Απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο οι επιβάτες από τα ακυρωτικά μηχανήματα, με την εισιτηριοδιαφυγή να λαμβάνει πλέον πρωτοφανείς διαστάσεις, σύμφωνα με την «Καθημερινή».
Οι διοικήσεις των φορέων τηρούν στάση αναμονής, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών έχει εναποθέσει όλες τις ελπίδες της στην εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που όμως δεν προβλέπεται πριν από τα μέσα του 2017.
Η κατάργηση του σώματος εθελοντών – ελεγκτών, η έξαρση του κινήματος «Δεν πληρώνω» και τα συστηματικά περιστατικά επιθέσεων κατά εξοπλισμού και εργαζομένων των συγκοινωνιακών φορέων προσφέρουν το καλύτερο άλλοθι στους λαθρεπιβάτες.
Οι συνέπειες όμως αντανακλώνται στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών, οι οποίες εμφανίζουν χρόνο με τον χρόνο μειωμένες πωλήσεις εισιτηρίων, παρά το γεγονός ότι οι επιβιβάσεις εκτιμάται ότι αυξάνονται.
Μοναδική εξήγηση αποτελεί η έξαρση της λαθρεπιβίβασης για την οποία όμως η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επιδεικνύει εντυπωσιακή αδράνεια, παρά την οικονομική αιμορραγία των συγκοινωνιακών φορέων.
Παρά το γεγονός ότι τα επίπεδα λαθρεπιβίβασης βασίζονταν παραδοσιακά σε εκτιμήσεις, καθώς κρίνεται αδύνατη η ακριβής καταγραφή της, υπήρχαν πάντα μηχανισμοί που οδηγούσαν σε ασφαλή συγκοινωνιακά συμπεράσματα.
Εν αναμονή όμως της εγκατάστασης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και με δεδομένη τη μεταβίβαση των εταιρειών στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας» (θυγατρική του υπερταμείου), το υπουργείο Υποδομών φαίνεται ότι έχει επιλέξει να αφήσει στην τύχη τους τις συγκοινωνιακές εταιρείες.
Με τη λογική ότι η ένταξή τους στο υπερταμείο, που θα αναλάβει και την εξυγίανσή τους, με πιθανότατη την προοπτική εισόδου ιδιωτών σε αυτές, το υπουργείο Υποδομών επιλέγει να απαλλαγεί από τυχόν πολιτικό κόστος, που θα προκύψει από οποιαδήποτε παρέμβαση. Η λύση της αδράνειας όμως κοστίζει πολύ ακριβά στις ήδη παραπαίουσες εταιρείες.
Οι έως τώρα εκτιμήσεις θέλουν την εισιτηριοδιαφυγή να κυμαίνεται μεταξύ 40 εκατ. και 60 εκατ. ετησίως, τα οποία θα μπορούσαν να καλύψουν μέρος της μαύρης τρύπας των εταιρειών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2016 βρίσκει τις συγκοινωνιακές εταιρείες υπό εξαιρετικά ανησυχητικές συνθήκες, καθώς παρουσιάζουν μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Συγκεκριμένα, το α΄ τρίμηνο του 2016 τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών διαμορφώθηκαν στα 37,7 εκατ., καταγράφοντας μείωση 23,44% σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2015 (49,2 εκατ.).
Οι χειρότερες επιδόσεις του τριμήνου αναλογούν στον Μάρτιο, με τα έσοδα να περιορίζονται κατά 30,8% και να διαμορφώνονται στα 11,9 εκατ. από 17,3 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο του 2015.
Το σύνολο του έτους προμηνύεται ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς των εταιρειών αναμένεται οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) να κλείσουν με ζημίες 77 εκατ. το 2016.
Οι μέχρι πρότινος απαλλαγμένες από την ανάγκη κρατικής χρηματοδότησης, λόγω κερδοφορίας, ΣΤΑΣΥ αναμένεται να εμφανίσουν ζημίες ύψους 32,5 εκατ. Τέλος, ζημίες ύψους 44,683 εκατ. προγραμματίζεται να εμφανίσουν οι ΟΣΥ.