Στη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για τα πεπραγμένα των προηγούμενων διοικήσεων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), προχωρά η Εισαγγελία Διαφθοράς Θεσσαλονίκης, μετά από μήνυση που υπέβαλε στον Άρειο Πάγο το υπουργείο Μεταφορών.
Όπως μεταφέρει δημοσίευμα του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων, τα υπό διερεύνηση αδικήματα είναι κακουργηματικού χαρακτήρα και αφορούν τις πράξεις της απιστίας, της υπεξαίρεσης και της απάτης, όλες με τις επιβαρυντικές περιστάσεις του νόμου περί καταχραστών του ελληνικού δημοσίου.
Στο πλαίσιο της έρευνας έχουν κληθεί να καταθέσουν ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος Παππάς και μέλη της σημερινής διοίκησης του Οργανισμού, που με την ιδιότητα του μάρτυρα αναμένεται να προσκομίσουν στον Πταισματοδίκη Θεσσαλονίκης στοιχεία για την οικονομική διαχείριση των προηγούμενων ετών.
Μεταξύ όσων αναφέρονται στη μήνυση του υπουργείου και θα αποτελέσουν αντικείμενο της δικαστικής έρευνας, είναι 399 λεωφορεία που εκποιήθηκαν ως σκραπ.
Όπως αναφέρεται στη μήνυση, τα συγκεκριμένα λεωφορεία πουλήθηκαν αντί συνολικού τιμήματος 860.000 ευρώ, όταν το κόστος αγοράς τους ήταν 42,3 εκατ. ευρώ, ενώ δεν απεικονίστηκαν στις οικονομικές καταστάσεις ως έσοδα της χρήσης, ώστε έτσι να μειωθούν οι δαπάνες τους και να μην υποχρεωθεί το Δημόσιο να τους καταβάλλει το ισόποσο του κέρδους τους ως αντισταθμιστική καταβολή.
Στην ίδια μήνυση γίνεται αναφορά σε χρηματικό ποσό 1,3 εκατ. ευρώ, το οποίο φέρεται να εισέπραξε ο πρώην «ιδιωτικός ΟΑΣΘ» από κατάπτωση εγγυητικών επιστολών της ΕΛΒΟ, κι ενώ ο Οργανισμός όφειλε -πάντα σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών- να εμφανίσει το ποσό αυτό στις οικονομικές καταστάσεις ως έσοδα, μειώνοντας τις δαπάνες του, τα εμφάνισε ως «αποθεματικό ειδικής χρήσης», με αποτέλεσμα το Δημόσιο να ζημιωθεί το ισόποσο που του κατέβαλε ως αντισταθμιστική καταβολή.
Ένα ακόμη ζήτημα που θα απασχολήσει τη δικαστική έρευνα είναι ο ειδικός αποθεματικός λογαριασμός αποσβέσεων για τη μελλοντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων.
Σύμφωνα με τη μήνυση, ενώ ο συγκεκριμένος λογαριασμός εμφάνιζε ότι το αποθεματικό ανερχόταν, κατατεθειμένο σε λογαριασμό όψεως, στο ποσό των 48,8 εκατ. ευρώ, εντούτοις η διοίκηση του ΟΑΣΘ μετά την από-ιδιωτικοποίηση φέρεται να βρήκε στο λογαριασμό μόλις το ποσό των 614 ευρώ.
Όπως επισημαίνεται, είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο νόμος απαγόρευε στους μετόχους να εισπράττουν μέρισμα στην περίπτωση που δεν τηρείτο το ειδικό αποθεματικό αποσβέσεων, αυτοί εισέπρατταν ανελλιπώς μερίσματα.
Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που επικαλείται το υπουργείο, για το διάστημα 1990 – 2016 ο «ιδιωτικός ΟΑΣΘ» εισέπραξε από το ελληνικό δημόσιο ποσό που υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ και μοίρασε ως κέρδος στους πρώην μετόχους συνολικά 324.454.565 ευρώ.
Την ίδια ώρα που διενεργείται η προκαταρκτική έρευνα, υπάρχουν 10 δικογραφίες εις βάρος της προηγούμενης διοίκησης του ΟΑΣΘ, συνδεόμενες με οφειλές ασφαλιστικών εισφορών που για το διάστημα από το 2014 έως τον Ιούλιο του 2017 ανέρχονται σε 29,5 εκατ. ευρώ.
Η υπόθεση της μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, για την οποία κατηγορείται πρώην πρόεδρος του ΟΑΣΘ, έχει πάρει ήδη το δρόμο του ακροατηρίου (Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης) και αναμένεται να εκδικαστεί τον προσεχή Απρίλιο, μετά από αναβολή που δόθηκε προ ημερών.