Έφτασε, σήμερα (22/3), στο σταθμό «Μανιάτικα» το μηχάνημα διάνοιξης σηράγγων (ΤΒΜ) της Αττικό Μετρό, σηματοδοτώντας την τελική ευθεία για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά.
Η επέκταση θα δοθεί σταδιακά, ήτοι οι σταθμοί «Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» το πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ οι υπόλοιποι τρεις («Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο») μέχρι το τέλος του 2020.
Για την κατασκευαστική πρόοδο της επέκτασης της γραμμής 3 προς τον Πειραιά, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι «το έργο έχει προχωρήσει πάρα πολύ. Είναι ολοκληρωμένο το 67% της σήραγγας και το 50% του συνολικού έργου.
Το 2020, από το αεροδρόμιο μέχρι τον Πειραιά ο χρόνος μετακίνησης θα είναι 55 λεπτά, αντί για 1 ώρα και 45’ που είναι σήμερα. Αυτό είναι το πιο σημαντικό για την καθημερινότητα και τις ζωές μας στο λεκανοπέδιο».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε, ακόμη, ότι η επανεκκίνηση του έργου για την επέκταση της γραμμής 3, μέχρι τον Πειραιά, δεν ήταν εύκολη, εξαιτίας σωρείας διαχειριστικών λαθών, νομικών εμπλοκών και τεχνικών προβλημάτων.
«Υπήρχαν πάρα πολλά προβλήματα. Υπήρχαν προβλήματα κακού σχεδιασμού και μελετών. Αυτό μας οδήγησε στο να μετακινήσουμε τον σταθμό Πειραιά ο οποίος επί της ουσίας γίνεται κάτω από την θάλασσα.
Υπήρχαν νόμοι οι οποίοι δεν επέτρεπαν την καταβολή του ΦΠΑ με αποτέλεσμα να έχουμε πολλούς μήνες καθυστέρηση του έργου. Δεν υπήρχαν εγκρίσεις περιβαλλοντολογικών όρων και δεν είχαν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες».
Δηλώσεις Γ. Μυλόπουλου και Γ. Μώραλη
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Γιάννης Μυλόπουλος, δήλωσε με αφορμή το σημερινό γεγονός: «Η υλοποίηση υποδομών στρατηγικού χαρακτήρα, όπως τα έργα μετρό, ιδίως σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης σηματοδοτούν τη συνολική μας προσπάθεια για την επιστροφή της χώρας στην ανάπτυξη.
Τόσο η επέκταση του Μετρό προς τον Πειραιά, όσο και η επανεκκίνηση της κατασκευής και η υλοποίηση με γοργούς ρυθμούς του μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς και η δημοπράτηση της γραμμής 4 στην Αθήνα στις αρχές του επόμενου μήνα, η εκτέλεση δηλαδή τριών μεγάλων έργων στις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, αναβαθμίζουν στην πράξη την ποιότητα ζωής των Ελλήνων πολιτών και συμβάλλουν έμπρακτα στο μεγάλο στόχο της οικονομικής ανάπτυξης».
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης που επίσης έδωσε το παρών στη ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας μέχρι το σταθμό Μανιάτικα, σε δήλωση του ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «Σήμερα είναι μια καλή ημέρα για τον Πειραιά. Είμαστε εδώ, με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Σπίρτζη, τον Πρόεδρο και τον Γενικό Διευθυντή της Αττικό Μετρό Α.Ε., τους Δημάρχους των όμορων Δήμων. Το Μετρό προχωράει.
Προφανώς είναι ένα υπερτοπικό έργο, δεν αφορά μόνο τον Δήμο Πειραιά, καθώς αλλάζει ο χάρτης σε όλο τον Πειραιά. Σίγουρα, όταν υλοποιείται ένα μεγάλο έργο υπάρχει ταλαιπωρία για τους κατοίκους, η οποία είναι κατανοητή από όλους μας, πρέπει όμως να κάνουν υπομονή. Το έργο θα αλλάξει τον Πειραιά, τα Μανιάτικα, την Ε΄ Δημοτική Κοινότητα».
