Σαφώς βελτιωμένη εικόνα στους κυριότερους επιχειρησιακούς δείκτες παρουσίασε ο Όμιλος ΟΑΣΑ το 2022, απόρροια της σταδιακής επιστροφής των επιβατών, έπειτα από μία (εξαιρετικά) δύσκολη διετία (2020 – 2021), λόγω της πανδημίας.
Της Βάσως Βεγιάζη
O κύκλος εργασιών (εκτός των τακτικών και έκτακτων επιχορηγήσεων) του Ομίλου ΟΑΣΑ ανήλθε στα 217,2 εκατ. το 2022, έναντι 141,2 εκατ. το 2021, ήτοι αύξηση 53,81%, ενώ το τελικό αποτέλεσμα ήταν κέρδη μετά από φόρους 6 εκατ., έναντι ζημιών 7,2 εκατ. ευρώ το 2021.
Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου (εισιτήρια και κάρτες) ανήλθαν στα 209,74 εκατ. το 2022, έναντι 135,2 εκατ. το 2021, ήτοι αύξηση 55,09%.
Τα πιο δημοφιλή προϊόντα – Η εξέλιξη των επιβιβάσεων
Στις κάρτες, το αστικό προϊόν 30 ημερών, το οποίο είναι το προϊόν με τις μεγαλύτερες πωλήσεις είχε μερίδιο 70% και το αντίστοιχο μειωμένης τιμής είχε μερίδιο 16%.
Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου (εισιτήρια και κάρτες) ανήλθαν στα 209,74 εκατ. το 2022, έναντι 135,2 εκατ. το 2021, ήτοι αύξηση 55,09%
Στα εισιτήρια, τα προϊόντα αεροδρομίου παρουσίασαν την μεγαλύτερη άνοδο καθώς η τουριστική κίνηση ήταν αυξημένη έναντι του 2021 με μερίδιο 24% έναντι 20%.Τα μονά εισιτήρια μειώθηκαν, όπως και τα πολλαπλά (26% έναντι 29% και 43% έναντι 45% αντιστοίχως).
Η χρήση τραπεζικών καρτών στις εισπράξεις παρουσίασε αύξηση, με μέσο όρο χρήσης 43% έναντι 34% το 2021, με τις ανέπαφες συναλλαγές να συνεχίζουν την αύξηση, η οποία άρχισε λόγω της πανδημίας.
Σχετικά με την εξέλιξη των επιβιβάσεων στο σύνολο των μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, ηλεκτρικός, τραμ), αυτές ανήλθαν στις 414.255, έναντι 287.232 το 2021.
Oι επόμενοι στόχοι
Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις του 2022, ο Όμιλος ΟΑΣΑ προωθεί ενέργειες για την προώθηση της «επιβατοκεντρικής» προσέγγισης, μέσα και από μία ομάδα δράσεων που αφορούν, κατά κύριο λόγο, τον ανασχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου.
Στο πλαίσιο αυτό, κύρια δράση είναι η σύνταξη του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών (Συγκοινωνιακού Χάρτη) και του προγράμματος εφαρμογής/ υλοποίησής του.
Επίσης, προβλέπεται η επέκταση του δικτύου των λεωφορειολωρίδων, έργο που θα συμβάλλει στην αναβάθμιση του παρεχόμενου επιπέδου συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και στην ενίσχυση βιώσιμων και περιβαλλοντικά φιλικών μετακινήσεων.
Σε τεχνικό επίπεδο, προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του συστήματος ελέγχου λεωφορειολωρίδων, με την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού.
Για τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών, ο ΟΑΣΑ θα συνδράμει την ΟΣΥ στην κατασκευή νέου αμαξοστασίου στα νότια προάστια, με στόχο τη λειτουργική αποδοτικότητα των λεωφορειακών γραμμών που εξυπηρετούν τις περιοχές.
Στο πλαίσιο βελτίωσης των προσφερόμενων υπηρεσιών προβλέπεται η διαλειτουργικότητα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με άλλες εφαρμογές (mobility as a service).
Ειδικότερα, προβλέπεται η αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους τελικούς χρήστες, προσφέροντας απρόσκοπτη κινητικότητα, προσωποποιημένη πληροφόρηση για τις επιλογές μετακίνησης και προσβασιμότητα σε περισσότερες υπηρεσίες κινητικότητας.
Ήδη δίνεται η δυνατότητα χρήσης και ανώνυμων καρτών (επιπλέον των προσωποποιημένων) από την ιστοσελίδα και από κινητά μέσω της τεχνολογίας NFC.
Επίσης, προβλέπεται ο σχεδιασμός και η λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης πελατών ΟΑΣΑ που θα υποστηρίζεται από «Πληροφοριακό Σύστημα CRM» για τη διαχείριση της επικοινωνίας με το επιβατικό κοινό.
Παράλληλα, στο ευρύτερο πλάνο ψηφιακού μετασχηματισμού των Συγκοινωνιών Αθηνών, ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα εφαρμογής του ευφυούς συστήματος “Smart BUS’’ για τη λειτουργία μίας “On-Demand” λεωφορειακής γραμμής, με δυνατότητα επιλογής δρομολογίου και δέσμευσης θέσης βάσει διαθεσιμότητας του οχήματος.
Τέλος, βάσει της ανάπτυξης του συστήματος ποιότητας, θα επαναληφθεί η έρευνα ικανοποίησης επιβατών και η πραγματοποίηση έρευνας μυστικού επιβάτη.