Δύο νέα, καινοτόμα έργα, που αποσκοπούν στην προώθηση της ασφαλούς μικροκινητικότητας -και συγκεκριμένα των ηλεκτρικών πατινιών- στην πόλη της Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν, με τη συμβολή του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ, στις αρχές του 2022.
Τα έργα, μέσω πιλοτικών εφαρμογών στοχεύουν στην ενίσχυση της μικροκινητικότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αντιμετωπίζοντας ζητήματα οδικής ασφάλειας και άναρχης στάθμευσης.
Τα έργα Cleanergy 4 Micromobility και RideSafeUM υποστηρίζονται από το EIT Urban Mobility, μια πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας & Τεχνολογίας (EIT), φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Cleanergy εστιάζει στη δημιουργία και πιλοτική εφαρμογή μιας καινοτόμου πλατφόρμας για την στάθμευση και φόρτιση ηλεκτρικών πατινιών με χρήση ηλιακής ενέργειας, προσφέροντας παράλληλα επαρκή χώρο για την αποθήκευση μέσων ατομικής προστασίας (π.χ. κράνος). H πλατφόρμα αποτελεί προϊόν σύμπραξης των εταιρειών Bile Communication SL, Solum και Omnitec Systems.
Στο πλαίσιο του έργου, θα διεξαχθούν πιλοτικές δοκιμές διάρκειας 5 μηνών στη Θεσσαλονίκη, τη Βαρκελώνη και την Κωνσταντινούπολη προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της λύσης κάτω από πραγματικές συνθήκες. Η πιλοτική εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη εστιάζει στην αξιοποίηση των προτεινόμενων πλατφορμών στάθμευσης, από ηλεκτρικά πατίνια που διατίθενται προς ενοικίαση.
Συγκεκριμένα θα εγκατασταθούν δύο καινοτόμες πλατφόρμες στάθμευσης και φόρτισης, σε κεντρικά σημεία της πόλης. Στο έργο συμμετέχουν οι παρακάτω Έλληνες εταίροι: Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ) και η εταιρεία Rise.
Το RideSafeUM επιδιώκει τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας τόσο για τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών όσο και για τους ευάλωτους χρήστες της οδού που αλληλεπιδρούν με ηλεκτρικά πατίνια.
Στο πλαίσιο του έργου θα αναπτυχθεί μία τεχνολογική λύση, η οποία θα εφαρμοστεί πιλοτικά στη Θεσσαλονίκη, τη Ρώμη και τη Βαρκελώνη.
Η τεχνολογική λύση αποτελείται από μία εφαρμογή (application) για χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και μία πλατφόρμα (dashboard) για τις τοπικές αρχές. Μέσω της πλατφόρμας, ο δήμος θα μπορεί να θέτει περιορισμούς στη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών (π.χ. όρια ταχύτητας ανά τύπο υποδομής ή και απαγόρευση πρόσβασης σε ορισμένες περιοχές), αλλά και να παρακολουθεί πληροφορίες σχετικά με τα σημεία που εντοπίζονται οι παραβιάσεις από τους χρήστες ή τα σημεία στα οποία διαπιστώνεται υψηλή συχνότητα ατυχημάτων.
Η αναγνώριση των ατυχημάτων θα πραγματοποιείται με βάση δεδομένα που θα αντλούνται από τα ηλεκτρικά πατίνια. Από την άλλη μεριά, μέσω της εφαρμογής οι χρήστες θα λαμβάνουν ειδοποιήσεις για προσεκτική οδήγηση, όταν αυτό κρίνεται σκόπιμο, και θα ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο σε περίπτωση που παραβιάζουν κάποιο περιορισμό που έχει θέσει ο δήμος (π.χ. οδήγηση με ταχύτητα μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη).
Στο έργο συμμετέχουν οι παρακάτω Έλληνες εταίροι: Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης (ΜΑΘ), η εταιρεία Rise και η εταιρεία Brainbox.