Τα πλήρως ηλεκτρικά λεωφορεία αντιπροσωπεύουν μόλις το 9% των πωλήσεων αστικών λεωφορείων στην Ευρώπη, σύμφωνα με έρευνα του γκρουπ Transport & Environment (T&E).
Επιμέλεια-Μετάφραση: Βάσω Βεγιάζη
Το μεγαλύτερο εμπόδιο για την παραγωγή τους σε μαζική κλίμακα είναι το υψηλό κόστος. Τα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι δύο φορές πιο ακριβά από τα πετρελαιοκίνητα, καθιστώντας τα ασύμφορα για πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, ο αριθμός των παραγγελιών ηλεκτρικών λεωφορείων υπερδιπλασιάστηκε από τις μόλις 400 που ήταν το 2016, αυξήθηκαν σε πάνω από 1.000 το 2017. Τα επόμενα χρόνια προβλέπεται ότι η πορεία τους να ακολουθήσει την ίδια τάση, καθώς οι κατασκευαστές σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγή και τις προσφορές τους.
Σύμφωνα με την έρευνα του T&E, αυτές οι πόλεις συχνά βρίσκονται να έχουν την χειρότερη ποιότητα αέρα. Πάρ’ αυτά, με τα σωστά κίνητρα, θα ηλεκτρικά λεωφορεία θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρώτιστη επιλογή για τις λιγότερο οικονομικά ανεπτυγμένες πόλεις.
«Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ένας σιωπηλός δολοφόνος στις πόλεις μας» τονίζει η Anna Lisa Boni, γενική γραμματέας της Eurocities, ένα δίκτυο ευρωπαϊκών πόλεων.
Και συνεχίζει «Για να προστατευθεί η υγεία των πολιτών, η προμήθεια “καθαρού” στόλου λεωφορείων είναι ένα από τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι Αρχές των πόλεων, παράλληλα με την προώθηση της πεζοπορίας και της ποδηλασίας και την επένδυση σε άλλες μορφές δημόσιων συγκοινωνιών».
Το T&Ε υποστηρίζει ότι ηλεκτρικά και πετρελαιοκίνητα λεωφορεία βρίσκονται ήδη σε ισοτιμία όσον αφορά στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO), όταν λαμβάνεται υπόψη το κόστος για την υγεία που προκαλείται από τον αέρα και την ηχορύπανση.
«Αν προστεθεί και το κόστος της κλιματικής αλλαγής, τότε τα ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν σήμερα χαμηλότερο TCO από τα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία», αναφέρει.
«Τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν την καλύτερη επιλογή από κάθε άποψη. Δεν προκαλούν ηχορύπανση, είναι άνετα και οικονομικά» λέει ο Lucien Mathieu, αναλυτής του T&E στον τομέα των μεταφορών και του e-mobility.
«Εάν οι δήμαρχοι και οι περιοχές έχουν λάβει σοβαρά την αντιμετώπιση της ποιότητας του αέρα και των κλιματικών κρίσεων, η μόνη ορθολογική απόφαση είναι η αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων από τώρα και στο εξής», καταλήγει.
Υπενθυμίζεται ότι, στις 14 Νοεμβρίου, θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί από τα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου το τι μέλλει γενέσθαι αναφορικά με τις μειώσεις εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από φορτηγά και λεωφορεία, προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Το σχέδιο έκθεσης της Επιτροπής Περιβάλλοντος προτείνει υψηλότερο στόχο (35%) από την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (30%) για τα νέα φορτηγά, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών CO2 στην Ευρώπη ως το 2030, με μεσοπρόθεσμο στόχο το 20% ως το 2025.
Επίσης, οι κατασκευαστές οχημάτων θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα μηδενικής και πολύ χαμηλής εκπομπής ρύπων οχήματα -τα οποία εκπέμπουν τουλάχιστον 50% λιγότερους ρύπους- θα αντιπροσωπεύουν το 20% του μεριδίου πωλήσεων της αγοράς μέχρι το 2030, ενώ θα πρέπει να έχουν φτάσει ήδη στο 5% του μεριδίου της αγοράς μέχρι το 2025.
Τα μέλη της Επιτροπής Περιβάλλοντος ενέταξαν και τα αστικά λεωφορεία στο πεδίο εφαρμογής της πρότασης, προτείνοντας το 50% των νέων λεωφορείων από το 2025 και το 75% από το 2030 να είναι ηλεκτρικά.