Υπόμνημα κατέθεσαν στο υπουργείο Τουρισμού οι ιδιοκτήτες ταξί (ΠΟΕΙΑΤΑ), στο οποίο, μεταξύ άλλων, ζητούν απαγόρευση αστικής μεταφοράς από ΕΙΧ, ποσόστωση ΕΙΧ οχημάτων και απαγόρευση τουριστικών λεωφορείων στα κέντρα πόλεων.
Το υπόμνημα της ΠΟΕΙΑΤΑ
Κύριε Υπουργέ,
Ο ρόλος του αυτοκινητιστή ταξί στην διαμόρφωση της εικόνας που παίρνει μαζί του ο τουρίστας όταν επισκέπτεται την χώρα μας, είναι σημαντικός. Κυριολεκτικά είναι αυτός που τον καλωσορίζει και αυτός που τον αποχαιρετά. Είναι αναγκαίο λοιπόν να του παράσχει η Πολιτεία τα εργαλεία που χρειάζεται για να ανταποκριθεί σ’ αυτό το σημαντικό έργο.
Εδώ και πολλές δεκαετίες, η εθνική πολιτική για τον Τουρισμό σπάνια συμπεριελάμβανε το ταξί σε κάποια από τις δράσεις της ή το σχεδιασμό της. Κάποιες από αυτές μάλιστα, δρομολογούσαν την έξοδο του ταξί από την αγορά της τουριστικής μεταφοράς.
Και θα το είχαν πετύχει, αν οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου δεν ξεκαθάριζαν ότι, η αστική μεταφορά είναι έργο που έχει ανατεθεί στα δημοσίας χρήσεως αυτοκίνητα (π.χ. η μεταφορά από και προς τα αεροδρόμια της χώρας).
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, οι τουριστικές επιχειρήσεις –με την ανοχή ή την αδράνεια των ελεγκτικών μηχανισμών– υποκλέπτουν μεταφορικό έργο σε τέτοιο σημείο, που να τίθεται ζήτημα βιωσιμότητας για τα ταξί.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο του 2019, μόνο για την Αθήνα και το χώρο του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, το ΣΑΤΑ έχει υποβάλλει περισσότερες από 600 καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές, μεταξύ αυτών και σε εκείνες που εποπτεύονται από το Υπουργείο σας.
Ζητάμε λοιπόν την πλήρη εφαρμογή του Νόμου. Μόνο έτσι θα μπορούμε να μιλάμε για συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.
Προς το παρόν είμαστε αυτόπτες μάρτυρες των παραβατικών ενεργειών των Ε.Ι.Χ., για τις οποίες δεν μπορούμε να κάνουμε απολύτως τίποτα.
Τι ζητάει ο κλάδος
1)Απαγόρευση αστικής μεταφοράς από Ε.Ι.Χ.: Με την ανοχή του νόμου οι τουριστικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν αστικές μεταφορές (έργο που δεν τους ανήκει με απόφαση και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου), γνωρίζοντας ότι αυτές δεν είναι δυνατόν να έχουν διάρκεια τριών ωρών (π.χ. Αθήνα-Αεροδρόμιο). Πρόκειται για προγραμματισμένη διακοπή σύμβασης. Ζητάμε να απαγορεύεται η μίσθωση και η ανάρτηση σύμβασης όταν πρόκειται για καθαρά αστική μεταφορά.
2)Α. Ή ενιαία ελάχιστη τιμή (90 ευρώ) στις συμβάσεις μίσθωσης Ε.Ι.Χ για όλη την Ελλάδα και τρίωρη ελάχιστη σύμβαση σε όλη την επικράτεια, ή
Β. Για τη νησιωτική Ελλάδα διάρκεια σύμβασης μιας ώρας με ελάχιστη χρέωση 60 ευρώ.
Επιπλέον χρέωση 30 ευρώ ανά/ώρα αν η σύμβαση έχει διάρκεια μεγαλύτερη των τριών ωρών, ή μεγαλύτερη των 30 λεπτών για τα νησιά αντίστοιχα
3)Άμεση αξιοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ. και εντατικοποίηση των ελέγχων για την καταπολέμηση της υποκλοπής μεταφορικού έργου από το οποίο η Πολιτεία χάνει τεράστια έσοδα. Ζητάμε, μόνιμο ελεγκτικό μηχανισμό τουλάχιστον για το Αεροδρόμιο (καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου) και περιστασιακό (την τουριστική περίοδο) στο λιμάνι του Πειραιά.
4)Ποσόστωση Ε.Ι.Χ. οχημάτων: Στις περισσότερες χώρες της Νότιας Ευρώπης, η αναλογία των Ε.Ι.Χ. είναι σε συνάρτηση με τα Ε.Δ.Χ. Ταξί. Στην Ισπανία για παράδειγμα, αυτή η αναλογία είναι 1/30 και στην Ιταλία (π.χ. Περιφέρεια Τορίνο) υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός αδειών για Ε.Ι.Χ. οχήματα που προορίζονται για μεταφορικές υπηρεσίες. Στην Ελλάδα, ο αριθμός αυτών των οχημάτων είναι ανεξέλεγκτος, με αποτέλεσμα πολλοί από τους ιδιοκτήτες τους να οδηγούνται στην παραβατικότητα υπό το βάρος του έντονου ανταγωνισμού.
5)Ποσόστωση οχημάτων Θεματικού Τουρισμού: Εκκρεμεί η έκδοση Υπουργικής Απόφασης. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταξί έχει εισηγηθεί, τα ποσοστά αυτά να κυμαίνονται: α) στο 1% για την Αττική και την Θεσσαλονίκη, β) στο 2% για την ηπειρωτική Ελλάδα και γ) στο 3% για τη νησιωτική Ελλάδα. Τα ποσοστά αυτά να είναι σε αναλογία με τα ΕΔΧ Ταξί ανά έδρα.
6)Λειτουργία Τουριστικών Λεωφορείων: Σε όλη την Ευρώπη (Ρώμη, Παρίσι, Όσλο, Λονδίνο) απαγορεύτηκε ή αναμένεται η απαγόρευση τουριστικών λεωφορείων στο κέντρο της πόλης. Ζητάμε από την Πολιτεία να επανεξετάσει το καθεστώς περιήγησης στο κέντρο των ελληνικών πόλεων από τα ανοικτά τύπου τουριστικά λεωφορεία, λαμβάνοντας υπόψη και τις διαμαρτυρίες των κατά τόπους δημάρχων και την «κυκλοφοριακή αναρχία» που προκαλούν.
Παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου
Στο άρθρο 58 παρ.4, η ελάχιστη σύμβαση τριών μηνών μεταξύ τουριστικών καταλυμάτων και γραφείων ενοικίασης αυτοκινήτων «νομιμοποιεί» την παραβατικότητα και δυσχεραίνει τον έλεγχο των αρμόδιων αρχών. Ως εκ τούτου, πρέπει να διαγραφεί.
Στο άρθρο 5, αλλάζουν οι διατάξεις που αφορούν τον θεματικό τουρισμό και δεν αναγράφεται πουθενά το όνομα του επιβάτη ή των επιβαινόντων, πράγμα απαραίτητο για την διασφάλιση της νομιμότητας.
Στο άρθρο 5β, οι παρ. 1 και 2 πρέπει να διαγραφούν τελείως.