Την αναθεώρηση της Οδηγίας για το ελάχιστο όριο ηλικίας που θα πρέπει να έχουν συμπληρώσει οι επαγγελματίες οδηγοί για να αποκτήσουν άδεια οδήγησης, ζητούν με επιστολή τους προς τη σουηδική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ δύο οργανισμοί μεταφορών.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Κατά καιρούς, έχει γίνει λόγος για τις άνευ προηγουμένου σοβαρές ελλείψεις σε επαγγελματίες οδηγούν που αντιμετωπίζει ο κλάδος των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη, και οι οποίες εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστούν έως το 2026 εάν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.
Για το λόγο αυτό, η IRU και η European Passenger Transport Operators (EPTO), ζήτησαν από την επερχόμενη σουηδική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ να διασφαλίσει ότι η αναθεωρημένη Οδηγία της ΕΕ για την άδεια οδήγησης ορίζει ως ελάχιστη ηλικία οδήγησης για επαγγελματίες οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν τα 18 έτη.
Αυτή τη στιγμή, η ελάχιστη ηλικία για τους οδηγούς της εν λόγω κατηγορίας οχημάτων είναι τα 21 – 24 έτη στις περισσότερες χώρες της Ευρώπη, γεγονός που αποτελεί τεράστιο εμπόδιο για την προσέλκυση ανθρώπων μετά το σχολείο.
Η ελάχιστη ηλικία μπορεί επίσης να διαφέρει σε μια χώρα, ανάλογα με τους τοπικούς κανονισμούς, τις εξαιρέσεις και τους κανόνες άδειας οδήγησης.
Για παράδειγμα, μπορεί να διαφέρει ανάλογα με την απόσταση διαδρομής, των διεθνών έναντι των εσωτερικών δρομολογίων και τον τύπο της πιστοποίησης που κατέχει ο οδηγός.
Σύμφωνα με την Raluca Marian, IRU Director of EU Advocacy, «Η ΕΕ μπορεί να απωλέσει σύντομα περίπου 100.000 οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν. Οι συνέπειες μιας τέτοιας έλλειψης θα είναι τρομακτικές. Θα παρεμπόδιζε τις βασικές υπηρεσίες κινητικότητας και θα έβαζε μεγάλο κίνδυνο στις φιλοδοξίες της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2, καθώς θα οδηγούσε σε λιγότερη συλλογική κινητικότητα.
Αν σκοπεύουμε σοβαρά να μειώσουμε το αποτύπωμα άνθρακα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου, πρέπει να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα επιβατικά αυτοκίνητα για τις συλλογικές μεταφορές. Χρειαζόμαστε όμως περισσότερους επαγγελματίες οδηγούς για να συμβεί αυτό. Ήδη τα δρομολόγια των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς διακόπτονται λόγω έλλειψης οδηγών».
Η αναθεώρηση της Οδηγίας της ΕΕ για την Άδεια Οδήγησης για τον καθορισμό της ελάχιστης ηλικίας για όλους τους επαγγελματίες οδηγούς στα 18 είναι ένας τρόπος για να ανοίξει το επάγγελμα σε περισσότερους νέους».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, μόλις το 5% των οδηγών λεωφορείων και πούλμαν είναι ηλικίας 25 ετών και άνω. Ωστόσο, με την άρση των εμποδίων προσβασιμότητας στο επάγγελμα και τη μείωση της ελάχιστης ηλικίας οδήγησης, ο κλάδος μπορεί να καλύψει το χάσμα. Όπως εκτιμάται, μια τέτοια απόφαση αναμένεται να διπλασιάσει το μερίδιο των οδηγών κάτω των 25 ετών έως το 2030.
Επίσης, χρειάζεται οικονομική υποστήριξη από τις κυβερνήσεις για τον μετριασμό του κόστους αδειών και την προσέλκυση νέων οδηγών, συμπεριλαμβανομένων νέων, γυναικών, ειδικευμένων ξένων οδηγών και άλλων επαγγελματιών.
Η ζήτηση για οδηγούς λεωφορείων και πούλμαν αναμένεται να αυξηθεί κατά 20% τα επόμενα χρόνια, καθώς οι πωλήσεις από ταξιδιωτικά γραφεία, tour operators, υπηρεσίες κρατήσεων και συναφείς δραστηριότητες επανέρχονται σταδιακά στα προ πανδημίας επίπεδα.