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΟΥ
Επέκταση της Γραμμής 3, Τμήμα «Χαϊδάρι – Πειραιάς»
Φορέας Έργου | ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. |
Ανάδοχος | Κ/Ξ “J&P–ΑΒΑΞ Α.Ε.–GELLA Spa–ALSTOM TRANSPORT S.A.” |
Υπογραφή Σύμβασης | 01/03/2012 |
Συμβατική Προθεσμία | 2000 ημερολογιακές ημέρες |
Κατ’ Αποκοπήν Τίμημα (ΚΑΤ) | 343.960.000€ (χωρίς απρόβλεπτα, απολογιστικά, αναθεώρηση)
467.462.120,60€ (συμπεριλαμβανομένων των απρόβλεπτων, απολογιστικών & αναθεώρησης) |
Περιγραφή αντικειμένου | Η κατασκευή της σήραγγας της Επέκτασης της Γραμμής 3 από τον επίσταθμο της Αγ. Μαρίνας (Δημαρχείο Αιγάλεω) μέχρι τον επίσταθμο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά έχει μήκος περίπου 7,55χλμ., από τα οποία 6,51χλμ. κατασκευάζονται με τη χρήση ΤΒΜ και τα υπόλοιπα με υπόγεια διάνοιξη ΝΑΤΜ και περιλαμβάνει έξι (6) νέους Σταθμούς («Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο») και επτά (7) τα ενδιάμεσα φρέατα εξαερισμού. |
Πρόοδος Εργασιών | Ποσοστό προόδου εργασιών: 50% Ποσοστό διάνοιξης σήραγγας ΤΒΜ: 67% Ποσοστό προόδου Εργασιών Πολιτικού Μηχανικού: 67% Ποσοστό προόδου Ηλεκτρομηχανολογικών Εργασιών: 12% |
Βασικά Προβλήματα που επηρέασαν την πρόοδο του Έργου και προκάλεσαν καθυστερήσεις σε σχέση με το Συμβατικό Χρονοδιάγραμμα | Το έργο έχει καταγράψει καθυστέρηση περίπου 3 χρόνων λόγω τεχνικών προβλημάτων, διαχειριστικών λαθών, νομικών εμπλοκών και παρεμβάσεων φορέων της περιοχής. Κυριότερα προβλήματα:
Σταθμός «Πειραιάς»
Μετατόπιση προς Νότο του κυρίως “σώματος” του Σταθμού για την αποφυγή εμπλοκής με υφιστάμενο μεγάλο υπόγειο αποχετευτικό αγωγό ομβρίων στο βόρειο άκρο του Σταθμού (Ιούλιος 2013) και αλλαγή τρόπου κατασκευής.
Καθυστερήσεις κυκλοφοριακών παρακάμψεων λόγω εμπλοκών με την Περιφέρεια Αττικής και τον Δήμο Πειραιά και καθυστερήσεις μετατόπισης δικτύων Ο.Κ.Ω (Μάρτιος 2014) εντός της λιμενικής ζώνης λόγω μη έγκαιρης έγκρισης μελετών από τους Ο.Κ.Ω.
Ύπαρξη πυρομαχικών Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Κατασκευαστικές δυσκολίες λόγω της ιδιομορφίας του σταθμού ο οποίος κατασκευάζεται στην ουσία κάτω από τη θάλασσα, δίπλα στο λιμάνι.
Ο σταθμός Πειραιάς καταγράφει συνολικά τη μεγαλύτερη καθυστέρηση.
Σήραγγα ΤΒΜ
Έλλειψη της έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την μετεγκατάσταση του εργοταξίου υποστήριξης ΤΒΜ στο Σταθμό “Κορυδαλλός”. Η έγκριση της εν λόγω μελέτης δεν υπήρχε παρόλο που η σχετική εργασία προβλεπόταν στα Τεύχη Δημοπράτησης (2011). Η μελέτη υποβλήθηκε σε δύο φάσεις: α) για μερική μετεγκατάσταση τον Απρίλιο 2015 και β) για την πλήρη μετεγκατάσταση τον Ιούνιο 2016. Η μελέτη περιβαλλοντικών όρων εγκρίθηκε τελικώς στις 12/10/2016 και έχει ήδη υλοποιηθεί η μετεγκατάσταση.
