«Ξεκλειδώνει» σταδιακά ο μεγάλος διαγωνισμός για τα 650 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Του Φώτη Φωτεινού
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου, εντείνει τις διαδικασίες για την επίτευξη προόδου στον διαγωνισμό.
Ο διαγωνισμός, ο οποίος προκηρύχτηκε στα τέλη του 2021, αφορούσε αρχικά 750 – 770 λεωφορεία, χωρισμένα σε 5 επιμέρους κατηγορίες, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 383,5 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, για το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού, τα 100 απλά υβριδικά αστικά λεωφορεία 12 μ., κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, δεν κατατέθηκε καμία προσφορά, οπότε κηρύχτηκε άγονος.
Επομένως, ο διαγωνισμός συνεχίζεται για τα υπόλοιπα 4 τμήματα και συγκεκριμένα:
-Για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 59 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν καταθέσει η ιταλική Industria Italiana Autobus και η IVECO.
-Για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ προσφορά έχει καταθέσει η IVECO.
-Για την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν κατατεθεί από την Irizar, την Van Hool, την IVECO και την BYD.
-Τέλος, για την προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 123,75 εκατ. ευρώ, προσφορές έχουν κατατεθεί από τις Irizar, BYD και YUTONG.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου, φαίνεται ότι «ξεκλειδώνει» ο διαγωνισμός για το 3ο τμήμα, τα 100 αρθρωτά λεωφορεία CNG, τα οποία διεκδικεί η IVECO, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την τεχνική προσφορά (ακολουθεί η οικονομική).
Για τα υπόλοιπα τμήματα του διαγωνισμού, στα οποία σημειώνεται ανταγωνισμός (έχουν κατατεθεί περισσότερες δεσμευτικές προσφορές), επιδίωξη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η σταδιακή ανακήρυξη των αναδόχων έως τα τέλη του έτους.
Από την άλλη πλευρά, εάν οδηγηθούμε σε «μπαράζ» προσφυγών, όπως συνέβη στον προηγούμενο μεγάλο διαγωνισμό της τότε ΕΘΕΛ και νυν ΟΣΥ (τότε επικράτησαν Solaris και Iveco), οποιαδήποτε πρόβλεψη θεωρείται επισφαλής.
Πάντως, στόχευση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η προκήρυξη και νέου διαγωνισμού.
Σημειώνεται ότι, στα τέλη του 2021, η ΟΣΥ διέθετε στόλο (ονομαστική δύναμη) 1.611 θερμικών οχημάτων (δεν συμπεριλαμβάνονται τα 293 μισθωμένα των ΚΤΕΛ), μέσης ηλικίας άνω των 16,4 ετών και 286 ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μέσης ηλικίας άνω των 18 ετών.
Στα οχήματα αυτά περιλαμβάνονται τα παροπλισμένα, τα οχήματα με βλάβες (μακροχρόνιες, μεγάλες, μικρές) και τα διαθέσιμα οχήματα, τα οποία είναι προς δρομολόγηση.
Τα ανωτέρω στοιχεία καταδεικνύουν, με το πιο εμφατικό τρόπο, την αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου της ΟΣΥ.