Ως μια ιστορική στιγμή, αλλά και ως μια σημαντική παρακαταθήκη για την ελληνική κοινότητα της βιώσιμης κινητικότητας, μπορεί πλέον να αναγνωρισθεί το 1ο CIVINET Forum που υλοποιήθηκε στις 9-10 Δεκεμβρίου στις εγκαταστάσεις της OTEAcademy, με πρωτοβουλία του Δικτύου CIVINET Greece-Cyprus και συνδιοργάνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Γ.Γ. Δήμων «Κλεισθένης».
Ένας νέος θεσμός συνάντησης, ανταλλαγής γνώσεων και εμπειριών, που, παρά τις αντίξοες συνθήκες της περιόδου, κατάφερε να συγκεντρώσει πάνω από 220 δια ζώσης και 500 εξ αποστάσεως συμμετέχοντες, πετυχαίνοντας την εκπροσώπηση περισσότερων από 150 φορέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Φορέων από όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, από την εκπαίδευση και την έρευνα, από τον ιδιωτικό τομέα και την κοινωνία των πολιτών.
Η πρόκληση της βιώσιμης κινητικότητας για την ελληνική κοινωνία με ορίζοντα το 2030, όπως τέθηκε στον τίτλο του συνεδρίου, συνοψίσθηκε σε τρεις άξονες σύμφωνα με την εναρκτήρια ομιλία του συντονιστή του CIVINET, κ. Κοσμά Αναγνωστόπουλου:
-Τη διαχείριση της κινητικότητας σε συνθήκες πανδημίας, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια των υγιών πόλεων και μεταφορών,
-Τη διαχείριση της κλιματικής κρίσης με αποφασιστικό περιορισμό της συμβολής των μεταφορών σε αυτήν, έτσι ώστε η κινητικότητα ανθρώπων και αγαθών από μέρος του προβλήματος να αποτελέσει μέρος της λύσης,
-Το δραστικό περιορισμό των τροχαίων συγκρούσεων που έχουν ως αποτέλεσμα θανάτους ή βαρείς τραυματισμούς, σε μια κατεύθυνση προς την οριζόντια θεσμοθέτηση των ορίων ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις ελληνικές πόλεις και το Vision Zero.
Από πολλούς συμμετέχοντες αναδείχθηκαν ακόμη ζητήματα που αφορούν το θεσμικό πλαίσιο, τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους και τις διαδικασίες αδειοδότησης και υλοποίησης έργων και πολιτικών για το δημόσιο χώρο και τις αστικές μεταφορές.
Η διαχείριση των μικρών και μεγάλων συμφερόντων που αντιτίθενται στην στροφή προς τη βιώσιμη κινητικότητα, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζονται κατά τις διαδικασίες διαβούλευσης και συμμετοχικού σχεδιασμού, η ανάγκη διεπιστημονικότητας, αλλά και ενός μακροπρόθεσμου οράματος που οι διαφορετικές τοπικές αρχές οφείλουν να ακολουθήσουν σε βάθος χρόνου, περιλαμβάνονταν επίσης στα μείζονα θέματα συζήτησης του διημέρου.
Ταυτόχρονα, τονίστηκε η σημασία της συνεργασίας των διαφορετικών επιπέδων και τομέων της δημόσιας διοίκησης, της συνεργασίας του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, της συμμετοχής των κοινωνικών φορέων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων, της καλύτερης ανταπόκρισης της έρευνας στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, αλλά και των δυνατοτήτων που ανοίγει η σύγχρονη τεχνολογία για την υπέρβαση προβλημάτων που μέχρι πρότινος θεωρούνταν άλυτα.
