«Γεννιέται» νομοθεσία για τα ηλεκτρικά πατίνια / σκούτερ. Το υπουργείο Μεταφορών πρόκειται, το επόμενο διάστημα, να αναλάβει πρωτοβουλίες για το νομικό καθεστώς των «Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων» (ΕΠΗΟ), θέτοντας πιο συγκεκριμένους κανόνες για την λειτουργία τους.
Του Φώτη Φωτεινού
Αυτό ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο διευθυντής Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του υπουργείου Μεταφορών Μάνος Παρίσης, στην εσπερίδα του ΣΕΣ για την μικρο-κινητικότητα.
Ο κ. Παρίσης, αφού πρώτα υπογράμμισε ότι, επί του παρόντος, δεν υφίσταται απαίτηση για καταγραφή ή ταξινόμηση των ηλεκτρικών σκούτερ και ότι ο ΚΟΚ δεν μπορεί να ρυθμίσει πλήρως την λειτουργία τους, στάθηκε στις διαφοροποιήσεις της εθνικής νομοθεσίας μεταξύ των κρατών – μελών για τα ΕΠΗΟ.
Ωστόσο, παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις, τόνισε ότι η όποια προσπάθεια ρύθμισης της κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών, είναι σκόπιμο να λαμβάνει υπόψη την ταχύτητα με την οποία κινούνται ή μπορούν να αναπτύξουν, ώστε να διασφαλιστεί το απαιτούμενο προστατευμένο περιβάλλον κυκλοφορίας για τον οδηγό και τους λοιπούς χρήστες.
Επίσης, θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι υπάρχει σαφής διαχωρισμός των χρηστών, ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης.
Στο σημείο αυτό, υπογράμμισε ότι ενδεχομένως και στην Ελλάδα ακολουθεί το μοντέλο κλιμάκωσης της ταχύτητας και συγκεκριμένα:
-Ταχύτητα έως 6 km/h, εντάσσοντας τα ηλεκτρικά πατίνια / σκούτερ στην κατηγορία των πεζών.
-Ταχύτητα έως 25 χλμ., εντάσσοντάς τα στην κατηγορία των μηχανοκίνητων ποδηλάτων.
-Ταχύτητα άνω των 25 km/h, η οποία θα συνεπάγεται αυστηρότατους κανόνες έως απαγόρευση κυκλοφορίας.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Παρίση λοιπά κρίσιμα ζητήματα που οφείλουν να αντιμετωπιστούν είναι τα ακόλουθα:
-Σχεδιαστική ταχύτητα ή ταχύτητα κυκλοφορίας ή ισχύ κινητήρα,
-Πώς και ποιος πιστοποιεί τις προδιαγραφές (π.χ. ταχύτητα),
-Μεγάλης έκτασης ανεξέλεγκτη εισαγωγή – παραεισαγωγή,
-Ηλικία χρήστη,
-Ανάγκη ταυτοποίησης οχήματος – χρήστη,
-Δυνατότητα έλεγχου στο δρόμο – κυρώσεις/ έλεγχος ταχύτητας,
-Απαιτήσεις εταιρειών ενοικίασης,
-Εξοπλισμός προστασίας, όπως το κράνος.
Ορισμένα από τα ανωτέρω είναι πολύ σημαντικά ζητήματα, δεδομένου ότι υπάρχουν εισηγήσεις να επιτρέπεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών μόνο στους ποδηλατόδρομους (ωστόσο οι ποδηλατόδρομοι είναι ελάχιστοι στην Αθήνα, ενώ τα πεζοδρόμια της πόλης στο 80% δεν έχουν το απαιτούμενο πλάτος!), αλλά και να καθιερωθεί υποχρεωτική η χρήση κράνους.
Πάντως, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να υπάρξει συνάντηση εκπροσώπων των υπουργείων Μεταφορών των κρατών – μελών της ΕΕ, ώστε να δοθούν κατευθυντήριες οδηγίες, καθώς τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν διαδοθεί σε αρκετές πόλεις της Ευρώπης.
Η περίπτωση του Παρισιού
Στην περίπτωση του Παρισιού στάθηκε η η κα. Ζωή Χριστοφόρου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών, τονίζοντας την ευρεία διάδοση των ποδηλάτων και των ηλεκτρικών πατινιών στην πρωτεύουσα της Γαλλίας. Είναι ενδεικτικό ότι στο Παρίσι δραστηριοποιούνται 10 εταιρείες ηλεκτρικών πατινιών.
Η κα. Χριστοφόρου υποστήριξε ότι τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν ένα νέο και πολλά υποσχόμενο μέσο, το οποίο θα αναπτυχθεί περαιτέρω, έχοντας άμεση σχέση με τα ποδήλατα, σε επίπεδο νομοθεσίας και υποδομών.
Ως ζητήματα που χρήζουν αντιμετώπισης χαρακτήρισε την πιστοποίηση των παραβάσεων και των πατινιών, την ασφάλεια επί της οδού, την απαραίτητη γνώση του ΚΟΚ, την κατάληψη των πεζοδρομίων για τους λοιπούς χρήστες και τη λήψη προστατευτικών μέσων.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στο νέο νόμο για την χρήση των ηλεκτρικών σκούτερ, αλλά και στις δράσεις της γαλλικής αστυνομίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Παρίσι επιβάλλονται πρόστιμα 135 ευρώ για κυκλοφορία επί πεζοδρομίου (όπως ποδήλατα) και 35 ευρώ για ακατάλληλη στάθμευση.
Επίσης, σύμφωνα με το νέο νόμο ισχύουν τα ακόλουθα:
-Χρήση πεζοδρομίου αποκλειστικά χωρίς ηλεκτροκίνηση (εκτός εάν οι Δήμαρχοι το επιτρέπουν).
-Κυκλοφορία επί των ποδηλατόδρομων και, εάν δεν υπάρχουν, επί οδών με όριο ταχύτητας τα 50 km/h.
-Καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας αν το όχημα δεν έχει «κόφτη» στα 25 km/h.Πρόστιμο 1.500 ευρώ!
-Ελάχιστη ηλικία τα 8 έτη. Κράνος εάν είναι κάτω των 12 ετών.
-Απαγόρευση χρήσης ακουστικών.
-Υποχρεωτικά: φώτα, φρένα, κλάξον.
Σημειώνεται ότι στην σχετική εσπερίδα του ΣΕΣ, οι περισσότεροι ομιλητές τάχθηκαν υπέρ της εισόδου των ηλεκτρικών σκούτερ στις ελληνικές πόλεις και την συνεπακόλουθη στήριξη των ποδηλάτων και των πεζών, στην προσπάθεια ενίσχυσης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, υπογραμμίζοντας – ωστόσο – την ανάγκη βελτίωσης των υποδομών των πόλεων.
Αγόρασα πριν από 10 μήνες ένα ηλεκτρικό σκούτερ (DAYTONA Edison 50) και πλήρωσα 12 € στην τροχαία προκειμένου να εκδόσει αριθμό κυκλοφορίας (το θεώρησε ως συμβατικό δίκυκλο των 50cc). Το ερώτημα είναι κάθε χρόνο πρέπει να πληρώνω τέλη κυκλοφορίας ? και αν ναι πόσα ? διότι η Τροχαία Λήμνου όταν πήγα το αντιμετώπιζε για πρώτη φορά και έκανε 3-4 τηλεφωνήματα προκειμένου να μάθει τι να κάνει.
Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.
Α. Μ.
Αγόρασα και γω πρόσφατα ακριβώς το ίδιο και έχω την ίδια απορεία. Τελικά πρέπει κάθε χρόνο?
ζητω να μαθω απο καποιο φορεα εαν το ηλεκτρικο ποδηλατο ειναι υποχρεωτικο να το ασφαλισεις για αστικη ευθυνη