Το σχέδιό της για πράσινες, έξυπνες και οικονομικά προσιτές αστικές μετακινήσεις παρουσίασε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Με έμφαση στη βιωσιμότητα και τη μείωση των εκπομπών αερίων, το σχέδιο περιλαμβάνει συνολικά 82 πρωτοβουλίες για την επόμενη τετραετία.
Κρίσιμη για την επιτυχία του σχεδίου είναι η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εναρμονίσει τους κανόνες γύρω από τις ψηφιακές μετακινήσεις.
Η ανακοίνωση αυτή αποτελεί ένα κομβικό σημείο για την τεχνολογική εξέλιξη και την ψηφιακή οικονομία διεθνώς, αλλά και για την Ελλάδα, καθώς το τοπίο θα μεταβληθεί τα επόμενα χρόνια προς περισσότερο βιώσιμες μορφές μετακινήσεων, όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου των επιβατικών μεταφορών.
Η συνοδευτική έκθεση υπογραμμίζει τη σημασία της «αντιμετώπισης της νομικής αβεβαιότητας» που συναντούν οι πλατφόρμες μετακινήσεων, λόγω του διαφορετικού νομικού περιβάλλοντος μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.
«Η συμμόρφωση με τόσα διαφορετικά ρυθμιστικά καθεστώτα αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη μιας ενιαίας αγοράς για αυτούς τους παίκτες», αναφέρεται στο κείμενο.
Το κείμενο μάλιστα αναγνωρίζει πως σήμερα υφίστανται στα κράτη μέλη «περιοριστικοί και παρωχημένοι κανόνες», που είχαν νόημα πριν μερικά χρόνια, αλλά με την εξέλιξη της τεχνολογίας, έχουν μετατραπεί σε εμπόδιο για καλύτερες υπηρεσίες προς όφελος του καταναλωτή.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναδεικνύει και το ζήτημα της εργασιακής ασφάλειας των οδηγών ταξί.
«Το γεγονός ότι γενικά δεν υπάρχουν κοινοί κανόνες για επαγγελματικές δεξιότητες που απαιτούνται, ούτε εναρμονισμένοι κανόνες για την οδήγηση και τους χρόνους ανάπαυσης των οδηγών, θα μπορούσε να αποτελέσει κίνδυνο από την άποψη της ασφάλειας των χρηστών και της οδικής ασφάλειας» σημειώνεται χαρακτηριστικά. Υπολογίζεται πως στην Αθήνα, μια μέση βάρδια οδηγού ταξί διαρκεί 10-12 ώρες.
Σχετικά με την επέκταση των Οχημάτων Ειδικής Μίσθωσης (PHVs), το κείμενο της Επιτροπής κάνει λόγο για ένα ενιαίο πλαίσιο κανόνων σε σχέση με την αγορά ταξί σε όλη την Ευρώπη, το οποίο θα αποτρέπει τα εμπόδια για νέους παίκτες να μπουν στην αγορά, αλλά και θα εξαφανίζει τις ασάφειες του νομοθετικού πλαισίου στα κράτη μέλη.
Ενδεικτικά αναφέρεται η ανάγκη να απαλειφθεί ο κανόνας «επιστροφής στο γκαράζ» μετά από κάποια διαδρομή, που υπάρχει σήμερα σε πολλές χώρες για τα Οχήματα Ειδικής Μίσθωσης και στην ουσία τους επιβάλλει να κυκλοφορούν χωρίς επιβάτες στις πόλεις για ένα μεγάλο διάστημα της ημέρας, επιβαρύνοντας την κυκλοφορία και το περιβάλλον.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «αυτοί οι κανόνες υπήρχαν πριν την ανάπτυξη των ψηφιακών πλατφορμών και γι’ αυτό αγνοούν τη λογική της μέγιστης εκμετάλλευσης των οχημάτων και της ανάγκης μείωσης των ρύπων».