Τη συνέχιση της λειτουργίας του υπό ειδική εκκαθάριση Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2022, προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που κατατέθηκε στη Βουλή, στο σχέδιο νόμου «Διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις».
Επίσης, μεταξύ άλλων, προβλέπεται κατάργηση της ανώνυμης εταιρείας “Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης” (ΑΣΥΘ), η οποία ως θυγατρική του ΟΣΕΘ θα αναλάμβανε την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, προβλέπεται η μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων αστικού τύπου ειδικών προδιαγραφών για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, καθώς και η σύναψη συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ ή τους ΟΤΑ για την εκτέλεση αστικών και υπεραστικών δρομολογίων.
Αναλυτικότερα, η τροπολογία αναφέρει τα ακόλουθα:
«Με την υπόψη τροπολογία, προτείνονται ρυθμίσεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα τροποποιούνται οι διατάξεις του Ν.4482/2017, αναφορικά με το πλαίσιο παροχής συγκοινωνιακού έργου στην περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, προβλέπονται τα ακόλουθα:
Α)Καταργούνται οι διατάξεις του ανωτέρου νόμου, κατά το μέρος που αναφέρονται στη σύσταση και λειτουργία της ανώνυμης εταιρείας Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) ως θυγατρικής εταιρείας του ΟΣΕΘ για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη
Β)Εισάγονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις σχετικά με τη συνέχιση λειτουργίας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), που τελεί υπό ειδική εκκαθάριση και συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:
-εξακολουθεί να ασκείται προσωρινά από τον ΟΑΣΘ, το αργότερο ως τις 31/12/2022 (λήγει 3/12/2019) το συγκοινωνιακό έργο στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που είχαν συμφωνηθεί με το ελληνικό δημόσιο από τις 30/4/2001.
Επιτρέπεται επίσης η σύναψη συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ ή τους ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού για τη διενέργεια αστικών και υπεραστικών δρομολογίων, καθώς και ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για τη μεταφορά επιβατών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 54 παρ. 3,4 του Ν. 4568/2018.
-εξακολουθεί, μέχρι το πέρας της ειδικής εκκαθάρισης του Οργανισμού, η αναστολή του συμψηφισμού απαιτήσεων του Δημοσίου κατά του ΟΑΣΘ που έχουν γεννηθεί ή βεβαιωθεί μέχρι 9/8/2019 (ίσχυε μέχρι 25/7/2017), με απαιτήσεις του Οργανισμού και δεν κωλύεται η έκδοση φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας από τις εν λόγω απαιτήσεις κατά του ΟΑΣΘ.
-επιτρέπεται ο ΟΑΣΘ, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, να μισθώνει μεταχειρισμένα λεωφορεία αστικού τύπου ειδικών προδιαγραφών, για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου
Επίσης, από τις προτεινόμενες διατάξεις, προκαλείται επί του προϋπολογισμού του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ, δαπάνη από τη δυνατότητα πρώτον, σύναψης συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ ή τους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού για τη διενέργεια αστικών και υπεραστικών δρομολογίων, καθώς και ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για τη μεταφορά επιβατών και δεύτερον, μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης».
Αντιδράσεις από ΣΥΡΙΖΑ
Με αφορμή τη σχετική τροπολογία ο Χρήστος Σπίρτζης, τομεάρχης Εσωτερικών και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και η Θεοπίστη Πέρκα, αναπληρώτρια τομεάρχης Μεταφορών, σχολιάζουν τα εξής:
«Με έκπληξη και τελευταία στιγμή πριν την ψήφιση του σχεδίου νόμου «Διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις» κατατέθηκε εκπρόθεσμη τροπολογία, 37 σελίδων, από τον υπουργό Μεταφορών κ. Καραμανλή που καταργεί την πρόβλεψη του Ν.4482/17, για την δημιουργία του ΑΣΥΘ και δίνει παράταση ζωής στον ΟΑΣΘ και στην σύμβαση που έχει με το ελληνικό δημόσιο, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2022.
