Εντός του 2024 εκτιμάται η εμπορική λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο θα διακινεί 300.000 επιβάτες ημερησίως.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί έπειτα από πολυετείς καθυστερήσεις, λόγω διακοπής των εργασιών κατά περιόδους (λόγω της οικονομικής κρίσης τη δεκαετία του 2010 και προβλημάτων που προέκυψαν στους αρχικούς αναδόχους), αλλαγών στον σχεδιασμό του έργου και εκτεταμένων αρχαιολογικών ανασκαφών, με αντιπροσωπευτικότερο παράδειγμα τον σταθμό «Βενιζέλου» που πυροδότησε αντιπαραθέσεις και πλήθος από δικαστικές προσφυγές.
Πρώτα, θα παραδοθεί η βασική γραμμή και μετά από τουλάχιστον 6 μήνες, η επέκταση στη Καλαμαριά.
Επίσης, εκτιμάται ότι, μέχρι το τέλος του 2023, θα έχει οριστικοποιηθεί η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεων, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Μετρό Θεσσαλονίκης
Η κύρια γραμμή αποτελείται από 13 σταθμούς και ξεκινάει από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και, ακολουθώντας τις οδούς Μοναστηρίου, Εγνατία και Δελφών, καταλήγει στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, όπου συνδέεται με το αμαξοστάσιο Πυλαίας.
Καθημερινά, θα κινούνται 18 αυτόματοι συρμοί, με μέση ταχύτητα 30 χλμ./ώρα και θα διανύουν την απόσταση σε 20 λεπτά. Η αναμονή συρμού θα είναι στο 1,5 λεπτό.
Τα χαρακτηριστικά του βασικού δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη είναι τα εξής:
- 13 σύγχρονοι σταθμοί με κεντρική αποβάθρα,
- 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό,
- συστήματα αυτόματων θυρών επί των των αποβάθρων κάθε σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού,
- δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τμ στην περιοχή της Πυλαία.