Σε εξέλιξη βρίσκεται η εξέταση, από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, του υπομνήματος της ΒΕΑΤ για τυχόν τροποποίηση του νόμου 4530/2018 «Ρυθμίσεις θεμάτων μεταφορών και άλλες διατάξεις», ο οποίος περιλαμβάνει διατάξεις για τις εταιρείες διαμεσολάβησης και τα ταξί.
Eπιμέλεια: Φώτης Φωτεινός
Η ΒΕΑΤ κατέθεσε, τον περασμένο Ιούνιο, προσφυγή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ζητώντας να παρέμβει επί διατάξεων που εισήγαγε ο ν. 4530/2018 (νόμος «Σπίρτζη»).
Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς η Επιτροπή Ανταγωνισμού απέστειλε ερωτηματολόγια σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (σωματεία ταξί, διαμεσολαβητές, κλπ).
Στη συνέχεια αναμένεται η έκδοση της απόφασης και συγκεκριμένα, επί της συμβατότητας του ν. 4530 με το δίκαιο ανταγωνισμού και την υποχρέωση της ΒΕΑΤ να λάβει άδεια μεταφορικού έργου.
Το metaforespress.gr παρουσιάζει μερικές από τις αρχικές τοποθετήσεις / θέσεις της ΒΕΑΤ και της ΠΟΕΙΑΤΑ σχετικά με την εξέλιξη της διαδικασίας.
Η τοποθέτηση της ΒΕΑΤ
Η BEAT προσέφυγε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού τον περασμένο Ιούνιο, ζητώντας να παρέμβει επί διατάξεων που εισήγαγε ο ν.4530/2018 (Νόμος «Σπίρτζη») σύμφωνα με τις οποίες η εταιρία απαγορεύεται να προσφέρει προσφορές στους πελάτες της (ακόμα και εάν ο οδηγός ταξί αποζημιωθεί πλήρως), αλλά και να θέτει κριτήρια για τα οχήματα με τα οποία επιθυμεί να συνεργαστεί (ηλικία οχημάτων, ρύπους, κ.α.).
Σύμφωνα με την προσφυγή της ΒΕΑΤ, η υποχρέωση να λάβει άδεια μεταφορικού έργου, σε περίπτωση που πράξει κάτι από τα παραπάνω, αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς παραβιάζει ευθέως τον ελεύθερο ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να στερείται φθηνότερες τιμές και καλύτερες υπηρεσίες μετακινήσεων στην πόλη.
Η ΒΕΑΤ, όπως αναφέρουν στελέχη της, έχει προσφύγει ήδη, από το 2018, και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα, ωστόσο εκεί απαιτείται μια περισσότερο χρονοβόρα διαδικασία.
Ήδη, πάντως ο Γενικός Εισαγγελέας του Δικαστηρίου της Ε.Ε., M.Szpunar έχει γνωμοδοτήσει υπέρ της ρουμανικής εταιρίας διαμεσολάβησης σε παρόμοια υπόθεση που έθεσαν υπόψη του τα ρουμανικά δικαστήρια, σε μια απόφαση που θεωρείται πρόδρομος αντίστοιχων εξελίξεων και στην υπόθεση της ΒΕΑΤ.
Προσπαθώντας να διευθετήσει την πολυνομία και τις συνεχείς προσφυγές, σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρ. Επιτροπής έχει ξεκινήσει διαδικασία πανευρωπαϊκής ρύθμισης για τη βιομηχανία των διαμεσολαβητών, σε μία προσπάθεια να εναρμονιστεί το πλαίσιο σε όλα τα κράτη μέλη και να εξαλειφθούν εμπόδια που θέτουν ορισμένες κυβερνήσεις στο ride hailing, γεγονός που θα αλλάξει δραστικά την αγορά και τη μετάβαση της στην ψηφιακή της εκδοχή.
Η τοποθέτηση της ΠΟΕΙΑΤΑ
Σε χθεσινή διαδικτυακή ανάρτηση, ο πρόεδρος της ΠΟΕΙΑΤΑ, Μάκης Κασιδιάρης διερωτάται «ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί το ερωτηματολόγιο που έστειλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στα ραδιοταξί, στα σωματεία και στην Ομοσπονδία», σημειώνοντας ότι «είναι ξεκάθαρο πλέον, πως η γερμανική πολυεθνική ζητάει στηρίγματα, προκειμένου να επιχειρηματολογήσει υπέρ της κατάργησης δύο σημαντικών άρθρων του ν. 4530/2018».
Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι το γνωμοδοτικό πόρισμα που θα συντάξει η Επιτροπή δεν είναι δεσμευτικό, ούτε για το υπουργείο Μεταφορών, ούτε για οποιαδήποτε κυβερνητική υπηρεσία που νομοθετεί και ασκεί εξουσία.
Το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του προέδρου της ΠΟΕΙΑΤΑ
Τι ακριβώς ερευνά η Επιτροπή Ανταγωνισμού και ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί το ερωτηματολόγιο που έστειλε στα ραδιοταξί, στα σωματεία και στην Ομοσπονδία.
