Περισσότερο αισιόδοξος από ποτέ για τη δημιουργία του «Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων» στον Ελαιώνα εμφανίζεται, σε συνέντευξη στο metaforespress.gr, o πρόεδρος των ΚΤΕΛ Σοφοκλής Φάτσιος.
Ο κ. Φάτσιος υπογραμμίζει ότι το έργο δύναται να προκηρυχθεί στις αρχές του 2017, αφού πρώτα παραδοθεί η επικαιροποιημένη μελέτη, που συντάσσει το Πολυτεχνείο.
Το κατασκευαστικό κόστος εκτιμάται στα 90 εκατ., τα οποία μπορούν να εξευρεθούν, είτε από την ΕτΕΠ και το «πακέτο Γιούνκερ», είτε από δανεισμό των ΚΤΕΛ, είτε από την κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του.
Ο νέος σταθμός υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 35.000 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών ημερησίως, διαθέτοντας 70 θέσεις στάθμευσης λεωφορείων και άλλες 23 για διεθνείς γραμμές. Οι εμπορικές χρήσεις θα εκτείνονται σε 16.000 τ.μ., ενώ 50.000 τ.μ. προορίζονται για χρήση των ΚΤΕΛ, ταξί και αστικών συγκοινωνιών.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Εδώ και… 10 χρόνια ακούμε για την μετεγκατάσταση των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα. Τελικά θα γίνει το έργο; Είναι ώριμο μελετητικά;
-Αυτή τη φορά το έργο θα γίνει, αφού υπάρχει η αναγκαία πολιτική βούληση, σε συνδυασμό με την ένταξή του στο «πακέτο Γιούνκερ». Έχει ανατεθεί, από τον Ιανουάριο, στο Πολυτεχνείο η εκπόνηση σχετικής μελέτης, το πρώτο τμήμα της οποίας θα παραδοθεί εντός του μηνός και το υπόλοιπο τον Οκτώβριο.
Με το πέρας της εν λόγω μελέτης, η οποία χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από τα ΚΤΕΛ με 1 εκατ., θα ακολουθήσει νέα για τα τεχνοοικονομικά δεδομένα του έργου.
Πριν προκηρυχθεί το έργο, θα υπογραφεί σύμβαση παραχώρησης του χώρου μεταξύ Αττικό Μετρό και ΚΤΕΛ. Το οικόπεδο ανήκει στο Μετρό, τα ΚΤΕΛ θα το μισθώσουν για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, περίπου 30 – 40 χρόνια.
Άποψή μας είναι το έργο να προκηρυχθεί από τα ΚΤΕΛ και όχι σαν δημόσιο έργο, προκειμένου να επισπευστούν οι διαδικασίες.
Το κατασκευαστικό κόστος φτάνει τα 90 εκατ., τα οποία μπορούν να εξευρεθούν, είτε από την ΕτΕΠ και το «πακέτο Γιούνκερ», είτε από δανεισμό των ΚΤΕΛ, είτε από την κοινοπραξία εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του.
Το έργο είναι ώριμο, υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και γι΄ αυτό κιόλας εντάχθηκε στο «πακέτο Γιούνκερ» για πιθανή χρηματοδότηση. Εάν όλα πάνε καλά, αρχές του 2017 θα προκηρυχθεί.
-Ποια τα οφέλη; Πόσα λεωφορεία θα εξυπηρετεί; Θα υπάρχουν εμπορικές χρήσεις;
Ο «Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων» (ΚΣΥΛ) προβλέπεται να κατασκευασθεί πάνω από το αμαξοστάσιο του Μετρό στον Ελαιώνα. Γι΄ αυτό το λόγο έχει υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Αττικό Μετρό, του δήμου Αιγάλεω και των ΚΤΕΛ για τη δημιουργία του ΚΣΥΛ.
Κοινός στόχος είναι η υλοποίηση ενός σύγχρονου Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων, ο οποίος θα αλλάξει ριζικά τα σημερινά δεδομένα, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού των υπεραστικών λεωφορείων στους σταθμούς του Κηφισού και της οδού Λιοσίων, δίδοντας παράλληλα αναπτυξιακή δυναμική στην ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα.
