Το Νοέμβριο αναμένεται η κατάθεση του σχεδίου νόμου για την απελευθέρωση των υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Το χρονοδιάγραμμα είναι ασφυκτικό, δεδομένου ότι τον Δεκέμβριο λήγει η παράταση που έχει λάβει η Ελλάδα για το καθεστώς των αποκλειστικών δικαιωμάτων που διατηρούν τα ΚΤΕΛ στην εκμετάλλευση των υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών.
Του Φώτη Φωτεινού
Ο νέος νόμος θα αποτελεί συνέχεια του νόμου 4199/2013 «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών», αλλά θα προβλέπει την ενεργότερη συμμετοχή των Περιφερειών.
Όπως και ο προηγούμενος, θα ορίζει την προκήρυξη ανοιχτών δημόσιων διαγωνισμών για την ανάθεση των υπεραστικών γραμμών, απόρροια των κοινοτικών οδηγιών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του metaforespress.gr, oι περισσότερες ενδείξεις συνηγορούν ότι θα προκηρυχθεί ένας διαγωνισμός για κάθε νομό της χώρας, δηλαδή θα υπάρξει ένας διαγωνισμός / ανάδοχος για κάθε νομό.
Βασικό κριτήριο ανάθεσης θα είναι η οικονομικότερη προσφορά, αλλά και άλλα κριτήρια, όπως οι κτιριακές υποδομές, η εξασφάλιση των βέλτιστων συγκοινωνιακών υπηρεσιών, η οικονομική βιωσιµότητα των επιχειρήσεων, κ.α.
Οι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά εκτιμάται ότι θα υπάρξει εποπτεία στην εκτέλεση του έργου από τις Περιφέρειες.
Οι ανωτέρω εξελίξεις προαναγγέλθηκαν, σε κάποιο βαθμό, από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, ο οποίος παρέστη, το Σάββατο, στην ετήσια γενική συνέλευση της Ομοσπονδίας των Υπεραστικών ΚΤΕΛ (ΠΟΑΥΣ) που διεξήχθη στα Ιωάννινα.
Ο υπουργός Μεταφορών ενημέρωσε τους εκπροσώπους των ΚΤΕΛ ότι θα καταθέσει ένα «νέο, σύγχρονο» νόμο για την αγορά, αφότου προηγηθεί «εποικοδομητικός διάλογος».
«H κυβέρνηση αναγνωρίζει το έργο και τον ρόλο των ΚΤΕΛ και σκοπεύει να προχωρήσει σε όλες τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις, ώστε να διευκολυνθεί η λειτουργία τους.
Στόχος μας αποτελεί η άρση των εμποδίων που επέβαλε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η χώρα μας, ως μέλος της ΕΕ, έχει την υποχρέωση να ακολουθήσει το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο, που έχει διαμορφωθεί.
Εννοείται, ασφαλώς, ότι των όποιων νομοθετικών ρυθμίσεων θα προηγηθεί ένας γόνιμος διάλογος, ώστε να βρεθούν οι καλύτερες δυνατές λύσεις, τόσο για τις επιχειρήσεις σας αλλά κυρίως για την εξυπηρέτηση των πολιτών», ανέφερε ο υπουργός.
Σήμερα, τα υπεραστικά ΚΤΕΛ είναι 62, εκ των οποίων 10 είναι σε νησιά. Τα τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό του κλάδου, όπως η ανανέωση του στόλου οχημάτων και η δημιουργία νέων σταθμών.