Ανοδική τροχιά, παρά τις όποιες αντικειμενικές παθογένειές τους, διανύουν οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.
Επιμέλεια: Β. Βεγιάζη
Όπως και στην Αθήνα, έτσι και στη Θεσσαλονίκη, η προμήθεια αμιγώς νέων λεωφορείων, έπειτα από αρκετά χρόνια (σχεδόν 20), αποτέλεσε εξέλιξη – ορόσημο.
Ο ΟΑΣΘ προμηθεύτηκε 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία δρομολογούνται, σε πρώτη φάση, σε περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, ο Οργανισμός προχωρά στη μίσθωση, για 3+1 έτη, άλλων 160 (σχετικά νέων) diesel λεωφορείων.
Τα λεωφορεία αυτά, μεσοπρόθεσμα, θα αντικατασταθούν με ηλεκτρικά λεωφορεία, από το νέο διαγωνισμό, προμήθειας 700 λεωφορείων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (για τη Θεσσαλονίκη προβλέπονται 225 λεωφορεία).
Επόμενο στοίχημα για τον ΟΑΣΘ αποτελεί η ψηφιοποίησή του, με την εφαρμογή ηλεκτρονικού εισιτηρίου και την ενοποίησή του με το Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο θα εγκαινιαστεί στα τέλη του 2024.
Σύμφωνα με τον ΟΣΕΘ, τον Οκτώβριο του 2023 ξεκίνησε η υλοποίηση του έργου για τον «Ψηφιακό Μετασχηματισμό, Τηλεματική και Ενιαίο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου» του Οργανισμού. Το έργο, ύψους 30 εκατ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α., περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
-Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα τηλεματικής και πληροφόρησης επιβατών, το οποίο θα βασίζεται στις πλέον πρόσφατες τεχνολογίες και πρότυπα υλοποίησης.
-Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα αυτοματοποιημένης συλλογής κομίστρου, το οποίο θα βασίζεται σε ηλεκτρονικά εισιτήρια (έξυπνες κάρτες και mobile εφαρμογές) και θα συμβάλλει στην απλοποίηση των εισιτηρίων, στην εύκολη διαχείρισή τους και στην μείωση της εισιτήριο διαφυγής.
-Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα προγραμματισμού και βελτιστοποίησης δρομολογίων και υπηρεσιών, το οποίο θα εξασφαλίζει τον βέλτιστο προγραμματισμό των δρομολογίων και υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη του τόσο την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού όσο και τη μείωση του κόστους λειτουργίας του φορέα.
-Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης αμαξοστασίου.
-Ολοκληρωμένο σύστημα ψηφιακής διαχείρισης αιτημάτων επιβατικού κοινού και παραπόνων με διασύνδεση στις διαδικασίες εσωτερικής λειτουργίας του Οργανισμού.
Άνοδος των επικυρώσεων
Συνοπτικά, το 2023 συνοδεύτηκε από άνοδο της επιβατικής κίνησης και των επικυρώσεων, απόρροια του ενισχυμένου συγκοινωνιακού έργου ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ.
Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Οργανισμού Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), οι επικυρώσεις εισιτηρίων (2ος έως 9ος μήνας του 2023) υπήρξαν ιδιαίτερα αυξημένες συγκριτικά με το ίδιο διάστημα του 2022.
Για την ανοδική τάση, όπως υποστηρίζεται, συνέβαλαν οι αποφάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την πρόσληψη οδηγών, οι ενισχυτικές προσπάθειες του ΟΑΣΘ (προσθήκη στόλου), η σταθερή εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου που ανατέθηκε στα ΚΤΕΛ, οι προσθήκες 4 νέων γραμμών, εκ μέρους του ΟΣΕΘ και η άρση των όποιων απαγορευτικών μέτρων υπήρχαν εξαιτίας της πανδημίας.
Ειδικότερα, κατά το χρονικό διάστημα Φεβρουάριος – Οκτώβριος 2023, οι επικυρώσεις στις λεωφορειακές γραμμές υπολογίσθηκαν σε συνολικά 7.429.507 περίπου, σε σύγκριση με 3.400.365 κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (αύξηση σχεδόν 120%), ενώ οι τελικές εκτιμήσεις για τις επικυρώσεις εισιτηρίων στο σύνολο του έτους ανέρχονταν σε περίπου 9.700.000, έναντι 4.800.000 το 2022.
Αντίστοιχα, οι επιβάτες εκτιμώνται στα 60,65 εκατ. έναντι 55,70 εκατ. το 2022, ήτοι αύξηση 8,88%.
Από την άλλη πλευρά, η Θεσσαλονίκη βρίσκεται αντιμέτωπη με τη διαχείριση του κυκλοφοριακού προβλήματος, καθώς τα έργα κατασκευής της «Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου» (FlyOver) της Θεσσαλονίκης έχουν δημιουργήσει επιπτώσεις στη συνολική κυκλοφορία και, για τους λόγους αυτούς, σε συντονισμό με τους παρόχους της συγκοινωνίας, ιδρύθηκαν από τον ΟΣΕΘ, τον Νοέμβριο του 2023, 4 γραμμές που εξυπηρετούν τους μετακινούμενους.
Τέλος, στις αρχές του 2024, εκτιμάται ότι κυκλοφορούσαν καθημερινά στους δρόμους και στις γραμμές της πόλης περίπου 300 οχήματα από τον ΟΑΣΘ και σχεδόν 190 από τα ΚΤΕΛ.
Ο «νέος ΟΑΣΘ»
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσουν οι διαδικασίες για τον «νέο ΟΑΣΘ». Ο «νέος ΟΑΣΘ» θα περιοριστεί, όπως και σήμερα, στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης και το υπόλοιπο έργο θα ανατεθεί στους ιδιώτες (ΚΤΕΛ).
Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης εδράζεται στους ακόλουθους άξονες:
-Κατάργηση, μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και σύσταση ενός νέου δημόσιου φορέα, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.
-Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου, υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.
-Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «νέο ΟΑΣΘ» και ανάθεση σε ιδιώτες, του υπολειπόμενου, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και σήμερα, μέσω των αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ.