Στοιχεία από την αγορά των αστικών και υπεραστικών οδικών μεταφορών από τη Γαλλία και την Ιρλανδία υιοθέτησε στο, υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ, το υπουργείο Μεταφορών.
Όπως υποστηρίζει το υπουργείο Μεταφορών, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη θεσμοθέτησης ενός ενιαίου νόμου – πλαισίου για τις τακτικές υπεραστικές και αστικές οδικές μεταφορές επιβατών, ώστε να είναι δυνατός ο ορθολογικός σχεδιασμός των γεωγραφικών περιοχών παροχής των αστικών ή υπεραστικών τακτικών οδικών μεταφορών επιβατών, όπως και οι ενιαίοι κανόνες, όσον αφορά τις διαδικασίες και τα όργανα σχεδιασμού, ανάθεσης, εποπτείας και ελέγχου.
Σύμφωνα με το υπουργείο, μέχρι σήμερα έχει γίνει προσπάθεια προσαρμογής στον Κανονισμό (ΕΚ) 1370/2007 με δύο διακριτά νομοθετήματα:
α) τον ν. 4199/2013 όσον αφορά τις τακτικές υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών και
β) τον ν. 4568/2018 όσον αφορά τις τακτικές αστικές οδικές μεταφορές επιβατών.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν ο μεν ν. 4199/2013 να έχει παραμείνει ανενεργός, αν και παρήλθε χρονικό διάστημα εννέα περίπου ετών από την ισχύ του (11.10.2013), κυρίως για τον λόγο ότι δεν συμπεριλήφθηκαν και οι τακτικές αστικές οδικές επιβατικές μεταφορές στο πεδίο εφαρμογής του, αλλά και από το γεγονός ότι δεν κατέστη δυνατή η λειτουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών.
Ο δε ν. 4568/2018 που αφορά το θεσμικό πλαίσιο για τις τακτικές αστικές οδικές μεταφορές επιβατών έχει διαμορφωθεί σε τελείως διαφορετική βάση έναντι του ν. 4199/2013 που αφορά τις υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών.
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο «Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών» θα βρίσκεται υπό δημόσια διαβούλευση έως τις 10 Σεπτεμβρίου.