Τις επόμενες μέρες θα ψηφιστεί στη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο συμπεριλαμβάνει τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), σύμφωνα με την Αλεξάνδρα Καλαϊτζή, ειδική συνεργάτιδα του γενικού γραμματέα Μεταφορών.
Η κα. Καλαϊτζή, μιλώντας στο 1ο Εργαστήριο του CIVINET CY-EL, με θέμα τον «Ανασχεδιασμό Αστικών Οδών Αρμοδιότητας Δήμων», είπε ότι το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή προς επεξεργασία και θα οδηγηθεί στη Βουλή, σύμφωνα με το σχετικό δελτίο Τύπου του Civinet.
Όπως σημείωσε, «Τα ΣΒΑΚ θα αποτελέσουν προϋπόθεση για την ένταξη και την χρηματοδότηση έργων στο επόμενο Πλαίσιο Στήριξης, οπότε με αυτήν την ενέργεια ερχόμαστε και καλύπτουμε ένα νομοθετικό κενό το οποίο υπάρχει».
Αναλυτικότερα, το 1ο Εργαστήριο του CIVINET CY-EL, που πραγματοποιήθηκε στις 30 Οκτωβρίου, σε συνδιοργάνωση με την ΜΟΔ ΑΕ, είχε ως στόχο να:
-Ενημερώσει τους συμμετέχοντες για τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές
-Αναλύσει, ερμηνεύσει και να κωδικοποιήσει του δαιδαλώδους ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, αναδεικνύοντας σημεία που χρήζουν αποσαφήνισης ή επικαιροποίησης
-Εκκινήσει μια γόνιμη διαδικασία διαβούλευσης και συνεργασίας μεταξύ των δήμων και των υπουργείων, ούτως ώστε να προκύψουν σύντομα οι αναγκαίες τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψουν στις πόλεις μας να γίνουν ασφαλέστερες και καλύτερες.
Τo Εργαστήριο, εκτός από πολύ ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις και συζητήσεις, περιλάμβανε και μια συμμετοχική άσκηση που έφερε τα στελέχη διαφορετικών δήμων μαζί γύρω από το τραπέζι του σχεδιασμού, καλώντας τους να δώσουν λύσεις και να ανασχεδιάσουν πραγματικές οδούς της Αθήνας.
Στο τελευταίο μέρος του εργαστηρίου, πραγματοποιήθηκε διαβούλευση για ζητήματα του θεσμικού πλαισίου, όπου οι εκπρόσωποι των δήμων είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν τους προβληματισμούς τους και τις προτάσεις τους, παρουσία στελεχών των αρμόδιων υπουργείων.
Σχεδόν 100 άτομα από όλη την Ελλάδα εκπροσώπησαν πάνω από 40 φορείς, συμπεριλαμβανομένων 29 δήμων και 11 σημαντικών φορέων εθνικής ή μητροπολιτικής σημασίας (υπουργεία, Πράσινο Ταμείο, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΟΑΣΑ, ΜΑΘ κ.ά.).
Μιλώντας στο Εργαστήριο, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεώργιος Δημαράς, ανέφερε πως το υπουργείο «[υποστήριξε] τη δημιουργία του Δικτύου CIVINET και [συνεργάζεται] μαζί του άριστα σε όλα τα επίπεδα.
Στόχος [του] είναι να [υποστηρίξει] τόσο τα ΣΒΑΚ (τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), όσο και κάθε μελέτη και σχέδιο που εντάσσεται στο σύστημα χωρικού συγκοινωνιακού σχεδιασμού και το οποίο συμβάλλει στην ανάπλαση και αναζωογόνηση των ελληνικών πόλεων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, «η βιώσιμη πόλη του μέλλοντος είναι αναμφίβολα μία πόλη πιο οικολογική, πιο ανθεκτική, με κοινωνικά ισότιμες δομές».
Ανέφερε, ακόμη, ότι «σε αυτή ακριβώς την χρονική στιγμή και παράλληλα με όλη τη δυναμική που αναπτύσσεται, όλοι μαζί, με συμμετοχικό σχεδιασμό, με φαντασία και καινοτομία, μπορούμε να συνδράμουμε στο σχεδιασμό ενός νέου δικτύου μετακινήσεων με περισσότερο πράσινο, με συνθήκες άνεσης και ασφάλειας προς τον πολίτη και με τον πολίτη».
Η εκπρόσωπος του Πράσινου Ταμείου, Κωνσταντίνα Αγκρά, ανέφερε για τον φορέα της πως «είναι ένα χρηματοδοτικό εργαλείο [και] χρηματοδοτεί δράσεις για το περιβάλλον. Μέσα στο πλαίσιο αυτό χρηματοδοτεί και τα σχέδια βιώσιμης ανάπτυξης». Στη συνέχεια, ευχήθηκε να προχωρήσει αυτή η δικτύωση, καθώς και να επιτευχθεί ο σχεδιασμός της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ο Δημήτρης Καλαμαράς, εκ μέρους της ΜΟΔ ΑΕ, συνδιοργανωτής του Εργαστηρίου, τόνισε το γεγονός πως «σε συνεργασία με το Δίκτυο CIVINET, το υπουργείο Περιβάλλοντος και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η ΜΟΔ σχεδιάζει έναν οδηγό για τον ανασχεδιασμό οδών αστικών δήμων».
Εξέφρασε, στη συνέχεια, την ελπίδα να καταρτισθεί «[ένας πρακτικός συνοπτικός οδηγός] που θα βοηθήσει τις τεχνικές υπηρεσίες των δήμων και τους πολιτικούς στην λήψη αποφάσεων και στον σχεδιασμό των πόλεών μας».