Υψηλές επιδόσεις παρουσιάζει ο ΟΑΣΑ στον τομέα της οδικής ασφάλειας, καθώς τη διετία 2015 – 2016 δεν σημειώθηκε κανένα θανατηφόρο ατύχημα σε λεωφορεία και τρόλεϊ, με υπαιτιότητα των δυο οδικών μέσων.
Παράλληλα, την εξεταζόμενη περίοδο περιορίστηκαν σημαντικά τα ατυχήματα με τραυματισμούς, σύμφωνα με ανακοίνωση του οργανισμού.
Ο ΟΑΣΑ, δια μέσου των θυγατρικών του εταιρειών, της «ΣΤΑ.ΣΥ.» (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός) και της «Ο.ΣΥ.» (λεωφορεία, τρόλεϊ), εκτιμάται ότι κατέχει το 37% των μετακινήσεων σε δρόμους του λεκανοπεδίου, έναντι 54% των ΙΧ.
Μάλιστα, τα μέσα του ΟΑΣΑ καταγράφουν καθημερινά περισσότερες από 2.500.000 επιβιβάσεις (τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύθηκαν, το 2016, για την ΟΣΥ ήταν 86 εκατομμύρια), με τις ώρες λειτουργίας των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών να είναι τουλάχιστον 18 και, σε κάποιες περιπτώσεις, να φτάνουν τις 24.
Μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα
Στο τομέα της οδικής ασφάλειας τα έτη 2015 – 2016 καταγράφηκαν μηδενικά θανατηφόρα ατυχήματα με εμπλοκή των οδικών μέσων μεταφοράς, ενώ το σύνολο των ατυχημάτων παρουσίασε μείωση μεγαλύτερη του 10%.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα αναφερόμενα ατυχήματα καταχωρούνται υποχρεωτικά στα ημερολόγια των εταιρειών παροχής συγκοινωνιακού έργου, ανεξάρτητα από τη βαρύτητά τους, γεγονός το οποίο δεν συμβαίνει με τα ατυχήματα των λοιπών τύπων οχημάτων.
Βασικό μέτρο για την αξιολόγηση των ατυχημάτων, σύμφωνα με τους ειδικούς στην οδική ασφάλεια, είναι τα θανατηφόρα ατυχήματα, δεδομένου ότι αποτελούν το μοναδικό στοιχείο που καταχωρείται πλήρως.
«Προφανής η σημασία του στόχου του απόλυτου μηδενός», υποστηρίζει ο δ.σ. του ΟΑΣΑ
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, κ. Ιωάννης Σκουμπούρης σημείωσε ότι «είναι προφανής η σημασία του στόχου του απόλυτου μηδενός, αναφορικά με τα θανατηφόρα τροχαία, διότι τεκμηριώνεται η σημασία των ΜΜΜ ως εξαιρετικά ασφαλών μέσων μετακίνησης στον αστικό ιστό, λαμβάνοντας υπόψη την συνεχή παρουσία τους στη ζωή της πόλης και την ευρεία γεωγραφική κάλυψη του δικτύου.
Έχουμε σχεδιάσει και ξεκινάμε την υλοποίηση μιας δέσμης μέτρων για την οδική ασφάλεια, αναδεικνύοντας τον κορυφαίο ρόλο των ΜΜΜ για την ασφαλή μετακίνηση στην πόλη».
Ως δείκτης αξιολόγησης των μέτρων οδικής ασφάλειας καθορίζεται ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων, ενώ οι αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων πηγάζουν από τέσσερις κατηγορίες παραγόντων: την συμπεριφορά του χρήστη της οδού (οδηγού και πεζού), την κατάσταση και τον εξοπλισμό του οχήματος, το οδικό περιβάλλον, καθώς και κοινωνικούς παράγοντες, όπως η νομοθεσία, τα συστήματα οδικής διαπαιδαγώγησης κ.ο.κ.
