Δυνατότητες και εφαρμογές που μπορούν να κάνουν πράξη τη βιώσιμη κινητικότητα και να οδηγήσουν σε επίλυση των σοβαρών κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλές πόλεις της Ελλάδας, εξετάζει η Εθνική Ερευνητική Υποδομή EN.I.R.I.S.S.T., η οποία συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Μέσω μελετών που αφορούν τόσο το ευρύ κοινό και τις μετακινήσεις εντός πόλεων, όσο και κλειστά περιβάλλοντα και τη διευκόλυνση των μετακινήσεων σε αυτά, στόχος της υποδομής είναι να προτείνει βιώσιμες λύσεις κινητικότητας που θα συμβάλλουν στην αύξηση της ανθεκτικότητας των πόλεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, έχει υλοποιηθεί και συνεχίζεται μεγάλη έρευνα ερωτηματολογίου σε κατοίκους διαφορετικών πόλεων της Ελλάδας, με στόχο να εξεταστεί η προθυμία των πολιτών να συμμετέχουν σε ένα σύστημα που ονομάζεται «Κινητικότητα ως Υπηρεσία».
Αναλυτικότερα, η Εθνική Ερευνητική Υποδομή EN.I.R.I.S.S.T εξετάζει την πρόθεση των κατοίκων να κινούνται με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και συστήματα μικροκινητικότητας (π.χ. κοινόχρηστα ποδήλατα, κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια), αλλά και το κατά πόσο θα διευκόλυνε τους πολίτες η συγκέντρωση των συστημάτων αυτών κάτω από μια ενιαία πλατφόρμα ή εφαρμογή κινητού τηλεφώνου (app).
Μελλοντικός στόχος των ερευνητών της EN.I.R.I.S.S.T είναι η πρακτική εφαρμογή ενός συστήματος «Κινητικότητα ως Υπηρεσία», με βάση όλες τις αναλύσεις και τα συμπεράσματα που θα εξαχθούν από την πρωτογενή έρευνα.
Σύμφωνα με τα έως τώρα ευρήματα, οι συμμετέχοντες φαίνεται να είναι δεκτικοί στην ανάπτυξη μιας τέτοιας εναλλακτικής και βιώσιμης πρότασης μετακινήσεων, αλλά η υλοποίηση ενός τέτοιου εγχειρήματος σε πραγματικές συνθήκες αποτελεί μια πρωτοβουλία που απαιτεί ευρύτερες συνέργειες και συνεργασίες, τόσο με δήμους όσο και με επιχειρήσεις.
Επίσης, η EN.I.R.I.S.S.T. υλοποιεί πιλοτικά προγράμματα για την εφαρμογή συστημάτων μικροκινητικότητας σε κλειστά συγκροτήματα, έτσι ώστε να προσφερθούν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης κοντινών αποστάσεων και να μειωθεί η χρήση των ιδιωτικών βενζινοκίνητων οχημάτων για μικρές αποστάσεις.
Η λύση για μια βιώσιμη πόλη είναι τα νέα συστήματα κινητικότητας
Η έρευνα πραγματοποιείται στο πλαίσιο της πλατφόρμας «Επιβατικών Μετακινήσεων», μιας εκ των 6 πλατφορμών που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο της Ερευνητικής Υποδομής, υπό τον συντονισμό του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία που ονομάζεται «Κινητικότητα ως Υπηρεσία» (Mobility as a Service) προάγει τη βιώσιμη κινητικότητα σε αστικό και υπεραστικό περιβάλλον, η οποία αποτελεί ένα από τα βασικά σύγχρονα ζητούμενα.
Οι υπάρχουσες οδικές αρτηρίες και οι υποδομές δίνουν κατά κύριο λόγο προτεραιότητα στις μετακινήσεις με αυτοκίνητο.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, που επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο την κίνηση στους δρόμους, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής, απαιτείται αναβάθμιση του συστήματος Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και δημιουργία ολοκληρωμένων δικτύων που θα δίνουν προτεραιότητα σε όλους: Στους ποδηλάτες, στους πεζούς, στα εμποδιζόμενα άτομα, στις ομάδες ευάλωτων χρηστών.
Επιπρόσθετα η «Κινητικότητα ως Υπηρεσία» έχει ιδιαίτερη αξία και σε υπεραστικό περιβάλλον, καθώς βελτιώνει σημαντικά την πρόσβαση σε υπηρεσίες μεταφορών, όπως και την ποιότητα των καθημερινών μετακινήσεων των ανθρώπων που ζουν σε χωριά ή δύσκολα προσβάσιμες περιοχές και δεν διαθέτουν ιδιωτικό όχημα.
Αντίστοιχη έρευνα διεξάγεται για τη χρήση των μέσων μικροκινητικότητας σε αστικά περιβάλλοντα.
Αναλυτικότερα, εξετάζεται η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος μικροκινητικότητας το οποίο θα μπορεί να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις των πολιτών εντός αστικού περιβάλλοντος.
Είναι σημαντικό να τονιστεί πως στην παρούσα έρευνα λαμβάνεται υπόψη η ύπαρξη μέσων μαζικής μεταφοράς στις ελληνικές πόλεις και εξετάζεται η αγορά, τόσο πακέτων κινητικότητας που αφορούν οχήματα μικροκινητικότητας, όσο και πολυτροπικών πακέτων που προσφέρουν ταυτόχρονα την παροχή υπηρεσιών μαζικής μεταφοράς και υπηρεσιών μικροκινητικότητας.