Το στίγμα των έργων του Μετρό της Αθήνας και των επεκτάσεών του έδωσε ο διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό», Θόδωρος Παπαδόπουλος, στο πλαίσιο των εργασιών του 2ου Συνεδρίου Υποδομών-Μεταφορών.
Ο κ. Παπαδόπουλος, κατά την παρουσίασή του, χαρακτήρισε την επέκταση της Γραμμής 3 στον Πειραιά, οι εργασίες της οποίας βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, «πολύ σημαντική», καθώς, όπως εξήγησε, θα ενώνει τις δύο βασικές πύλες εισόδου στην Αττική, αλλά και στη χώρα, το λιμάνι και το αεροδρόμιο.
Στη συνέχεια, πρόσθεσε ότι η επέκταση θα καταστήσει τον Πειραιά σημαντικό κόμβο μετεπιβίβασης, εφόσον θα καταστεί το σημείο σύνδεσης των Γραμμών 1 και 3 του Μετρό, του Τραμ, του Προαστιακού και του λιμανιού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή τη στιγμή, το ποσοστό της συνολικής προόδου του έργου βρίσκεται στο 67% με τα έργα Πολιτικού Μηχανικού να έχει έχουν ολοκληρωθεί κατά 82%, και τα Η/Μ με την σιδηροδρομική επιδομή κατά 35%.
Όπως σχολίασε ο κ. Παπαδόπουλος, η μεγάλη κατασκευαστική εκκρεμότητα του έργου είναι επί της ουσίας ο σταθμός του Πειραιά, ο οποίος και παρουσιάζει τις μεγαλύτερες τεχνικές δυσκολίες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της «Αττικό Μετρό» ανακοίνωσε πως οι 3 πρώτοι σταθμοί της επέκτασης (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) θα τεθούν λειτουργία τον Ιούνιο 2019, ενώ οι 3 τελευταίοι (Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο), τον Ιούνιο 2021.
Η επέκταση της Γραμμής 3 αναμένεται να μειώσει τη χρήση των ΙΧ κατά 23.000 σε ημερήσια βάση ενώ κάθε μέρα υπολογίζεται ότι θα πραγματοποιούνται 30.000 επιβιβάσεις.
Η Γραμμή 4
Ο κος Παπαδόπουλος έκανε εκτενή αναφορά και στο επόμενο μεγάλο έργο της Αττικό Μετρό, τη Γραμμή 4, που σε πρώτη φάση θα αναπτυχθεί στο τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή και θα έχει μήκος 12,8 χλμ.
Όπως εξήγησε, οι σταθμοί θα είναι εξοπλισμένοι με ειδικές θύρες επί των αποβαθρών, ενώ στη γραμμή θα λειτουργούν, 18 υπεραυτόματοι συρμοί.
Ο κ. Παπαδόπουλος σχολίασε πως μέχρι να ολοκληρωθεί και το νέο αμαξοστάσιο στην περιοχή της Λυκόβρυσης, θα δρομολογηθεί η αναβάθμιση του υφιστάμενου αμαξοστασίου Σεπολίων, προκειμένου να καλυφθούν και οι ανάγκες της νέας γραμμής.
Το κόστος του έργου υπολογίζεται στα 1,65 δισ. ευρώ, ενώ έχει προταθεί για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής της ΕΕ, στο πλαίσιο του ΥΜΕΠΕΡΑΑ. Για την κατασκευή της γραμμής υπάρχει εγκεκριμένη δανειακή πίστωση από την ΕΤΕπ, ύψους 730 εκατ. ευρώ.
Η νέα Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί 311.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ θα δημιουργήσει συνολικά 1.500 θέσεις εργασίας. Ο εκτιμώμενος χρόνος κατασκευής είναι 96 μήνες.
Η Α’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας είναι σε εξέλιξη με τις προσφυγές των ενδιαφερόμενων σχημάτων να βρίσκονται υπό εξέταση από το ΣτΕ. Ο κ. Παπαδόπουλος ανακοίνωσε πως η διακήρυξη της επόμενης φάσης του διαγωνισμού αναμένεται τον Ιούνιο 2018.
Ο κ. Παπαδόπουλος αποκάλυψε επίσης ότι η επικαιροποίηση της Στρατηγικής Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό θα φέρει την επόμενη γενιά επεκτάσεων της Γραμμής 4 προς τα Δυτικά μέχρι την περιοχή της Πετρούπολης, που εντάσσεται στον προγραμματισμό των έργων για πρώτη φορά από την εποχή Σουφλιά.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της “Αττικό Μετρό”, στην πλήρη ανάπτυξή της η Γραμμή 4 θα διαθέτει 33 σταθμούς με το συνολικό κατασκευαστικό κόστος να ανέρχεται στα 2,5 δις ευρώ.
Δεδομένου του υψηλού κατασκευαστικού κόστους η εταιρεία εξετάζει ήδη εναλλακτικές λύσεις, όπως η αναζήτηση ιδιωτικής χρηματοδότησης με τον κο Παπαδόπουλο να επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα μοντέλο που δεν είναι αρκετά δοκιμασμένο σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω της ιδιαιτερότητας των έργων Μετρό (υψηλό κόστος έργου, μακροχρόνια απόσβεση κεφαλαίων).