Οι πρόωρες εθνικές εκλογές επηρεάζουν, σε μεγάλο βαθμό, και τους κλάδους των Υποδομών, Μεταφορών και Ναυτιλίας.
Του Φώτη Φωτεινού
Το metaforespress.gr παρουσιάζει τους μεγάλους διαγωνισμούς / αποκρατικοποιήσεις που επηρεάζονται από την πρόωρη εκλογική αναμέτρηση και υπενθυμίζει τις σχετικές προτάσεις της ΝΔ σε κάποιους από αυτούς.
Ο ΔΑΑ και τα 23 κρατικά αεροδρόμια
Η πρόωρη εκλογική αναμέτρηση έχει μεταθέσει τα χρονοδιαγράμματα αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο περιμένει, με την σειρά του, τον νέο «τσάρο» της οικονομίας (υπουργός Οικονομικών).
Για παράδειγμα, προς το φθινόπωρο μετατίθεται η πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος». Αυτό, ίσως να αποτελεί και ευνοϊκή εξέλιξη για το ελληνικό δημόσιο, δεδομένου ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας θα επιτύχει εφέτος και νέο ιστορικό ρεκόρ διακίνησης επιβατών, οπότε θα μεγιστοποιηθεί η αξία του.
Για τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, το υπουργείο Μεταφορών έχει αναθέσει σε χρηματοοικονομικό σύμβουλο την εξεύρεση του μοντέλου αξιοποίησής τους, προκρίνοντας το μοντέλο ΣΔΙΤ ή των επιμέρους παραχωρήσεων.
Από την πλευρά της, η ΝΔ έχει υποστηρίζει ότι εξετάζει την σύσταση μιας εταιρείας, στην οποία θα ενταχθούν και τα 23 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, με στόχο την παραχώρησή τους.
Ηλεκτρονικά διόδια και οι νέοι αυτοκινητόδρομοι
Στις υποδομές και τους αυτοκινητοδρόμους, ο μεγάλος διαγωνισμός που επηρεάζεται είναι ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά / δορυφορικά διόδια, στον οποίο έχουν μείνει δυο «μονομάχοι».
Μένει να διαφανεί, εάν επικρατήσει η ΝΔ, εάν συνεχίσει το διαγωνισμό με τους ίδιους όρους ή τους τροποποιήσει.
Όσον αφορά τους υφιστάμενους αυτοκινητοδρόμους, σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις για την επέκταση του φυσικού αντικειμένου, με αντάλλαγμα την επιμήκυνση της χρονικής περιόδου εκμετάλλευσης.
Σε αυτό το πεδίο, η διαπραγμάτευση είναι ανοιχτή και πολυεπίπεδη, καθώς απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη των τραπεζών.
Όσον αφορά τους νέους αυτοκινητοδρόμους, η ΝΔ έχει προτάξει την δημιουργία του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα – Θήβα – Υλίκη, την επέκταση της Αττικής Οδού προς την λεωφόρο Βουλιαγμένης και την υποθαλάσσια Σαλαμίνας.
Γενικότερα, στις κατασκευές, η ΝΔ έχει προτάξει την υλοποίηση των «Προτάσεων Καινοτομίας», ένα μοντέλο, το οποίο – σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη – είναι αντίθετο με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
Ο διαγωνισμός – μαμούθ της γραμμής 4 του Μετρό
Το μεγαλύτερο έργο υποδομών και… θρίλερ ταυτοχρόνως είναι ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό, ύψους 1,5 δις. ευρώ, ο οποίος βρίσκεται στο επίκεντρο δικαστικών εμπλοκών και διενέξεων.
Εάν σημειωθεί αλλαγή κυβέρνησης, τι θα κάνει η νέα κυβέρνηση; Θα τον συνεχίσει; Θα τον επαναπροκηρύξει;
Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζεται ότι η ΝΔ έχει ταχθεί υπέρ και κάποιων αλλαγών στην χάραξη της γραμμής, με την διασύνδεσή της με τις γραμμές 1 και 3.
Σιδηροδρομικά έργα και Θριάσιο Ι και ΙΙ
Στα σιδηροδρομικά έργα, σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ, ενώ δεν έχει κλείσει ακόμα ο φάκελος για το Θριάσιο Ι.
Το υπουργείο Μεταφορών εμφανίζεται βέβαιο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού θα δώσει το «πράσινο φως» για την παραχώρηση του Θριασίου Ι. Την εν λόγω παραχώρηση «πολεμά» με σφοδρότητα η ΝΔ, κάνοντας λόγο για σκάνδαλο.
Επίσης, η ΝΔ έχει προτάξει το μοντέλο ΣΔΙΤ για την συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, χαρακτηρίζοντας παράλληλα ανέφικτη την κατασκευή της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
10 περιφερειακά λιμάνια
Πεδίο διαφωνιών μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ είναι και τα 10 περιφερειακά λιμάνια, ήτοι τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου.
Η νυν κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας προτάσσουν το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων, έχοντας θεσμοθετήσει και σχετικό νόμο, η ΝΔ το μοντέλο της ολικής παραχώρησης, δηλαδή της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη σε ΟΛΠ και ΟΛΘ.