«Σήμερα ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση δίνεται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο στη βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Στο πλαίσιο αυτό, αναγνωρίζεται και ενισχύεται ο ρόλος που καλούνται να διαδραματίσουν οι δημόσιες συγκοινωνίες προκειμένου να επιτευχθεί το όραμα για “έξυπνες” και “καθαρές” μεταφορές, ώστε να υπηρετήσουν το όραμα για τις πόλεις του μέλλοντος με ενσωματωμένες όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες αιχμής και με σχεδόν μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.
Να υπηρετήσουν το όραμα για «έξυπνες» πόλεις όπου θα επικρατούν συνθήκες βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και υψηλής ποιότητας ζωής», επισήμανε μιλώντας στο συνέδριο Ecomobility και στην ενότητα «Τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων» ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΑ Τάσος Ταστάνης.
«Σήμερα ο Όμιλος ΟΑΣΑ εκτελεί το μεταφορικό του έργο έχοντας σε πολύ μεγάλο ποσοστό κατακτήσει ένα οικολογικό πρόσημο, τόνισε σε άλλο σημείο της εισήγησής του ο κ. Ταστάνης.
Συγκεκριμένα:
-Διαθέτει ένα σύστημα ηλεκτροκίνητων μέσων σταθερής (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ) συνολικού μήκους 110 χιλιομέτρων που διαρκώς επεκτείνεται. Για παράδειγμα έγινε ήδη η προκήρυξη του διαγωνισμού για τη γραμμή 4 του μετρό, ενώ τα έργα επέκτασης του τραμ στον Πειραιά βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
-Διαθέτει έναν στόλο 355 ηλεκτροκίνητων, οικολογικών και αθόρυβων τρόλεϊ.
-Διαθέτει ένα στόλο 610 λεωφορείων (περίπου το ένα τρίτο των ενεργών θερμικών λεωφορείων) που κινούνται με φυσικό αέριο».
«Το ερώτημα που ανακύπτει -επισήμανε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ- είναι το εξής. Είμαστε ευχαριστημένοι; Ασφαλώς και όχι. Διαθέτουμε ακόμη ένα στόλο πετρελαιοκίνητων λεωφορείων με μεγάλο μέσο όρο ηλικίας που πρέπει να φροντίσουμε να αντικατασταθούν. Και αυτό ακριβώς προσπαθούμε να κάνουμε.
Ξεκινήσαμε τη διεκδίκηση χρηματοδοτικών εργαλείων, προκειμένου να ανανεωθεί ο γηρασμένος στόλος οχημάτων με νέα και μάλιστα προωθημένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ήδη -σε πρώτη φάση- εξασφαλίσαμε 30 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής και δρομολογούμε την προμήθεια 92 οχημάτων, από τα οποία τα 12 θα είναι ηλεκτρικά που φιλοδοξούμε να κυκλοφορούν για πρώτη φορά στους δρόμους της Αθήνας μέσα στο 2018.
Και βέβαια δεν σταματάμε εδώ. Έχουμε προτείνει για ένταξη στο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 χρηματοδότηση ύψους 120 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 40 αρθρωτών τρόλεϊ και 360 λεωφορείων νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας».
«Ασφαλώς οι δράσεις μας για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα δεν σταματούν εδώ», ανάφερε σε άλλο σημείο ο κ. Ταστάνης.
Όπως είπε, «Πέρα από την καθιέρωση της ελεύθερης μετακίνησης των ποδηλάτων με τα μέσα σταθερής τροχιάς, αναλαμβάνουμε δράση για τη δημιουργία σημείων απόθεσης ποδηλάτων (ποδηλατοστάσια) σε κατάλληλα σημεία του δικτύου ΟΑΣΑ για την υποστήριξη της χρήσης ποδηλάτου σε συνδυασμό με τα ΜΜΜ. Η δράση αφορά στη δημιουργία 300 ποδηλατοστασίων.
Δρομολογούμε τη λειτουργία ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Προληπτικής Διάγνωσης, Τεχνικής Ικανότητας και Διαχειριστικής Επάρκειας των Οχημάτων Στόλου ΟΑΣΑ, το οποίο θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και επέκταση βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, με παράλληλη προώθηση στρατηγικών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης στρατηγικής κατεύθυνσης προβλέπεται η ανάπτυξη κατάλληλου συστήματος για τη μέτρηση των ατμοσφαιρικών ρύπων, βάσει μετρήσεων πολλών σημείων. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού στα τρόλεϊ για τη μέτρηση των ατμοσφαιρικών ρύπων στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας, καθώς και η ανάπτυξη λογισμικού για την καταγραφή και παρουσίαση των αποτελεσμάτων των μετρήσεων.
Η υλοποίηση της δράσης αυτής θα επιτρέψει τον εντοπισμό των βεβαρημένων από άποψη ατμοσφαιρικών ρύπων περιοχών στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας, προκειμένου να καταστεί εφικτός ο σχεδιασμός στοχευμένων παρεμβάσεων από τους αρμόδιους φορείς».
Έχοντας ως κεντρικό όραμα, «καθαρές» και «έξυπνες» μεταφορές στην Αθήνα, κατέληξε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, έχουμε επεξεργαστεί και έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, εξυγίανσης και αναβάθμισης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.
Κεντρικός στόχος του σχεδίου αυτού είναι η βελτίωση του σχεδιασμού και της λειτουργίας των ΜΜΜ με την εφαρμογή «έξυπνων» συστημάτων διαχείρισης και πληροφόρησης των επιβατών, «έξυπνα» συστήματα χρέωσης εισιτηρίων, αύξηση της συνέργιας διαφορετικών ΜΜΜ, σταθμοί μετεπιβίβασης κ.λπ.