Τα ΚΤΕΛ θα βρίσκονται στο επίπεδο και από πάνω οι διάφορες ψυχαγωγικές και άλλες εγκαταστάσεις, ενώ από κάτω θα είναι το Μετρό. Η υπόγεια διάβαση έχει ήδη κατασκευαστεί.
Υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 35.000 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών ημερησίως, με 70 θέσεις στάθμευσης λεωφορείων και άλλες 23 για διεθνείς γραμμές. Οι εμπορικές χρήσεις θα εκτείνονται σε 16.000 τ.μ., προβλέπουν μέχρι και ξενοδοχείο. Αντίστοιχα, 50.000 τ.μ. προορίζονται για ΚΤΕΛ, ταξί και αστικές συγκοινωνίες.
Γενικότερα, επιδίωξη, για το έργο του ΚΣΥΛ, είναι:
-Να παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό των υπεραστικών λεωφορείων, που ανέρχεται σήμερα σε 10 – 15 εκατ. επιβάτες ετησίως, επιτρέποντας κατά τρόπο οργανωμένο τις μετεπιβιβάσεις, από όλα τα αστικά μέσα μεταφοράς (Μετρό, λεωφορεία, ΙΧ, Ταξί).
-Να σχεδιασθεί αρχιτεκτονικά ένα έργο με υψηλό επίπεδο αισθητικής, αποτελώντας πόλο έλξης εμπορικών ή άλλων δραστηριοτήτων.
-Να κινητοποιήσει και να επισπεύσει τις διαδικασίες για την ανάπτυξη ή ολοκλήρωση των δικτύων αστικής υποδομής (π.χ. τοπικό οδικό δίκτυο, δίκτυα ΟΚΩ) που λείπουν στην περιοχή του Ελαιώνα.
-Να συμβάλει σημαντικά στην πολεοδομική αναδιάρθρωση της περιοχής, που σήμερα είναι κυρίως βιομηχανικού – χονδρεμπορικού χαρακτήρα, σε περιοχή με σύγχρονες επιχειρήσεις τριτογενούς κυρίως τομέα.
-Πως κινείται ο κλάδος; Έχουν μειωθεί τα δρομολόγια, έχουν κλείσει ΚΤΕΛ;
-Έχουμε υποστεί κι εμείς τις συνέπειες της κρίσης. Οι επιβάτες έχουν μειωθεί κατά 5%-10%, ενώ τα τιμολόγιά μας έχουν μείνει σταθερά από το 2010. Στα αρνητικά εντάσσονται η αύξηση της φορολογίας και η ανατίμηση των διοδίων, στα θετικά η μείωση της τιμής των καυσίμων.
Ο στόλος των ΚΤΕΛ δεν έχε μειωθεί, ίσως κάποια δρομολόγια έχουν διακοπεί. Τα ΚΤΕΛ είναι 62, τα περισσότερα παρουσιάζουν ισοσκελισμένους ισολογισμούς. Τα κερδοφόρα ΚΤΕΛ είναι εκείνα που έχουν Πανεπιστημιακή έδρα, λόγω της κίνησης φοιτητών.
-Ο σταθμός του Κηφισού δεν τιμά τον κλάδο…
– Στον Κηφισό ότι ήταν να γίνει, έγινε. Υπάρχει μια ευπρεπής παρουσία με όλα τα στοιχεία εκείνα για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού (κλιματισμός, γεννήτριες, ιδιωτικές εταιρείες καθαριότητας). Δεν μπορούν να γίνουν άλλες παρεμβάσεις σε ένα σταθμό του 1967.
Από την πλευρά τους τα ΚΤΕΛ ολοένα και προσπαθούν να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους. Στον κλάδο μας η λέξη απεργία είναι άγνωστη έννοια, τα δρομολόγια τηρούνται και ο στόλος εκσυγχρονίζεται (ο μέσος όρος στην Ελλάδα είναι 10 έτη, στην Ευρώπη 25). Παράλληλα, δημιουργήθηκαν νέοι μεγάλοι σταθμοί σε Κέρκυρα και Άμφισσα τον τελευταίο μήνα.