Η τυχόν επιτυχία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο εγκαινίασε την Πέμπτη 28 Ιουλίου τον δεύτερο κύκλο του, εξαρτάται από την αποδοχή του, όχι μόνο από τους ιδιώτες, αλλά και από τους επαγγελματίες και τις εταιρείες.
Του Φώτη Φωτεινού
Στις μεγαλύτερες επαγγελματικές ομάδες εντάσσονται οι ιδιοκτήτες Επιβατηγών Δημοσίας Χρήσης, δηλαδή οι ιδιοκτήτες ταξί, για τους οποίους το εν λόγω πρόγραμμα περιέχει ξεχωριστές προβλέψεις.
Στους ιδιοκτήτες ταξί, η επιδότηση φτάνει τις 17.500 ευρώ και το μπόνους απόσυρσης στα 5.000 ευρώ.
Επί του παρόντος, οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές δεν έχουν ανταποκριθεί στο πρόγραμμα, καθώς η διετία της πανδημίας (2020 – 21) επέφερε σημαντικό πλήγμα στα έσοδα τους, σε συνδυασμό με την άνοδο της τιμής των καυσίμων.
Με στόχο την προσέλκυση περισσότερων ιδιοκτητών ταξί στο πρόγραμμα, τα συναρμόδια υπουργεία, εκτός από την αύξηση της επιδότησης, προχωρούν και σε μια άλλη βελτιωτική ενέργεια.
Μετά από χαρτογράφηση των σημείων θέσεων στάθμευσης των ταξί (180 υπολογίζονται οι πιάτσες ταξί), θα δημιουργηθούν σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο σύνολό τους.
Οι διαδικασίες παραχώρησης τους σε ιδιώτες προχωρούν, ώστε να εγκατασταθούν ταχυφορτιστές με ειδικά τιμολόγια.
Σημειώνεται ότι η αντικατάσταση του στόλου των ταξί θεωρείται αναγκαία, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας τους προσεγγίζει τα 13 έτη.
Σημειώνεται ότι σχετικά με τα αποτελέσματα του πρώτου κύκλου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσα σε 16 μήνες υλοποιήθηκαν 19.000 υπαγωγές στο πρόγραμμα. Από αυτές, 12.937 αφορούσαν ποδήλατα που αντιπροσωπεύουν το 68,5%.
Στα δίκυκλα σημειώθηκαν 4.095 υπαγωγές, με τον κύριο όγκο να αφορά ιδιώτες και το υπόλοιπο ποσοστό εταιρείες μεταφορών, ενώ στα αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και PHEV) οι υπαγωγές ήταν 1.850.
Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, τα επαναφορτιζόμενα BEV – PHEV αυτοκίνητα ανήλθαν στο 6,9% επί των συνολικών ταξινομήσεων το 2021, έναντι 2,6% το 2020 και 0,5% το 2019, κυρίως λόγω της υιοθέτησης κινήτρων από πλευράς της Πολιτείας.
Σε απόλυτα νούμερα, το 2021 ταξινομήθηκαν 6.967 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα έναντι 2.135 το 2020 (2.178 ηλεκτρικά έναντι 679 το 2020 και 190 το 2019 και 4.789 υβριδικά έναντι 1.456 το 2020 και 290 το 2019).
Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2022, το μερίδιο των επαναφορτιζόμενων οχημάτων BEV – PHEV έφτασε στο 7,5%, με τον ΣΕΑΑ να εκτιμά φέτος ότι θα ταξινομηθούν σχεδόν 8.000 επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα.
Ωστόσο, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, η Ελλάδα υπολείπεται στο ποσοστό διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, καθώς στην Ευρώπη οι ταξινομήσεις επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων κινήθηκαν στους έξι πρώτους μήνες του έτους στο 18,8%.