Οι κοινωνικά δίκαιες και συμπεριληπτικές μεταφορές, η εστίαση στις ανάγκες των ευάλωτων ομάδων και των ατόμων μειωμένης κινητικότητας, η ανάγκη για περισσότερο πράσινο και ποιοτικότερο δημόσιο χώρο χωρίς αποκλεισμούς, όπως επίσης για καθαρό αέρα και λιγότερο θόρυβο στις πόλεις, το αίτημα για ασφαλείς εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης με έμφαση στη δημόσια συγκοινωνία, το περπάτημα και το ποδήλατο ήταν μερικά ακόμα κεντρικά σημεία του συνεδρίου.
Μέσα από ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα με 21 συνεδρίες και 3 εκθεσιακές ενότητες, στις οποίες συνέβαλλαν 112 ομιλητές, 30 συντονιστές και 15 rapporteur, καλύφθηκαν κρίσιμες θεματικές της περιόδου, ενώ οι ομιλίες που ξεχώρισαν ήταν αυτές του Μ. Baldwin (DG MOVE), της Ε. Κουντουρά (Ευρωβουλή), του Στ. Διαμαντή (παγκόσμιος πρωταθλητής τένις με αμαξίδιο), του Στ. Σταθόπουλου (Πράσινο Ταμείο), του J. Caballero (EMW), του F. D’hondt (ISOCARP, UN HABITAT), της H. Vamberg (GEHL) και του F. Dotter (CIVITAS).
Ξεχωριστές ήταν οι συνεδρίες για τα ΣΒΑΚ και τα υλοποιημένα έργα των ελληνικών πόλεων και νησιών, όπως επίσης και αυτές για τα CIVITAS projects, το Smart Mobility, το Electromobility, το Soft Mobility και ό,τι αφορούσε σε θέματα συμμετοχής των πολιτών.
Συνεπήραν το κοινό οι παρουσιάσεις για διάφορες πόλεις του κόσμου και ιδιαίτερα αυτές για το Ταλίν, το Βερολίνο, την Αθήνα, το Παρίσι και τη Ν.Υόρκη.
Εξαιρετικά εκπαιδευτικά τα δίωρα εργαστήρια του INCIRCLE και του URBAN TRANSPORTS, ενώ η συνεδρία για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, το ECOCITY και το τραπέζι των Κοινωνικών Φορέων ξεχώρισαν για τη ζωντάνια και τον παλμό τους.
Ο ιδιωτικός τομέας άφησε το στίγμα του στο συνέδριο, τόσο με τις ζωντανές παρουσιάσεις, όσο και με την πλούσια έκθεση στον προαύλιο χώρο του συνεδρίου. Από το συνέδριο δεν έλειψαν οι ερευνητικές εργασίες φοιτητών που παρουσιάστηκαν με τη μορφή poster
Το καλύτερο δυνατό κλείσιμο του συνεδρίου επιφύλαξε η οργανωτική επιτροπή στο κοινό με μια λαμπερή τελετή παρουσίασης των μελών της Πολιτικής Επιτροπής του CIVINET, αλλά και με ένα ζωντανό μουσικοχορευτικό σόου από τους Jeepers Creepers και τους Rhythm Hoppers υπό τους ήχους και τους ρυθμούς της αυθεντικής swing jazz μουσικής του μεσοπολέμου.
Το 1ο CIVINET Forum, που υλοποιήθηκε με την υποστήριξη μιας 23μελούς οργανωτικής επιτροπής και μιας 26μελούς επιστημονικής επιτροπής, 9 χορηγών, 17 χορηγών επικοινωνίας και 17 αιγίδων, έθεσε στέρεα τις βάσεις για τον άμεσο προγραμματισμό του 2ου CIVINET Forum με πιθανότερο μήνα υλοποίησης τον Οκτώβριο του 2022!
Όλο το οπτικοακουστικό υλικό του συνεδρίου, όπως και οι παρουσιάσεις των ομιλητών, θα είναι διαθέσιμα σύντομα στην ιστοσελίδα του Συνεδρίου: https://events.oteacademy.gr/civinet/
Μεταξύ των χορηγών επικοινωνίας του Forum ήταν το metaforespress.gr.