Στις αρχές του 2017, πιθανότατα τον Απρίλιο, θα ξεκινήσει, σταδιακά, η λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης, στη διημερίδα «Ευφυή Συστήματα Μεταφορών και Εξελίξεις στην Ελλάδα».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΑ, το απλό χάρτινο εισιτήριο και το κουπόνι της μηνιαίας και ετήσιας κάρτας αντικαθίστανται από την «Έξυπνη Κάρτα» και την «Πολλαπλή Κάρτα».
Η «Πολλαπλή Κάρτα» είναι για τους χρήστες που δεν χρησιμοποιούν συστηματικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και αποθηκεύει συγκεκριμένο αριθμό τύπων κομίστρου.
Και με τις δύο κάρτες δεν απαιτείται επαφή στα ειδικά επικυρωτικά των οχημάτων των λεωφορείων και τρόλεϊ και τις πύλες των σταθμών, ενώ οι κάρτες αυτές είναι επαναφορτιζόμενες. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα πληρωμής με χρήση τραπεζικών καρτών.
Πέρα από το ΑΣΣΚ, σε λειτουργία βρίσκεται η τηλεματική, που έχει τοποθετηθεί σε 2.000 οχήματα και 1.000 στάσεις και μάλιστα, 130.000 χρήστες χρησιμοποιούν μέχρι σήμερα τη σχετική εφαρμογή.
Συνοπτικά, ο ΟΑΣΑ εξυπηρετεί ετησίως 352.000.000 επιβάτες που μετακινούνται με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ και 279.000.000 επιβάτες που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το μετρό, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το τραμ.
Η τοποθέτηση του προέδρου του ΟΑΣΑ
Όπως ασφαλώς όλοι θα γνωρίζετε, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών είναι ο μεγαλύτερος δημόσιος πάροχος συγκοινωνιακού έργου στη χώρα μας.
Εξυπηρετεί ετησίως 352.000.000 επιβάτες που μετακινούνται με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ και 279.000.000 επιβάτες που χρησιμοποιούν για τις μετακινήσεις τους το μετρό, τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και το τραμ.
Σήμερα, οι επιβάτες μας θέλουν περισσότερο από ποτέ σύγχρονες, οικονομικές και αξιόπιστες Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες, πράγμα για το οποίο εργαζόμαστε καθημερινά για να τους το προσφέρουμε.
Το τελευταίο διάστημα ο ΟΑΣΑ υλοποιεί δύο μεγάλα έργα τα οποία αποτελούν Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, αυτό της Τηλεματικής και του Αυτομάτου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου. Από τον Μάρτιο του 2016 φέραμε εις πέρας ένα από τα μεγαλύτερα έργα στο λεκανοπέδιο της Αττικής, αυτό της Τηλεματικής.
Οι βασικές λειτουργίες της Τηλεματικής παρέχουν στον επιβάτη άμεση και πλήρη ενημέρωση μέσω των «Έξυπνων Στάσεων» που έχουν τοποθετηθεί σε 1.000 στάσεις.
Παράλληλα, από τις «Οθόνες Πληροφόρησης Επιβατών και την Ηχητική Ενημέρωση» που έχουν τοποθετηθεί σε 2.000 οχήματα του στόλου μας ο επιβάτης τη στιγμή που βρίσκεται μέσα στο όχημα ενημερώνεται για την επόμενη στάση.
Το έργο μας όμως δεν τελειώνει εκεί, καθώς το επιβατικό κοινό της Αθήνας χρησιμοποιώντας τηνεφαρμογή «OASA TELEMATICS» από το κινητό του τηλέφωνο, το tablet και τον υπολογιστή του ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τη θέση των οχημάτων, την ώρα αναμονής του στη στάση, την πλησιέστερη σε αυτόν στάση, αλλά μπορεί να σχεδιάσει και τη διαδρομή του. Να σημειώσουμε ότι πάνω από 130.000 χρήστες χρησιμοποιούν μέχρι τώρα την εφαρμογή μας.
Το επόμενο μεγάλο μας έργο είναι το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου ή πιο απλά το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο. Με αυτό τον τρόπο αλλάζει ριζικά όλη η φιλοσοφία των Συγκοινωνιών στην Αθήνα.
Πιο συγκεκριμένα, το απλό χάρτινο εισιτήριο και το κουπόνι της μηνιαίας και ετήσιας κάρτας αντικαθίστανται από την «Έξυπνη Κάρτα» και την «Πολλαπλή Κάρτα». Οι δύο τύποι έξυπνων καρτών προσφέρουν πολλαπλά οφέλη. Η «Έξυπνη Κάρτα» είναι προσωποποιημένη με τον ιδιοκτήτη της και αποθηκεύει τύπους κομίστρου.
Η «Πολλαπλή Κάρτα» είναι για τους χρήστες που δεν χρησιμοποιούν συστηματικά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και αποθηκεύει συγκεκριμένο αριθμό τύπων κομίστρου. Και με τις δύο κάρτες δεν απαιτείται επαφή στα ειδικά επικυρωτικά των οχημάτων των λεωφορείων και τρόλεϊ και τις πύλες των σταθμών, ενώ οι κάρτες αυτές είναι επαναφορτιζόμενες.
Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα πληρωμής με χρήση τραπεζικών καρτών. Ο υπάρχων εξοπλισμός στο στόλο μας αλλάζει και αντικαθίσταται από σύγχρονα εκδοτικά και επικυρωτικά μηχανήματα και πύλες εισόδου-εξόδου. Τα οφέλη για τον επιβάτη και την εταιρεία είναι εξίσου πολλαπλά.
Αρχικά προσφέρεται ταχύτητα πρόσβασης, ευκολία αγοράς, αποθήκευσης και χρήσης των έξυπνων καρτών, ενιαίος τύπος κομίστρου για όλες τις μετακινήσεις και εύκολη αντικατάσταση σε περίπτωση απώλειας. Κύριο όφελος του πολίτη θα είναι σε επόμενο στάδιο η εφαρμογή νέας πολιτικής κομίστρου με καθορισμό ζωνών, ώστε ο επιβάτης να πληρώνει ανάλογο αντίτιμο της διαδρομής του.
Από την άλλη πλευρά για τις Εταιρείες παροχής Συγκοινωνιακού Έργου και εν προκειμένω για τον ΟΑΣΑ, την ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ μειώνεται το μεγάλο πρόβλημα της εισιτηριοαποφυγής, σχεδιάζεται με πιο ευέλικτο τρόπο η τιμολογιακή πολιτική, μειώνονται οι δαπάνες συντήρησης και βελτιώνεται η εικόνα των Συγκοινωνιών.
Το σύστημα αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή σταδιακά σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Ομίλου από τις αρχές του 2017. Δεν επαναπαυόμαστε και συνεχίζουμε να σκεφτόμαστε ακόμα πιο έξυπνα καθώς αυτό το σύστημα παρέχει συνεργασίες με έξυπνες εφαρμογές μετακίνησης, όπως με χώρους στάθμευσης, e-taxi, e-ferry e-bike κλπ.
Θα ήθελα επίσης να σας αναφέρω ότι και τα δύο αυτά έργα, που αποτελούν Συμπράξεις του Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα (ΣΔΙΤ), τα παραλάβαμε με πολλά προβλήματα και καταβλήθηκαν επίπονες προσπάθειες για να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους.
Μπορώ να σας πω, για παράδειγμα, ότι και για τα δυο αυτά έργα στις συμβάσεις που βρήκαμε, δεν υπήρχε τεχνικός σύμβουλος από τον ΟΑΣΑ για την παρακολούθηση και την ομαλή εξέλιξη των έργων. Στο έργο μάλιστα της τηλεματικής δεν είχε προβλεφτεί, καν στη σύμβαση, περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας!
Για μας οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αποτελούν ένα κοινωνικό δημόσιο αγαθό και δικαίωμα για τα τέσσερα και πλέον εκατομμύρια των πολιτών της, όπως άλλωστε η υγεία και η παιδεία. Ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσιες για να μπορούν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου να μετακινούνται με όρους υγιεινής και ασφάλειας και με δρομολόγια που θα χαρακτηρίζονται για τη συνέπειά τους.
Πολύ περισσότερο που σήμερα τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες τις έχουν ανάγκη και τις χρησιμοποιούν πιο πολύ τα μη προνομιούχα στρώματα της κοινωνίας, εκείνα δηλαδή που βιώνουν σκληρότερα τις συνέπειες της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης.
Με την έννοια αυτή κεντρική επιδίωξή μας αποτελεί η ίση πρόσβαση όλων των συμπολιτών μας σε μια δημόσια και αξιόπιστη συγκοινωνία. Δυστυχώς, υπήρξε μια προσπάθεια απαξίωσης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας όλα τα προηγούμενα χρόνια, όπως υπήρχε εξάλλου για όλο το δημόσιο τομέα.
Βρήκαμε έναν οργανισμό με δεκάδες παθογένειες που δεν υπήρχε καμία διάθεση να αντιμετωπιστούν. Εμείς κάνουμε σήμερα μια αγωνιώδη και τιτάνια προσπάθεια για να αναστρέψουμε αυτήν την κατάσταση και πιστεύουμε πως έχουμε συμπαραστάτες και συμμάχους σ’ αυτήν την προσπάθεια όλους τους εργαζόμενους του Ομίλου και το σύνολο του επιβατικού κοινού της Αθήνας.
Σας διαβεβαιώνουμε πως η Κυβέρνηση, η Ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, οι Διοικήσεις του Ομίλου ΟΑΣΑ και οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουμε, παρόλες τις αντιξοότητες, να αγωνιζόμαστε με όλες μας τις δυνάμεις για δημόσιες αστικές συγκοινωνίες που θα προσφέρουν ποιοτικό, ασφαλή και προσιτό έργο προς όλους τους πολίτες του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας.