Στιγμή – ορόσημο για τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας. Ξεκινά το ταξίδι του ο πρώτος μετροπόντικας από τη Γερμανία, σηματοδοτώντας τη σταδιακή έναρξη των κύριων εργασιών του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας (Άλσος Βεΐκου – Γουδή).
Του Φώτη Φωτεινού
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, ο πρώτος μετροπόντικας, ο οποίος «παρελήφθη» από την ανάδοχο κοινοπραξία (ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM) σε εργοστάσιο της Γερμανίας, θα αφιχθεί στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο, ενώ ο δεύτερος τον Οκτώβριο.
Οι δυο καινούργιοι μετροπόντικες (Tunnel Boring Machine – ΤΒΜ) θα διανοίξουν συνολικά 12,8 χλμ. σήραγγας.
Η διάνοιξη των σηράγγων θα ξεκινήσει από τις δύο άκρες της γραμμής 4 (δηλαδή από τα φρέατα Κατεχάκη και Βεΐκου) και οι μετροπόντικες θα καταλήξουν στον Ευαγγελισμό, όπου θα γίνει η αποσυναρμολόγησή τους.
Μάλιστα, από την Κατεχάκη ξεκίνησε πριν από 28 χρόνια, το 1994, ο ένας από τους δύο μετροπόντικες, που διάνοιξαν τα πρώτα τμήματα των γραμμών 2 και 3 του μετρό και συγκεκριμένα το ΤΒΜ με το όνομα «Περσεφόνη», που χρησιμοποιήθηκε στο τμήμα της γραμμής 3 από τον σταθμό Κατεχάκη έως τον σταθμό Σύνταγμα.
Σύμφωνα με στελέχη της Αττικό Μετρό, τα δυο νέα ΤΒΜ πρόκειται για μηχανήματα νέας τεχνολογίας που διαφυλάσσουν την ασφάλεια των υπερκείμενων κατασκευών κατά τη διάνοιξη των σηράγγων και εξασφαλίζουν την ελάχιστη δυνατή όχληση της πόλης.
Τα χαρακτηριστικά του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του μετρό
Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας έχει μήκος σχεδόν 13 χιλιόμετρα. Από το Άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή.
Συνολικά, πρόκειται για 15 νέους σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή) σε τέσσερις δήμους, με τους 7 από αυτούς να βρίσκονται στον δήμο της Αθήνας.
H γραμμή 4 σχεδιάστηκε, ώστε να εξυπηρετεί αφενός πολλές πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός) και αφετέρου μεγαλύτερο αριθμό κρίσιμων υποδομών, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, οργανισμούς και υπουργεία, που μέχρι σήμερα εξυπηρετούνται από αστικές συγκοινωνίες και ΙΧ μεταφορικά μέσα.
Οι προδιαγραφές για τη γραμμή 4 ακολουθούν νέα πρότυπα και ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, καθώς πολλές απαιτήσεις και διαδικασίες έχουν αλλάξει με βάση την εμπειρία από τα προηγούμενα έργα.
Συνοπτικά, μερικά βασικά σημεία αναβάθμισης και βελτίωσης είναι τα εξής:
-Γραμμή με τρένα χωρίς οδηγό.
-Τρένα φιλικά προς το περιβάλλον και σχεδόν με πλήρως ανακυκλώσιμα υλικά, με υπεραυτόματα και έξυπνα συστήματα λειτουργίας.
-Πρόβλεψη επιστροφής αναγεννώμενης ενέργειας της πέδης των συρμών.
-Εξελιγμένα συστήματα αυτομάτου ελέγχου όλων των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων.
-Προβλέψεις κυβερνοασφάλειας στη λειτουργία τρένων και συστημάτων.
-Εξελιγμένα συστήματα επικοινωνιών και εξυπηρέτησης των επιβατών.
-Επίσης, από τη γραμμή 4 του μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling – το λεγόμενο ΒΙΜ.
Συνολικά, με τη γραμμή 4 του μετρό εκτιμάται ότι θα μετακινούνται περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως και η έκλυση διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 318 τόνους/ημέρα.
Σημειώνεται ότι το συμβατικό τίμημα του έργου είναι περίπου 1,2 δις. ευρώ συν ΦΠΑ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και η προβλεπόμενη διάρκεια υλοποίησης του ανέρχεται σε 8 χρόνια από την ημερομηνίας υπογραφής της σύμβασης.