Καθυστέρηση διάνοιξης σήραγγας λόγω παρουσίας καρστικών εγκοίλων (κενών) στο ασβεστολιθικό πέτρωμα στο τμήμα Νίκαια – Μανιάτικα.
Σταθμός «Μανιάτικα»
Καθυστέρηση αποβολής κατοίκων των απαλλοτριωθεισών οικιών λόγω άρνησής τους και μη έγκαιρη παράδοση του εργοταξιακού χώρου λόγω αντιδράσεων περιοίκων.
Ύπαρξη αρχαιολογικών ευρημάτων (από Ιούλιο 2013 έως Δεκέμβριο 2013).
ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Διακοπή εργασιών με απόφαση του Αναδόχου για το διάστημα Ιουνίου 2015 έως Οκτωβρίου 2015 και υπολειτουργία έως το Δεκέμβριο 2015, επικαλούμενος μη απόδοση ΦΠΑ εκ μέρους της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στον Ανάδοχο που είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη ταμιακής ρευστότητας και αδυναμίας του Αναδόχου να χρηματοδοτήσει το Έργο. Σημειώνεται ότι η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. δεν απέδιδε στον Ανάδοχο το ΦΠΑ διότι εφάρμοσε το άρθρο 1 του Ν. 4281/2014.
Το πρόβλημα λύθηκε με ψήφιση του Νέου Νόμου Ν.4339/2015, οπότε αποδόθηκε στον Ανάδοχο αναδρομικά ο ΦΠΑ, επανήλθε η ταμιακή ρευστότητα και επανεκκίνησε το Έργο.
|
Περαίωση του Έργου
Με την άφιξη του ΤΒΜ στα Μανιάτικα ολοκληρώνονται τα 2/3 της σήραγγας έχοντας διασχίσει το μεγαλύτερο μέρος του προβληματικού ασβεστολιθικού πετρώματος. Στο τέλος του έτους υπολογίζεται η ολοκλήρωση της διάνοιξης της σήραγγας και η απεμπλοκή όλων των σταθμών από το ΤΒΜ.
Με τα σημερινά δεδομένα και τις πρωτοβουλίες Υπουργείου και διοίκησης ΑΜ για εξάλειψη των εμπλοκών του παρελθόντος και μείωση των αβεβαιοτήτων, οι τρεις (3) πρώτοι Σταθμοί («Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια») μπορούν να δοθούν στην κυκλοφορία το πρώτο τρίμηνο του 2019 ενώ το υπόλοιπο Έργο μέχρι το τέλος του 2020. Ο σταθμός στα Μανιάτικα θα είναι έτοιμος στις αρχές του 2020.
Με την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 120 τόνους ημερησίως.
Ιδιαίτερα δε, στον Σταθμό ΠΕΙΡΑΙΑ προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές Μετρό (Γραμμή 1 και Γραμμή 3), το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ, το οποίο προβλέπεται επίσης να διέλθει από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Όταν ολοκληρωθεί τα έργο η Γραμμή 3 θα έχει μήκος 50χλμ και 27 σταθμούς ενώ θα ενώνει το λιμάνι του Πειραιά, το ιστορικό κέντρο της Αθήνας και το αεροδρόμιo
Ο χρόνος μετακίνησης υπολογίζεται σε περίπου 55 λεπτά, χρόνος ρεκόρ αν σκεφτεί κανείς ότι σήμερα ένας επιβάτης χρειάζεται περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά από το λιμάνι μέχρι το Αεροδρόμιο και πολλές φορές με αρκετές μετεπιβιβάσεις.
Στην ουσία η επέκταση αυτή θα εξυπηρετήσει την απρόσκοπτη κίνηση επιβατών μεταξύ των 2 μεγάλων πυλών εισόδου-εξόδου στη χώρα
Επίσης η λειτουργία της επέκτασης στο σύνολο της θα φέρει αναδιάρθρωση σε πολλές λεωφορειακές γραμμές που θα σταματήσουν να διασχίζουν τους δήμους που θα εξυπηρετεί η επέκταση (Αγ. Βαρβάρα, Νίκαια, Κορυδαλλός, Πειραιάς) και θα λειτουργούν ως τροφοδοτικές γραμμές του Μετρό.