Ο Πειραιάς ετοιμάζεται τις επόμενες ημέρες για μια μεγάλη στιγμή, την υποδοχή του μετρό!
Πρόκειται για μία «τεκτονική» αλλαγή στην πόλη, με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη βελτίωση της αστικής κινητικότητας.
Ήδη, οι πρώτες εικόνες των σταθμών δημοσιεύτηκαν, κορυφώνοντας την αγωνία για τους κατοίκους του Πειραιά που περίμεναν… αρκετά χρόνια για την παράδοση των σταθμών.
Αυτό, διότι η αρχική σύμβαση της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά υπογράφτηκε το 2012 με την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM, με ορίζοντα υλοποίησης 5,5 έτη.
Για ποικίλους λόγους, το αρχικό χρονοδιάγραμμα κατέστη αδύνατο να τηρηθεί, κυρίως για τις δυσκολίες που εντοπίστηκαν στον σταθμό “Πειραιάς”, ο οποίος κατασκευάστηκε “κάτω” από τη θάλασσα.
«Η εκσκαφή του σταθμού έγινε ουσιαστικά σε μπαζώματα, με τον υδροφόρο ορίζοντα να ξεκινάει μισό μέτρο κάτω από την επιφάνεια. Γι’ αυτό “λέμε” ότι ο σταθμός αυτός, αν και στη στεριά, είναι πρακτικά υποθαλάσσιος», αναφέρουν στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς.
Το πρώτο «ορόσημο» της επέκτασης ήταν το καλοκαίρι του 2020, οπότε παραδόθηκαν οι τρεις πρώτοι σταθμοί, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια», φέρνοντας «όλο και πιο κοντά» το μετρό στον Πειραιά.
Τα χαρακτηριστικά της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά
Η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό «Αγία Μαρίνα – Πειραιάς» περιλαμβάνει σήραγγα μήκους 7,6 χλμ. και 6 σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο), καθώς και επτά ενδιάμεσα φρέατα εξαερισμού.
Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, πρόκειται για μια επένδυση ύψους 730 εκατ. ευρώ σε περιοχές του Δήμου Πειραιά και των Δήμων της ευρύτερης περιοχής (Νίκαια, Κορυδαλλός, Αγ. Βαρβάρα) που σήμερα έχουν έντονα προβλήματα κυκλοφορίας.
Ήδη, με τη λειτουργία των τριών πρώτων σταθμών, οι πρόσθετες επιβιβάσεις υπολογίζονται σε 63.000 ημερησίως, ενώ εξίσου σημαντική είναι και η αναδιάταξη λεωφορειακών γραμμών που λειτουργούν συμπληρωματικά και προσθετικά.
Σύμφωνα με παλαιότερους υπολογισμούς, με την ολοκλήρωση του έργου και τη θέση σε λειτουργία και των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» προβλέπεται αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του μετρό σε 132.000, μειώνοντας, τόσο την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως, όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους ημερησίως.
Μάλιστα, ο συνολικός χρόνος από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο εκτιμάται ότι θα διανύεται με το μετρό σε 55 λεπτά.
Με την ολοκλήρωση του έργου, στον σταθμό «Πειραιάς» προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δυο γραμμές μετρό (γραμμές 1 και 3), το Λιμάνι, τον προαστιακό και το τραμ, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις μεταξύ όλων των μέσων μεταφοράς.
Επιπλέον, η σύνδεση που θα προκύψει μεταξύ του Λιμανιού του Πειραιά και του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», μέσω της γραμμής 3 του μετρό, θα προσδώσει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη στον Πειραιά.