Πριν από λίγους μήνες η Beat κατέθεσε αίτηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να διερευνηθεί το νομικό πλαίσιο και οι συνθήκες ανταγωνισμού που διέπουν την λειτουργία των εταιριών παροχής υπηρεσιών διαμεσολάβησης μεταξύ επιβατών και οδηγών ταξί.
Είναι ξεκάθαρο πλέον, πως η γερμανική πολυεθνική ζητάει στηρίγματα προκειμένου να επιχειρηματολογήσει υπέρ της κατάργησης δύο σημαντικών άρθρων του Ν. 4530/2018. Οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι μόνο γνωμοδοτικής φύσεως και το «μπαλάκι» θα πάει στο Υπουργείο Μεταφορών.
Η προετοιμασία της Ομοσπονδίας σ’ αυτόν τον ανοικτό πόλεμο που έχει κηρύξει η Beat με τον κλάδο των ταξί, βασίζεται σε δύο άξονες. Την επιστημονική καθοδήγηση από τον καθηγητή του ΕΚΠΑ κ. Χαριτάκη και τη νομική υποστήριξη από τους δικηγόρους Πάνο Παναγιωτόπουλο και Βικτωρία Δερδεμέζη.
Η παροχή στοιχείων με την μορφή των ερωταπαντήσεων που ζήτησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού από την Ομοσπονδία, το ΣΑΤΑ, το σωματείο της Θεσσαλονίκης και από τα ραδιοταξί προκάλεσαν έκπληξη και σε κάποιες περιπτώσεις απορία για την σκοπιμότητά τους.
Τελικά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ερευνά το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο; Τις συνθήκες ανταγωνισμού; Τα οικονομικά των συνδικαλιστικών οργανώσεων και των ραδιοταξί; Τις προοπτικές του κλάδου;
Την συμπεριφορά των καταναλωτών και την σχέση τους με το ταξί; Το τι ακριβώς ερευνά και το τι περιέχει η αναφορά που κατέθεσε η Beat είναι παντελώς άγνωστα. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αρνήθηκε να ενημερώσει για το περιεχόμενο της αναφοράς της Beat, επικαλούμενη καταστατικές διαδικασίες.
Το γνωμοδοτικό πόρισμα που θα συντάξει η Επιτροπή δεν είναι δεσμευτικό, ούτε για το Υπουργείο Μεταφορών ούτε για οποιαδήποτε κυβερνητική υπηρεσία που νομοθετεί και ασκεί εξουσία.
Η χρησιμότητά του έγκειται στην άσκηση πίεσης και στην δημιουργία εντυπώσεων και σ’ αυτό ακριβώς αποσκοπεί η Beat. Να πιέσει την κυβέρνηση προκριμένου να αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά του Νόμου 4530/2018.
Στους δεκαέξι μήνες διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, ελάχιστα πράγματα άλλαξαν για το ταξί.
Αν η κυβέρνηση και το Υπουργείο Μεταφορών ήθελαν πραγματικά να αλλοιώσουν τις συνθήκες ανταγωνισμού υπέρ της Beat, δεν θεωρώ ότι χρειάζονταν καμία γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος μας είναι πανέτοιμος να ανταποκριθεί σε κάθε πρόκληση.
Όσοι πιστεύουν ότι, επειδή δεν κάνουμε θόρυβο, καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια, πολύ γρήγορα θα πάρουν την απάντησή τους. Με σοβαρότητα, μεθοδικότητα και σύνεση χτίσαμε την νομική επιχειρηματολογία του κλάδου απέναντι στην αήθη επίθεση των πολυεθνικών εταιριών, που μπήκαν σ’ αυτή την αγορά, όχι για να μείνουν, αλλά για να φτιάξουν υπεραξία και μετά να μοσχοπουληθούν σε άλλες μεγαλύτερες πολυεθνικές.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το ταξί δέχεται χτυπήματα κάτω από τη ζώνη. Όμως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο παραμένει δυνατό, αξιόπιστο, μάχιμο. Μια τέτοια κατάσταση βιώνουμε και σήμερα.
Μικρή σημασία έχει ο τρόπος εκδήλωσης της επίθεσης. Μεγάλη σημασία όμως έχει, η σύμπνοια και η αλληλοϋποστήριξη όλων των φορέων και των δυνάμεων του κλάδου μας.
Και σε τούτο τον αγώνα είμαστε οι πολλοί. Είμαστε αυτοί που έχουν το δίκιο με το μέρος τους. Είμαστε αυτοί που ξέρουν να πολεμούν κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό.
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι λοιπόν. Κι ας το λάβουν ως σαφέστατο μήνυμα, όσοι, με την όποια εξουσία έχουν, βάλλουν ενάντια του Ταξί. Αν προσπαθήσετε να μας αδικήσετε θα μας βρείτε μπροστά σας. Αν θέλετε πόλεμο θα τον έχετε…