Δέσμη μέτρων και σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια
Για την επίτευξη της απόλυτα ασφαλούς μετακίνησης με τα ΜΜΜ, ο ΟΑΣΑ λαμβάνει ειδική μέριμνα για τους παραπάνω παράγοντες εξάλειψης ατυχημάτων, που άπτονται της λειτουργίας του, με:
-Την συνεχή, άριστη εκπαίδευση των οδηγών, οι οποίοι ανά 3ετία, ανανεώνουν το δίπλωμά τους (ΠΕΙ), επαναλαμβάνοντας την εκπαίδευσή τους με ειδικά σεμινάρια που διοργανώνει η ΟΣΥ, ενώ παράλληλα με την εκτέλεση των καθηκόντων τους τροφοδοτούν τον ΟΑΣΑ με προτάσεις για βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε διάφορα σημεία των διαδρομών των λεωφορείων.
-Τον συνεχή, καθημερινό έλεγχο της κατάστασης των οχημάτων των ΜΜΜ, την τακτική τους συντήρηση και την πλήρη τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων ασφαλείας.
-Τον εξοπλισμό παθητικής ασφάλειας και ενεργητικής ασφάλειας στα ΜΜΜ, καθώς και κάθε συστήματος υποστήριξης των αποφάσεων του οδηγού μέσω του συστήματος τηλεματικής.
-Τη συμμετοχή του Οργανισμού, ως γνωμοδοτικό όργανο, σε κάθε αλλαγή που σχεδιάζεται στα οδικά δίκτυα της πόλης και σε κάθε κυκλοφοριακή μελέτη που εκπονείται και αφορά στο δίκτυό του.
-Με την επιλογή των θέσεων των στάσεων, προκειμένου να επιλεγούν τα σημεία τα οποία να κρίνονται ασφαλή, τόσο από την πλευρά του οδηγού, όσο και από την πλευρά του επιβάτη.
-Με τη χάραξη της λεωφορειακής γραμμής, με κριτήριο πάντα την οδική ασφάλεια, αποφεύγοντας διαδρομές με έντονες κλίσεις, επικίνδυνες στροφές και θέσεις εφαρμογής τερμάτων/αφετηριών, με εμφανή προβλήματα παρακώλησης της λοιπής κυκλοφορίας.
-Με τη λειτουργία ειδικών νυχτερινών γραμμών, οι οποίες διέρχονται από βασικούς οδικούς άξονες, ώστε να δίνεται η δυνατότητα μετακίνησης σε επιβάτες τις νυχτερινές ώρες, που ενδεχομένως δεν βρίσκονται σε ιδανική κατάσταση για να κάνουν χρήση του οχήματός τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο πλαίσιο της βασικής προτεραιότητας του ΟΑΣΑ για την ασφαλή μετακίνηση στην πόλη, έχει εκπονηθεί σχέδιο δράσης για την οδική ασφάλεια για την τριετία 2017-2019.
ένας άνθρωπος τραυματίστηκε από ατύχημα με λεωφορείο αστικό της ΟΣΥ στον Πειραιά τον Δεκέμβριο του 2016. ο ηλικιωμένος κύριος νοσηλεύτηκε ακρωτηριασμένος επί ένα μήνα στην εντατική στο ΚΑΤ. Απεβίωσε από νεφρική ανεπάρκεια εντός του νοσοκομείου αλλά ο θάνατος είναι στην ουσία απόρροια του ατυχήματος. είναι μάλλον ατυχής η αναφορά του ΟΑΣΑ σε μηδενικό αριθμό θανατηφόρων. τουλάχιστον μέχρι να βγούνε τα σχετικά πορίσματα των ερευνών της τροχαίας. αυτός ο άνθρωπος θα είχε οικογένεια. τι θα σκεφτούν διαβάζοντας το άρθρο σας? εκτός και αν επειδή πέθανε το 2017 δεν υπολογίζεται…
Πιθανότατα, δεν καταγράφτηκε ως θανατηφόρο ατύχημα της ΟΣΥ, γιατί ο άτυχος άνδρας κατέληξε αρκετές ημέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Έχει να κάνει, ίσως, με τη μεθοδολογία καταγραφής παρόμοιων συμβάντων, σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική.