Μέσα στους επόμενους 4 μήνες θα κατατεθεί το νομοθετικό πλαίσιο που θα προβλέπει το κανονιστικό πλαίσιο για την αγορά, την ασφάλεια και την χρήση στις πόλεις όλων των μικροοχημάτων, όπως ηλεκτρικά πατίνια ή skate rollers.
Τα παραπάνω δήλωσε ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής Βασίλη Κεγκέρογλου, στη Βουλή, αναφορικά με τα μέτρα ενσωμάτωσης κοινόχρηστων αυτοηλεκτροκινούμενων πατινιών στις ελληνικές πόλεις.
«Η Ελλάδα είναι δύο βήματα μπροστά από την ΕΕ. Κανένα έγγραφο καμία οδηγία δεν έχει εκδοθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για την ελεύθερη διακίνηση όχι μόνο των πατινιών αλλά και των άλλων μικρών μέσων μετακίνησης.
Από το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη συσταθεί Ειδική Επιτροπή -μετά και την επιστολή από την Ένωση Συγκοινωνιολόγων- με τη συμμετοχή και όλων των αρμόδιων φορέων, η οποία εξετάζει όλο το πλαίσιο και θα παραδώσει τις προτάσεις της μέσα σε στο δεσμευτικό χρονικό περιθώριο των τεσσάρων μηνών», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κεφαλογιάννης.
Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι μέχρι την οριστική λύση του προβλήματος θα ανακοινωθεί η εφαρμογή προσωρινών μέτρων για την ελεύθερη διακίνησή τους μέσα στις πόλεις.
Ο κ. Κεφαλογιάννης διευκρίνισε ότι το νομοθετικό πλαίσιο θα καθορίζει τους κανόνες τόσο των τεχνικών προδιαγραφών τους, όσο και τους συγκεκριμένους χώρους και σταθμούς για την κυκλοφορία τους, ενώ θα προβλέπει και θέματα που αφορούν την ασφάλεια των ίδιων οδηγών μικροοηχημάτων.
«Είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα σε ό,τι αφορά την αγορά και την ασφάλεια των μικροοχημάτων. Πρέπει να θεσπιστούν κανόνες τόσο για την αγορά, όσο και την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων και είμαστε ανοικτοί σε προτάσεις», κατέληξε ο υφυπουργός Μεταφορών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας
«Τα μέσα αυτά είναι αποτέλεσμα της τελευταίας τεχνολογικής εξέλιξης και είναι πράγματι φιλικά προς το περιβάλλον. Εμείς ως κυβέρνηση έχουμε κατ’ επανάληψη πει ότι είναι βασικής μας προτεραιότητα το θέμα της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και βεβαίως είναι ένα από τα ζητήματα που θέλουμε να αντιμετωπίσουμε.
Κατ’ αρχάς να σας πως ότι το δικό μας υπουργείο, καθώς και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, δεν έχει εκδώσει μέχρι στιγμής κανένα έγγραφο από το οποίο να απορρέει η δυνατότητα ελεύθερης κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών σε χώρους ή σε οδούς που χρησιμοποιούνται για δημόσια κυκλοφορία οχημάτων, πεζών και ζώων.
Παρ’ όλα αυτά, επειδή μιλάμε για ένα φαινόμενο που καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν το έχει αντιμετωπίσει γιατί πιάστηκαν όλες εξαπίνης λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης και βεβαίως υπάρχει ένα κενό, τόσο σε επίπεδο ΕΕ, όσο και στα κράτη – μέλη. Ωστόσο, ως υπουργείο έχουμε ήδη αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου ήδη συνεργάζονται με συναρμόδιες υπηρεσίες και με τη συνδρομή των ομάδων εργασίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τρόπο επιστημονικό και ορθολογικό, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο κανόνων για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων.
Και βεβαίως, εξετάζεται η δυνατότητα συνύπαρξης όλων αυτών των μικροχημάτων, δεν είναι μόνο τα πατίνια, είναι μια σειρά οχήματα, όπως για παράδειγμα τα τροχοπέδιλα (rollers) ή οι τροχοσανίδες (skateboards) ή και γενικότερα τα αυτοεξυπηρετούμενα οχήματα και θα πρέπει να υπάρξει ένα πλαίσιο το οποίο, αν θέλετε πρωθύστερα, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Μια πρωτοβουλία η οποία έχει ληφθεί μεταξύ άλλων και απαντάει στο ερώτημά σας, είναι ότι με αφορμή την 13/6/2019 επιστολή του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, έχει ήδη συσταθεί από το υπουργείο μας Επιτροπή για τη διερεύνηση των προβλημάτων της ασφαλούς κυκλοφορίας των οχημάτων, τα οποία σημειώνω ότι δεν υπάγονται στα πεδία εφαρμογής του κανονισμού 168/2013 και των οδηγιών 2007/46 και 2009/48, όπως αφορά τα υπόλοιπα οχήματα για τα οποία απαιτούνται και εγκρίσεις τύπων.
Η επιτροπή αυτή, εντός δεσμευτικού χρονικού πλαισίου τεσσάρων (4) μηνών, με δικαίωμα επέκτασης άλλων δύο (2) μηνών, θα έχει πλήρως παραδοτέα πρόταση η οποία θα καθορίζει πλήρως το θέμα του κανονιστικού πλαισίου μέσω νομοθετικής ρύθμισης.»
Κατά τη δευτερολογία του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης γνωστοποίησε τη σύνθεση της επιτροπής. Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε:
«Το υπουργείο μας έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι η χώρα μας σε αυτό το θέμα είναι, όχι ένα, αλλά δύο βήματα μπροστά, γιατί έχω την ευκαιρία να συνομιλώ και με ομολόγους μου από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Πέρα από τους υπηρεσιακούς του υπουργείου, σε αυτή την Επιτροπή συμμετέχει ο εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφοράς, εκπρόσωπος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, εμπειρογνώμονας σε θέματα μικροκινητικότητας από το Πανεπιστήμιο Πάτρας. Και αυτά είναι τα τακτικά μέλη. Τα έκτακτα μέλη είναι εκπρόσωποι του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, υπάρχει εκπρόσωπος της ΚΕΔΕ, υπάρχει εκπρόσωπος του Ελληνικού Ινστιτούτου Οδικής Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη & Μείωση τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς».
Το χρονοδιάγραμμα είναι δεσμευτικό. Είναι τέσσερις (4) μήνες με δικαίωμα άλλους δύο (2) μήνες εφόσον δεν έχει ολοκληρώσει τις εργασίες του. Εντός του πρώτου μήνα θα γίνει αξιολόγηση και εισήγηση για τυχόν λήψη άμεσων προσωρινών μέτρων μέχρι την καθιέρωση ενός οριστικού θεσμικού πλαισίου, άρα αντιμετωπίζουμε και τις προσωρινές περιπτώσεις.
Εντός διαστήματος δύο μηνών από την έναρξη των εργασιών θα γίνει η διερεύνηση και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, τόσο εντός της Ελλάδος, όσο και στα υπόλοιπα κράτη – μέλη της ΕΕ και του ευρωπαϊκού οικονομικού χώρου. Και επίσης η καταγραφή των σχετικών οχημάτων και η κατηγοριοποίησή τους και θα πρέπει να προβλέψουμε και μελλοντικούς τύπους οχημάτων, γιατί η τεχνολογία τρέχει.
Ένα δεύτερο παραδοτέο είναι η συλλογή και η αξιολόγηση των προτάσεων από τους φορείς και τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Και εντός τεσσάρων (4) μηνών θα γίνει η σύνταξη και η εισήγηση ενός κανονιστικού πλαισίου, μιας νομοθετικής παρέμβασης, η οποία θα αναφέρεται:
· Στα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων αυτών
· Στη δυνατότητα εξακρίβωσής τους, τους χώρους και τις οδούς της χρήσης τους
· Τυχόν επιπλέον απαιτήσεις για τη χρήση τους, όπως π.χ. αν θα χρειάζεται κράνος ή να υπάρχει δίπλωμα για την οδήγησή τους
Επιπλέον, θα υπάρξει σύνταξη και εισήγηση κανονιστικού πλαισίου που αφορά και την εποπτεία της αγοράς των οχημάτων αυτών και των εξαρτημάτων, διότι δεν αναφερόμαστε μόνο στο θέμα της μετακίνησης.
Πρέπει να δούμε την αγορά, τα πρότυπα και τα εξαρτήματα, όπως επίσης και τυχόν διαδικασία ανάπτυξης διαδικασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια των προϊόντων αυτών.
Άρα αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από πλευράς κυβέρνησης, δεσμευτικό, το οποίο εντός τεσσάρων (4) μηνών με δικαίωμα ανανέωσης ενδεχομένως για άλλους δύο (2) μήνες θα είμαστε σε απόλυτη ετοιμότητα να κάνουμε ένα κανονιστικό πλαίσιο που να αφορά τόσο την αγορά και την ασφάλεια των μικροχημάτων, όσο και τους κανόνες που θα πρέπει να θεσπιστούν για την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων.»