Oι μεγάλες πόλεις ασφυκτιούν. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα επιδεινώνεται. Οι χώροι πρασίνου και τα πεζοδρόμια περιορισμένα.
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αποτελούν… μονόδρομο, αλλά και τη λύση για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Στην υλοποίηση των στόχων αυτών αναφέρθηκαν, τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, όσο και ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για τα ΣΒΑΚ που πραγματοποιείται στο υπουργείο σε συνεργασία με τους εταίρους του ευρωπαϊκού προγράμματος CIVITAS SUMPs-UP.
Τους επόμενους μήνες, το υπουργείο πρόκειται να καταθέσει σχέδιο νόμου για τα ΣΒΑΚ, ώστε να υπάρξουν κοινές κατευθύνσεις, κανόνες, προδιαγραφές και εργαλεία προς διευκόλυνση των ΟΤΑ, δεδομένου ότι η Ελλάδα έχει μείνει «πίσω» στον τομέα αυτό.
Η ομιλία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι, από το 2013, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκπονήσει μια δέσμη μέτρων και σε πολλές χώρες τα μέτρα αυτά έχουν ωριμάσει:
«Δυστυχώς, εμείς στην Ελλάδα είμαστε πίσω. Και γι’ αυτό πρέπει να κινηθούμε πολύ γρήγορα», είπε ο υπουργός, τονίζοντας παράλληλα ότι «αν και υπάρχει ο σχετικός νόμος από τον Μάρτιο του 2019 – με ατέλειες και παραλείψεις – αυτός δεν είναι αρκετός. Γι’ αυτό στόχος μας είναι με νομοσχέδιο που θα καταθέσουμε τους επόμενους μήνες, να τις διορθώσουμε».
Στη συνέχεια ο υπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση τοποθέτησε τον πολίτη και τη βελτίωση της καθημερινότητάς του στον πυρήνα των επιλογών και των πρωτοβουλιών της:
«Μια βελτίωση στην ποιότητα των μετακινήσεων και την ποιότητα των μεταφορών, οδηγεί σε βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος καθώς και της ποιότητας ζωής για τους πολίτες και την κοινωνία μας.
Και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, οι υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία, η ορθολογική διαχείριση των ΙΧ οχημάτων, οι σύγχρονες εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, με σεβασμό και μέριμνα για το περιβάλλον και σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να συνθέσουν το παζλ της Αστικής Κινητικότητας», υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών περιέγραψε την κατάσταση που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια οι αστικές συγκοινωνίες στις δύο μεγάλες πόλεις της Ελλάδας:
«Παραλάβαμε στην Αθήνα μετά βίας 1.000 λεωφορεία, με τον μέσο όρο ηλικίας τους να είναι πάνω από τα 15 χρόνια και τα έσοδα να είναι μειωμένα», τόνισε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι «θέσαμε σε κυκλοφορία 102 επιπλέον λεωφορεία, πετύχαμε συμφωνία με τα ΚΤΕΛ, ενώ, σύντομα θα κυκλοφορήσουν για λογαριασμό του ΟΑΣΘ άλλα 100 με 120 λεωφορεία των ΚΤΕΛ».
Επιπλέον, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στο μεγάλο πρόγραμμα που αφορά στην προμήθεια ηλεκτροκίνητων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το οποίο προετοιμάζεται, αφού, όπως εξήγησε «χωρίς αστικές συγκοινωνίες δε μπορεί να “κουμπώσει” το πάζλ και δε μπορούν να προχωρήσουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας».
Η ομιλία του υφυπουργού Μεταφορών
Στη διημερίδα απηύθυνε χαιρετισμό και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος αναφέρθηκε στον ρόλο του υπουργείου για να δημιουργηθεί ένα φιλικό θεσμικό πλαίσιο, ώστε κάθε δήμος να μπορεί να οργανώσει και να αναζητήσει χρηματοδότηση για το πρόγραμμα Αστικής Κινητικότητας που ενδιαφέρεται.
«Ο νόμος βοηθά ώστε να υπάρχουν κοινές κατευθύνσεις, κανόνες, προδιαγραφές και εργαλεία προς διευκόλυνση των ΟΤΑ, προκειμένου να υλοποιούνται οι δράσεις σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο», υποστήριξε ο κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, παρουσιάζοντας τους στόχους των ΣΒΑΚ:
-Να αναβαθμίσουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς
-Να δημιουργήσουν περιβαλλοντικά φιλικούς τρόπους μετακίνησης
-Να εξασφαλίσουν προσβασιμότητα στο δίκτυο μεταφορών για όλους
-Να επιδιώξουν τη μείωση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων
-Να βελτιώσουν την κυκλοφορία των οχημάτων διανομής
-Να οργανώσουν τη στάθμευση και
-Να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, όπως τα ευφυή συστήματα μεταφορών.
Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε πως γίνονται ταυτόχρονες κινήσεις για την επιτάχυνση των διαδικασιών:
«Από τη μία, στη βελτίωση της νομοθεσίας για τα ΣΒΑΚ και από την άλλη, στη δημιουργία εργαλείων που είναι αναγκαία για να τρέξει το εγχείρημα, όπως η ψηφιοποίηση και η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού μητρώου.
Η καλή οργάνωση στο εσωτερικό μας είναι προτεραιότητα. Είναι όμως και το εφαλτήριο για να διεκδικήσει η χώρα μας κάθε δυνατότητα χρηματοδότησης για την υλοποίηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Τα ΣΒΑΚ αποτελούν κομβικό σημείο για τη συγχρηματοδότηση έργων κατά την νέα προγραμματική περίοδο», επισήμανε.