Να θυμίσουμε ότι ο ΑΣΥΘ, προβλεπόταν να είναι ο νέος φορέας που θα διαδεχόταν τον ΟΑΣΘ, απαλλαγμένος από τα βάρη του παλιού ΟΑΣΘ, απαλλαγμένος από την εκκαθάριση που γίνεται, με νέο σύγχρονο οργανισμό και δομή, που θα αναλάμβανε το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή και τις αστικές συγκοινωνίες με λεωφορεία και την λειτουργία του μετρό.
Είναι απορίας άξιο γιατί δεν θέλουν να αποχωριστούν τον ΟΑΣΘ τους…
Να θυμίσουμε ότι προεκλογικά η ΝΔ έλεγε:
Α. ότι θα ιδιωτικοποιήσουν τον ΟΑΣΘ
Β. ότι είναι παράνομη η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, γιατί σύμφωνα με την οδηγία έπρεπε να γίνει διαγωνισμός
Τα ψέματα τους αποκαλύπτονται κάθε μέρα που περνά, εκδηλώνοντας την αναισθησία τους προς τους πολίτες και τα καθημερινά προβλήματα τους.
Το μεγάλο έργο τους συνοψίζεται σε:
– Ακύρωση του διαγωνισμού για νέα λεωφορεία ηλεκτρικά και φυσικού αερίου, για Αθήνα και Θεσσαλονίκη
– Αλλαγή της θέσης τους για ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ
– Αλλαγή της θέσης τους για παράνομη κρατικοποίηση
– Αποκάλυψη των ψεμάτων ότι το 2019 θα έπρεπε να γίνει διαγωνισμός για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία
– Αλλαγή της θέσης τους για επαναφορά των μη κερδοφόρων γραμμών στα ΚΤΕΛ
– Αναβολή επ’ αόριστον της ολοκλήρωσης του μετρό Θεσσαλονίκης
Η θεατρική παράσταση που έστησε η ΝΔ και τα κροκοδείλια δάκρυα της ξεσκεπάζονται από την ίδια τη ΝΔ και την πολιτική της.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στην εξυγίανση του πολύπαθου οργανισμού που είχε ταυτιστεί με σκάνδαλα και κατασπατάληση δημοσίου χρήματος επί δεκαετίες μέσω «επιδοτήσεων» του κατά τα άλλα ιδιωτικού φορέα.
Με το Νόμο 4482/17 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έβαλε τις βάσεις για τη δημιουργία ενός κρατικού φορέα, που θα αναβάθμιζε τις συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη και θα ανανέωνε το στόλο για να έχουν οι Θεσσαλονικείς τις συγκοινωνίες που τους αξίζουν.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα στις 3 Δεκεμβρίου ο υπό εκκαθάριση εν λειτουργία ΟΑΣΘ θα έπαυε και το συγκοινωνιακό έργο θα περνούσε στις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσ/νίκης, ΑΣΥΘ ΑΕ.
Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση θέλει μία επιστροφή στον παλιό ΟΑΣΘ των ελλειμμάτων, της διαφθοράς με βάση τις προβληματικές νομοθεσίες του παρελθόντος.
Υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες ότι η συγκεκριμένη κίνηση θα δημιουργήσει έντονα προβλήματα και καθυστερήσεις στο υπάρχον χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη καθώς και αυτό θα εντάσσονταν στο νέο φορέα.
Η τροπολογία αποκαλύπτει πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη που αναμένεται να καθυστερήσει σημαντικά καθώς αυτό θα εντασσόταν στο νέο φορέα.
Όπως όλα δείχνουν μετά τις «τακτοποιήσεις» ημετέρων και καθόλου άριστων στις διοικήσεις των νοσοκομείων η κυβέρνηση συνεπής με τις ως τώρα πολιτικές της σπεύδει να «τακτοποιήσει» και τα δεκάδες ρουσφέτια στελεχών της στον πολύπαθο ΟΑΣΘ».