλος ΆΒΑΞ είναι συνυφασμένος με τα πιο εμβληματικά έργα υποδομών της χώρας και συνώνυμο κατασκευαστικής υπεροχής.
Η υπεροχή αυτή, σε συνδυασμό με την υψηλή του αξιοπιστία, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διεκδίκηση και ανάληψη νέων έργων, πολλά εκ των οποίων, εκτός από πολυσύνθετα, ήταν έργα πρωτόγνωρα για τα ελληνικά δεδομένα, όπως ενδεικτικά η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, η Αττική Οδός και το Μετρό της Αθήνας.
Ειδικά όσον αφορά στο Μετρό, ο Όμιλος ανέλαβε εξ ολοκλήρου την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ανθούπολη και Ελληνικό (από Αγ. Αντώνιο και Αγ. Δημήτριο αντίστοιχα) και την επέκταση της Γραμμής 3, από Εθνική Άμυνα προς Δουκίσσης Πλακεντίας και από Χαϊδάρι προς Πειραιά.
Οι πρώτοι τρεις σταθμοί σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια παραδόθηκαν το καλοκαίρι του 2020, ενώ το καλοκαίρι του 2022 θα παραδοθούν οι σταθμοί σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο.
Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία ανέλαβε σημαντικό μέρος της κατασκευής για την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά.
Χάρη στη μακροχρόνια εμπειρία του σε έργα Μετρό, αλλά και στην υψηλή τεχνογνωσία και κατάρτιση των στελεχών του, ο Όμιλος ΑΒΑΞ διεκδίκησε και κέρδισε ως επικεφαλής της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM την κατασκευή του Α’ τμήματος της Γραμμής 4.
Ένα έργο που αποτελεί «το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που κατασκευάζεται στην Αττική τα τελευταία 20 χρόνια», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την τελετή συμβασιοποίησης του έργου που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες εβδομάδες στο Άλσος Βεΐκου.
Το μεγαλύτερο έργο του είδους του αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη
Με ορίζοντα έναρξης των κατασκευαστικών εργασιών στις αρχές του επόμενου έτους, το μεγαλύτερο έργο υποδομής μεταφορών αυτή τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με προϋπολογισμό ύψους €1.8 δις, αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας.
Σε 8 χρόνια, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του έργου, θα κατασκευαστούν σε μια γραμμή μήκους 12,8 χιλιομέτρων, η οποία θα εκτείνεται σε 4 δήμους, 15 νέοι υπόγειοι σταθμοί σε Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
H πορτοκαλί Γραμμή 4 σχεδιάστηκε έτσι ώστε να εξυπηρετεί αφενός πολλές πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός) και αφετέρου μεγαλύτερο αριθμό κρίσιμων υποδομών όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανισμούς και υπουργεία, που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνται από αστικές συγκοινωνίες και ΙΧ μεταφορικά μέσα.
Υπολογίζεται πως το σκέλος Άλσος Βεΐκου – Γουδή θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 340.000 επιβάτες, εκ των οποίων 125.000 θα είναι εργαζόμενοι
Ενδεικτικά, αναφέρεται πως η απόσταση μεταξύ Κέντρου και Πανεπιστημιούπολης θα διαρκεί μόλις 7 λεπτά, διευκολύνοντας έτσι στην καθημερινότητά τους χιλιάδες φοιτητές.
Παράλληλα, η νέα γραμμή θα φιλοξενεί δύο σημεία ανταπόκρισης με το υπάρχον δίκτυο του Μετρό σε «Ευαγγελισμό» με τη Γραμμή 3 και στο σταθμό «Πανεπιστήμιο» της Γραμμής 2 από το νέο σταθμό «Ακαδημία».
Μια περιβαλλοντική ανάσα για την πόλη της Αθήνας
Πολύτιμη αναμένεται η συμβολή του έργου στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Αθήνας, καθώς εκτιμάται πως καθημερινά θα πραγματοποιούνται 53.000 λιγότερες μετακινήσεις με ΙΧ.
Εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική, καθώς σε όλη την Ευρώπη τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι η σύγχρονη απάντηση για τη μείωση της ρύπανσης στις πόλεις από τα ΙΧ, η οποία κυμαίνεται από 21% έως 30%.
Επίσης, το έργο θα επιτρέπει την ανάκτηση από το σύστημα πέδησης (φρενάρισμα) των συρμών της μη χρησιμοποιημένης ενέργειας και την επιστροφή της και επαναχρησιμοποίησή της στο δίκτυο της πόλης, ενώ και τα επίπεδα θορύβου στις περιοχές αυτές θα μειωθούν σημαντικά.
Τέλος, 1.216 μεγαβατώρες ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά, οδηγώντας στην έκλυση 318 λιγότερων τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα της πόλης.
Ένα έργο με το βλέμμα στο μέλλον
Η Γραμμή 4 θα ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες και τάσεις από το χώρο των μεταφορών, και καινοτόμες μεθόδους κατά τη διάρκεια της κατασκευής της.
Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό τεχνολογικής καινοτομίας της νέας γραμμής είναι οι 20 νέοι, πλήρως αυτόνομοι και αυτόματοι συρμοί σύγχρονης αισθητικής.
Οι συρμοί αυτοί που θα λειτουργούν χωρίς φυσική παρουσία οδηγού, χάρη στα συστήματα σηματοδότησης & ελέγχου συρμών (ATC) και αυτόματης επιτήρησης συρμού (ATS), θα είναι κατασκευασμένοι σχεδόν πλήρως από ανακυκλώσιμα υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ για την ασφάλεια των επιβατών και στις αποβάθρες των σταθμών, θα τοποθετηθεί σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών αποβάθρας (platform screen doors) οι οποίες θα λειτουργούν ταυτόχρονα με τις θύρες των συρμών, όπως άλλωστε εφαρμόζεται σε πολλά δίκτυα Μετρό σε όλο τον κόσμο.
Με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής όχλησης, σημαντικό μέρος των εκσκαφών θα γίνεται υπόγεια – και όχι με τη μέθοδο ανοικτού ορύγματος (cut & cover) όπως σε προηγούμενα έργα Μετρό – πρακτική που θα επιτρέπει την ελάχιστη δυνατή κατάληψη χώρου στα κατά τόπους εργοτάξια.
Με την ταυτόχρονη χρήση δυο νέων συγχρόνων μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων – γνωστά και ως μετροπόντικες – οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα περιοριστούν στο ελάχιστο και δεν θα θυμίζουν σε τίποτα τα εργοτάξια των Γραμμών 2 και 3.