Έγινε το «μεγάλο βήμα» για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και ειδικότερα, για ΟΑΣΑ – ΟΣΥ και ΟΑΣΘ.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκήρυξε τον διαγωνισμό για την προμήθεια 750 έως 770 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Ο διαγωνισμός έχει κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά, με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, ανά τμήμα για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει την προμήθεια λεωφορείων και των παρελκομένων τους.
Ο τίτλος της σύμβασης είναι «Προμήθεια λεωφορείων και των παρελκομένων τους, με σκοπό την Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης», είναι ύψους 383.494.800 ευρώ (με Φ.Π.Α.) και χωρίζεται σε 5 τμήματα.
Η ημερομηνία υποβολής των προσφορών ορίστηκε στις 8 Νοεμβρίου και η ηλεκτρονική αποσφράγιση των προσφορών στις 12 Νοεμβρίου.
Τα 5 τμήματα του διαγωνισμού των νέων λεωφορείων
ΤΜΗΜΑ 1: «Προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI, με δικαίωμα προαίρεσης για αύξηση κατά 20 οχήματα κατά το στάδιο της κατακύρωσης των αποτελεσμάτων του Διαγωνισμού», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 31.000.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% (περιλαμβανόμενης συντήρησης ενός (1) έτους των οχημάτων) και με δικαίωμα προαίρεσης 6.200.000 € πλέον Φ.Π.Α.
ΤΜΗΜΑ 2: «Προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 59.000.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% (περιλαμβανόμενης συντήρησης ενός (1) έτους των οχημάτων).
Στα τέλη του 2019, η ΟΣΥ διέθετε στόλο (ονομαστική δύναμη) 1.707 θερμικών οχημάτων, μέσης ηλικίας 16,4 ετών και 286 ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μέσης ηλικίας 18 ετών
ΤΜΗΜΑ 3: «Προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 43.000.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% (περιλαμβανόμενης συντήρησης ενός (1) έτους των οχημάτων).
ΤΜΗΜΑ 4: «Προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 45.375.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24%. Συγκεκριμένα: 45.000.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% για τα 100 οχήματα, περιλαμβανομένων των φορτιστών αργής φόρτισης και συντήρησης ενός (1) έτους των οχημάτων, συν 375.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% για τρεις (3) διατάξεις συσσωρευτή-ταχυφορτιστή για φορητή εξυπηρέτηση των οχημάτων.
ΤΜΗΜΑ 5: «Προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 124.695.000 πλέον Φ.Π.Α. 24%. Συγκεκριμένα: 123.750.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% για τα 250 οχήματα, περιλαμβανομένων των φορτιστών αργής φόρτισης και συντήρησης ενός (1) έτους των οχημάτων, συν 945.000 € πλέον Φ.Π.Α. 24% για επτά (7) διατάξεις συσσωρευτή-ταχυφορτιστή για φορητή εξυπηρέτηση των οχημάτων.
Κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα, από οικονομική άποψη προσφορά, βάσει τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, ανά τμήμα.
Οι επιμέρους λεπτομέρειες
Τα 2/3 των νέων λεωφορείων εκτιμάται ότι θα δρομολογηθούν στην Αθήνα και το 1/3 στη Θεσσαλονίκη.
Ο διαγωνισμός, όπως αναφέρθηκε, χωρίζεται σε 5 επιμέρους τμήματα, δηλαδή κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει από 1 έως 5 προσφορές για τις ακόλουθες κατηγορίες.
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι προκηρύχτηκαν 5 διαφορετικοί διαγωνισμοί, αλλά 1, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η διαγωνιστική διαδικασία, και για τα 5 επιμέρους τμήματα, θα «τρέχει» παράλληλα.
Για τον διαγωνισμό έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψής, του ΕΣΠΑ και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση με ευρεία συμμετοχή των ενδιαφερομένων μερών.
Η δήλωση του υπουργού Μεταφορών
«Έχουμε εργαστεί εντατικά τους τελευταίους μήνες στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για την κατάλληλη προετοιμασία της ένταξης των νέων λεωφορείων στους υφιστάμενους στόλους», δήλωσε ο κ. Κώστας Καραμανλής και τόνισε ότι:
«στο νέο διαγωνισμό περιλαμβάνονται περισσότερα από 300 ηλεκτρικά λεωφορεία για τις πόλεις της Αθήνας και τις Θεσσαλονίκης, που σημαίνει ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία στις δύο πόλεις, σε σχέση με τα λεωφορεία με συμβατικά καύσιμα, θα αποτελούν αρκετά μεγάλο ποσοστό στο σύνολο του στόλου κι ένα από τα υψηλότερα της Ευρώπης».
Εμφανής η ανάγκη ανανέωσης του στόλου της ΟΣΥ
Στα τέλη του 2019, η ΟΣΥ διέθετε στόλο (ονομαστική δύναμη) 1.707 θερμικών οχημάτων, μέσης ηλικίας 16,4 ετών και 286 ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μέσης ηλικίας 18 ετών.
Στα οχήματα αυτά περιλαμβάνονται τα παροπλισμένα, τα οχήματα με βλάβες (μακροχρόνιες, μεγάλες, μικρές) και τα διαθέσιμα οχήματα, τα οποία είναι προς δρομολόγηση.
Από τα συνολικά 1.260 διαθέσιμα οχήματα, τα 821 είναι πετρελαίου, τα 197 φυσικού αερίου και 242 ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ, με μέσο όρο ηλικίας τα 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, τα 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ.
Τα ανωτέρω στοιχεία καταδεικνύουν, με το πιο εμφατικό τρόπο, την αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου της ΟΣΥ.