Στις ενέργειες για τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας και την υιοθέτηση πιο περιβαλλοντικών πολιτικών αναφέρθηκαν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, του ΟΑΣΑ, της VISA, της UBER και της BEAT στο πλαίσιο του 6ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών και στο πάνελ για την αστική κινητικότητα.
Σε αυτό, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης τόνισε ότι για την μετάβαση στη βιώσιμη κινητικότητα πρέπει να γίνουν τρεις στρατηγικές παραδοχές: ότι ο τομέας των μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο συμβάλει κατά 25% στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, έχοντας αυξηθεί από το 1990 έως και σήμερα και ότι παρά τις προσπάθειες για φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, η αυξημένη κινητικότητα αντισταθμίζει τα οφέλη από αυτά.
Στη συνέχεια τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει διείσδυση νέων τεχνολογικών εφαρμογών, αλλά και ενός νέου πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση. Στο πλαίσιο αυτό, περιλαμβάνονται η ενθάρρυνση για αγορά ή μετατροπή αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά, ο διαγωνισμός για αγορά φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και η υδρογονοκίνησης στους σιδηροδρόμους.
Η κα. Ανδριάνα Παππά, Επικεφαλής της VISA στην Ελλάδα, ανέφερε ότι ο κορονοϊός είχε αναμφίβολα σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία, αλλά και στις δημόσιες μεταφορές.
Σημειώθηκαν λιγότερες μετακινήσεις, άρα και μείωση των εσόδων και τόνισε ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας.
«Τα αυτοκίνητά ιδιωτικής χρήσης ευθύνονται για το 70% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που οφείλονται στις μεταφορές, και για το 50% της ρύπανσης του αέρα στις πόλεις.
Με την αγορά και πληρωμή εισιτηρίων ανέπαφα, θα ενθαρρυνθούν οι καταναλωτές να προτιμούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς έναντι του ιδιωτικού τους αυτοκινήτου», ανέφερε.
«Η Αθήνα είναι μια πόλη στην οποία ταιριάζει απόλυτα η λύση της ανέπαφης αγοράς εισιτηρίου με κάρτα, γεγονός που θα βοηθήσει τόσο τους κατοίκους όσο και τους τουρίστες στις μετακινήσεις τους. Δίνουμε προτεραιότητα στην συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, Υπουργείο Μεταφορών και ΟΑΣΑ, και σύντομα ίσως είμαστε σε θέση να κάνουμε ανακοινώσεις», είπε, κλείνοντας της τοποθέτησή της.
Από την πλευρά της, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της UBER Ελλάδος κα. Σαρίτα Βαρούχ είπε ότι η ανάκαμψη στην μετά covid-19 εποχή θα είναι κρίσιμη για την Ελλάδα και ότι «όλοι πρέπει να κάνουμε βήματα προς αυτή την κατεύθυνση».
Δήλωσε περήφανη για τις δεσμεύσεις της UBER, σε παγκόσμιο επίπεδο, για μηδενικές εκπομπές στο 100% των διαδρομών με τα οχήματά της έως το 2040.
Τόνισε ότι αποτελεί δέσμευση για την εταιρία, το 50% των διαδρομών στην Ευρώπη έως το 2025 να γίνεται με οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη θα ενισχυθεί η παρουσία της UBER και είπε ότι είναι έτοιμη να παρέχει στην χώρα την τεχνογνωσία που έχει συγκεντρώσει, από την παρουσία της εταιρείας σε 10.000 πόλεις.
Αντίστοιχα, ο Γενικός Διευθυντής της Βeat κ. Βασίλης Ντάνιας, είπε ότι η εταιρεία με 10ετή παρουσία στη χώρα μας, είναι ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο start-up που έχει επεκταθεί σε 11 ευρωπαϊκές χώρες.
Έχει δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και επενδύσεις στον κλάδο των μεταφορών και έχει σκοπό να βελτιώσει ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες της.
«Δυστυχώς οι Έλληνες είναι εθισμένοι στα Ι.Χ., αλλά με σωστά μέτρα περιορισμού, όπως π.χ. οι κυρώσεις για παράνομη στάθμευση, μπορεί να ενισχυθεί η προσπάθεια για μη χρήση Ι.Χ. και να στραφεί ο κόσμος προς τα δημόσια μέσα μεταφορών».
Η εταιρία έχει ξεκινήσει μία επένδυση 100 εκατομμυρίων ευρώ, για να μετατρέψει τον στόλο της αποκλειστικά σε ηλεκτροκίνητο έως το 2030 και για να δημιουργήσει σταθμούς φόρτισης.
«Βγαίνοντας από την πανδημία, διαπιστώνουμε ότι ο κόσμος προτιμά τα ταξί, που παρέχουν καλύτερα μέτρα προστασίας, οπότε μετά από μία κακή χρονιά είμαστε αισιόδοξοι», συμπλήρωσε ο κ. Δ. Ντάνιας.
Τέλος, ο Διευθυντής έρευνας στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ και αντιπρόεδρος του ΟΑΣΑ, κ. Άγγελος Αμδίτης, τόνισε ότι «είμαστε στην αυγή μιας νέας εποχής στο χώρο των μεταφορών, όπου έμφαση θα δοθεί στην πράσινη τεχνολογία και τα ανθρωποκεντρικά συστήματα.
Η μετάβαση στην πράσινη τεχνολογία και στην κυκλική οικονομία είναι ο πυλώνας για την λύση του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής. Ο ΟΑΣΑ είναι αρωγός σε αυτή την πράσινη μετάβαση».