Ως το τέλος του 2020 αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το μεγαλύτερο τμήμα της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης, που θα περιλαμβάνει συνολικά 9 από τους 13 σταθμούς (εκτός από τους σταθμούς Νέος σιδηροδρομικός σταθμός – ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Βενιζέλου και Αγία Σοφία).
Σύμφωνα με την παρουσίαση της κατασκευάστριας κοινοπραξίας των δύο έργων (βασική γραμμή + επέκταση στην Καλαμαριά), προϋπολογισμού άνω του 1,3 δισ. ευρώ, οι κατασκευαστικές εργασίες βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη σχεδόν στο σύνολο της βασικής γραμμής, μήκους, 9,6 χλμ. και στην επέκταση (4,77 χλμ.) προς την Καλαμαριά.
Πρόκειται για τους σταθμούς Σιντριβάνι/Έκθεση (Εγνατίας & Αγγελάκη), Πανεπιστήμιο (Εγνατίας & 3ης Σεπτεμβρίου), Παπάφη (Κων. Καραμανλή & Παπάφη), Ευκλείδη (Κωνσταντινουπόλεως & Κατσιμήδου), Φλέμιγκ (Δελφών & Φλέμινγκ), Αναλήψεως (Δελφών & Αναλήψεως), Πατρικίου (Σόλωνος & 25ης Μαρτίου), Βούλγαρη (Βούλγαρη & Καθ. Παπαδάκη) και Νέα Ελβετία. Οι ανωτέρω σταθμοί θα παραδοθούν, προς χρήση, το 2020.
Η τμηματική παράδοση οφείλεται στο γεγονός ότι οι μελέτες για τον σταθμό Βενιζέλου, όπου από τον Δεκέμβριο του 2012, δεν εκτελείται καμία εργασία, δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί.
Κατ’ επέκταση, η μη ολοκλήρωση των μελετών για το σταθμό Βενιζέλου επιβραδύνει την πρόοδο υλοποίησης στους υπόλοιπους τρεις σταθμούς (ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Αγ. Σοφία).
Στόχος του Δημοσίου και των κατασκευαστών είναι οι υπολειπόμενοι τέσσερις σταθμοί της βασικής γραμμής να παραδοθούν, το αργότερο, τέλος 2021 – αρχές 2022, ενώ το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών προβλέπει την έναρξη δοκιμών (στους 9 από τους 13 σταθμούς) το 2019.