Αντιπαράθεση ξέσπασε μεταξύ του υπουργείου Μεταφορών και του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την τελευταία απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για ΟΑΣΑ / ΚΤΕΛ.
Το υπουργείο Μεταφορών αναφέρει ότι, έως σήμερα, έχουν εκδοθεί τρεις θετικές απαντήσεις του Δικαστηρίου, οι οποίες επέτρεψαν τις συμβάσεις ανάθεσης προς τα ΚΤΕΛ.
Την τρέχουσα περίοδο, όπως υποστηρίζει, εκκρεμεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο η τετράμηνη παράταση της τελευταίας Σύμβασης.
Ο ΟΑΣΑ ζήτησε από το Τμήμα την θεώρηση του σχεδίου σύμβασης τετράμηνης παράτασης και ακύρωσης της σχετικής αρνητικής πράξης, με σαφή και νόμιμα επιχειρήματα.
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης ανέφερε ότι η διοίκηση του ΟΑΣΑ και το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών είναι υπόλογοι απέναντι σε χιλιάδες επιβάτες της ανατολικής και δυτικής Αττικής που κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς συγκοινωνία από τις 6 Δεκεμβρίου.
Η απάντηση του υπουργείου Μεταφορών
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου.
Ο στόλος του ΟΑΣΑ πρόκειται να ενισχυθεί άμεσα με επιπλέον 140 νέα, τελευταίας τεχνολογίας, ηλεκτρικά λεωφορεία από τον Απρίλιο του 2024. Ενώ, σε εξέλιξη βρίσκονται σημαντικές πρωτοβουλίες περαιτέρω ενίσχυσης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Μάλιστα, ο συνολικός σχεδιασμός του Υπουργείου προβλέπει την προμήθεια συνολικά 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας.
Ειδικότερα, όσον αφορά την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στην Αττική, η ανάθεση λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ συνέβη δυνάμει νόμιμων εγκεκριμένων από το Ελεγκτικό Συνέδριο συμβάσεων 108/2020, που τροποποιήθηκε με την 9/2022, 96/2022 και 93/2023, οι οποίες αν αθροιστούν διαρκούν συνολικά τρία έτη, και όχι τέσσερα όπως εσφαλμένα αναφέρεται.
Ο δε ισχυρισμός ότι έχουν ακυρωθεί οι αποφάσεις του ΟΑΣΑ από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είναι ακριβής.
Αντίθετα, έχουν εκδοθεί και τρεις θετικές απαντήσεις του Δικαστηρίου, οι οποίες επέτρεψαν τις παραπάνω συμβάσεις ανάθεσης προς τα ΚΤΕΛ.
Σήμερα, εκκρεμεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο η τετράμηνη παράταση της τελευταίας Σύμβασης. Ο ΟΑΣΑ ζήτησε από το Τμήμα την θεώρηση του σχεδίου σύμβασης τετράμηνης παράτασης και ακύρωσης της σχετικής αρνητικής πράξης, με σαφή και νόμιμα επιχειρήματα.
Ως προς τον διαγωνισμό ανάθεσης αξίας 400 εκατ. ευρώ αυτός έχει δημοσιευθεί από τις αρχές Νοεμβρίου 2023 (10/11/2023).
Επίσης, υπενθυμίζεται ότι για την δημοσίευση του διαγωνισμού προηγήθηκε διαβούλευση ενός μηνός κατά την διάρκεια του καλοκαιριού (29/6/2023 – 29/7/2023), η οποία συγκέντρωσε ενδιαφέρον από φορείς της αγοράς όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού.
Στα μέσα Οκτωβρίου εκδόθηκε η προδημοσίευσή του και έλαβε ευρεία δημοσιότητα στον τύπο, για να προετοιμάσουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι τις προσφορές τους. Σήμερα, ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη και θα υποβάλλονται προσφορές από τους ενδιαφερόμενους μέχρι τις 19/12/2023.
Στόχος του Υπουργείου είναι η διαρκής βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών με συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις, που αναβαθμίζουν σημαντικά την ποιότητα ζωής στην πρωτεύουσα, ενώ αντίστοιχες πρωτοβουλίες αναλαμβάνουμε και για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Με σχέδιο, υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, αναβαθμίζουμε τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών στις δύο μεγαλύτερες πόλης της χώρας.
Ο σχεδιασμός του Υπουργείου είναι δημόσια διαθέσιμος από τις 4/9/2023, όταν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου πραγματοποίησε αναλυτικά ενημέρωση στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Η δήλωση του Χάρη Μαμουλάκη του ΣΥΡΙΖΑ
Με αφορμή την ακύρωση από το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της απόφασης παράτασης της σύμβασης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) με τα ΚΤΕΛ, ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση:
«Η διοίκηση του ΟΑΣΑ και το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών είναι υπόλογοι απέναντι σε χιλιάδες επιβάτες της ανατολικής και δυτικής Αττικής που κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς συγκοινωνία από τις 6 Δεκεμβρίου.
Οφείλουν εξηγήσεις γιατί συνέχισαν έναν χορό απευθείας αναθέσεων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, παρά το γεγονός ότι είχαν ήδη ακυρωθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο προηγούμενες σχετικές αποφάσεις τους. Γιατί ακύρωσαν την προμήθεια λεωφορείων που είχε δρομολογηθεί από το 2019;
Γιατί δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί η δέσμευση του πρώην Υπουργού Κώστα Καραμανλή, περί αγοράς 1.300 οχημάτων που θα ξεκινούσαν να κυκλοφορούν από το 2022, με την πρώτη παράδοση 250 λεωφορείων να αναμένεται το καλοκαίρι του 2024. Γιατί εδώ και 4 χρόνια από την αρχική ανάθεση, δεν έχουν προχωρήσει σε διαγωνιστική διαδικασία, παρά μόλις τον περασμένο Οκτώβριο προχώρησαν στην προδημοσίευση του διαγωνισμού.
Οφείλουν επίσης να δώσουν άμεσα στη δημοσιότητα το «σχέδιο» που όπως δηλώνουν έχουν, έτσι ώστε να φανεί ο τρόπος με τον οποίο θα καλυφθούν τα δρομολόγια.».