Σε νέες καταγγελίες εναντίον του ΟΑΣΘ προχώρησε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης από τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον υπουργό και, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ, το λειτουργικό κόστος είναι διπλάσιο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, η μισθοδοσία πολύ υψηλή για ορισμένα άτομα, ενώ και η σύμβαση του 1957 περιέχει αρκετά «γκρίζα σημεία».
Από την άλλη πλευρά, διαβεβαιώσεις για την διασφάλιση των θέσεων εργασίας των εργαζομένων του ΟΑΣΘ και του ΣΑΣΘ, στο νέο φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, έδωσε ο υπουργός Υποδομών, κατά τη διάρκεια σύσκεψης που είχε με τους δημάρχους της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, στην έδρα της ΠΕΔ-ΚΜ, για τους νέους φορείς που θα δημιουργηθούν και θα αναλάβουν το έργο των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.
«Και το προσωπικό του ΟΑΣΘ και το προσωπικό του σημερινού ΣΑΣΘ προβλέπεται να μεταφερθούν στον φορέα λειτουργίας. Σε ό,τι αφορά τον φορέα σχεδιασμού του μεταφορικού έργου θα γίνει διαγωνισμός προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι στο ΣΑΣΘ θα εξακολουθήσουν να εργάζονται», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Απευθυνόμενος στον πρόεδρο της ΠΕΔ-ΚΜ, Λάζαρο Κυρίζογλου, ο οποίος τον κάλεσε να ανοίξει τα χαρτιά του σε ό,τι αφορά το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών, ο κ. Σπίρτζης απάντησε: «Δεν έχουμε κρυφά χαρτιά».
Για την κατάσταση στον ΟΑΣΘ
Για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα, ο υπουργός τόνισε ότι ο ΟΑΣΘ στοιχίζει διπλάσια από τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, ενώ ανέφερε ότι το μοντέλο με το οποίο λειτούργησε ο ιδιωτικός αυτός οργανισμός στη Θεσσαλονίκη έχει αποτύχει. Έκανε λόγο για μεθοδεύσεις στο θέμα του ΟΑΣΘ, «είτε έχουν αυτές να κάνουν με μία σύμβαση που υπάρχει από το 1957 και ελέγχεται και η νομιμότητα και η λογική της, είτε έχει να κάνει με τον εκπληκτικό θεσμό διεθνούς πρωτοτυπίας των διαιτησιών του ΟΑΣΘ».
«Βλέπετε τα τελευταία δημοσιεύματα και τι ζητάει πάλι από τις διαιτησίες ο ΟΑΣΘ. Από ό,τι μαθαίνω, παρά τη διευθέτηση που έγινε τον προηγούμενο χρόνο που δεν προβλεπόταν στην σύμβαση, πάλι χρωστά ο ΟΑΣΘ στους εργαζόμενους ένα μήνα. Δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό το πράγμα», πρόσθεσε.
Είπε ακόμη, ότι δεν είναι ορθολογική η διαχείριση στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, έκανε λόγο για απαράδεκτα μεγάλους μισθούς ύψους 4.000 ευρώ σε συνθήκες κρίσης, τόνισε ότι το υπουργείο θα πάρει την πολιτική ευθύνη για ένα μεταβατικό στάδιο, όμως υπογράμμισε: «Δεν είμαστε μάγοι. Δεν μπορεί να είναι όπως είναι από το ’57 μέχρι σήμερα όλοι ευχαριστημένοι, γιατί δεν θα είναι η κοινωνία ευχαριστημένη, θα είναι ευχαριστημένοι η διοίκηση και οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ».
Ανέφερε ότι κάποιες από τις προτάσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ κινούνται σε λογικό πλαίσιο και υπογράμμισε την ανάγκη να καταθέσει προτάσεις και η διοίκηση του ΟΑΣΘ.
Απαντήσεις στα ερωτήματα των δημάρχων
Εξάλλου, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις που διατυπώθηκαν από την πλευρά των δημάρχων, διευκρίνισε, μεταξύ άλλων, ότι οι οργανισμοί που θα δημιουργηθούν θα κάνουν τις συγκοινωνιακές μελέτες που απαιτούνται για τη Θεσσαλονίκη και θα προσδιορίσουν το κόστος που θα προκύψει.
Τόνισε, ότι δεν προβλέπεται αύξηση στο κόμιστρο, δήλωσε στους δημάρχους ότι δεν έχει πρόβλημα, μία από τις δύο θέσεις ευθύνης στο νέο φορέα σχεδιασμού να προέρχεται από την αυτοδιοίκηση και διαβεβαίωσε ότι θα διευθετηθούν ζητήματα που σχετίζονται με τον δημοτικό κώδικα και τον «Καλλικράτη» και αφορούν τη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στο εγχείρημα. Για το αίτημα που διατυπώθηκε, σχετικά με τη συμμετοχή του Εργατικού Κέντρου, απάντησε ότι δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε όλη την Ελλάδα.
Σχετικά με τη συμμετοχή των Δήμων, σε ποσοστό μέχρι 49%, στον νέο δημόσιο φορέα λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών, τόνισε ότι οι Δήμοι μπορεί να προσφέρουν, είτε χρήματα, είτε ακίνητη περιουσία.
Για τον φορέα λειτουργίας επανέλαβε ότι θα είναι δημόσιος και επισήμανε ότι δεν ξεκινά από το μηδέν, καθώς υπάρχει μια κινητή περιουσία του ΟΑΣΘ που έπρεπε ήδη να έχει μεταβιβαστεί.
Απαντώντας στο ερώτημα του κ. Κυρίζογλου, πού θα βρει το κράτος τα χρήματα για το έργο της εκτέλεσης των αστικών συγκοινωνιών, επισήμανε ότι θα υπάρξει από το κράτος στήριξη στο θέμα της ανανέωσης του στόλου για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είπε ότι η Περιφέρεια στην Αθήνα έβαλε χρήματα για την ανανέωση του στόλου, ευχήθηκε κάτι αντίστοιχο να γίνει και από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και πρόσθεσε ότι γίνονται και συζητήσεις και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Διευκρίνισε, εξάλλου, μετά από σχετική αναφορά του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, ότι μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) μπορεί να γίνει η προμήθεια των λεωφορείων και η συντήρησή τους.