Πολιτική αντιπαράθεση ξέσπασε, στη Βουλή, μεταξύ Χρ. Σπίρτζη – Κ. Καραμανλή για το κύκλωμα εισιτηρίων της ΣΤΑΣΥ και ειδικότερα, στην επερώτηση του βουλευτή της ΝΔ, με θέμα: «Σχετικά με τον έλεγχο της διαδικασίας είσπραξης και απόδοσης χρηματικών ποσών στη ΣΤΑ.ΣΥ, που προέρχονται από διάθεση εισιτηρίων».
Τα κυριότερα αποσπάσματα
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Αξιότιμε κύριε συνάδελφε, αρχικά να σας ευχαριστήσω για την επερώτηση που καταθέσατε. Τουλάχιστον αυτή αφορά αντικείμενο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε αντίθεση με τη συνάδελφό σας από τον ίδιο Νομό, την κ. Αραμπατζή, που καταθέτει ερωτήσεις για άλλα Υπουργεία σε εμένα, αλλά θα το ξεπεράσουμε αυτό.
Κύριε Καραμανλή, γνωρίζετε ότι σας εκτιμώ ιδιαίτερα και γι’ αυτό θα ήθελα να δηλώσω ότι δεν θα απαντήσω σε εσάς, αλλά στη Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το πρώτο σχόλιο που θα ήθελα να πω είναι ότι ξύνεστε στη γκλίτσα του τσοπάνη. Δεν σας φτάνουν, δηλαδή, αυτά που κάνατε στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, το επεκτείνατε και στη Θεσσαλονίκη. Δεν φτάνουν μερικά χρόνια σκάνδαλο στην Αθήνα, θέλουμε και τα εβδομήντα της Θεσσαλονίκης, του ΟΑΣΘ. Ό,τι θέλετε θα πούμε.
Θα ήθελα, λοιπόν, να ευχαριστήσω τη Νέα Δημοκρατία, γιατί μου δίνετε τη δυνατότητα να αναδείξω στην απάντησή μου τόσο τι γινόταν στις αστικές συγκοινωνίες επί κυβερνήσεων Νέας Δημοκρατίας και Δημοκρατικής Συμπαράταξης όσο και για να αναδειχθεί πώς η επικοινωνιακή τακτική του κόμματός σας, με τη βοήθεια πάντα συγκεκριμένων μέσων μαζικής ενημέρωσης, επιχειρεί το κουκούλωμα όσων αποκαλύπτονται και ταυτόχρονα τη στρέβλωση όσων υλοποιεί η Κυβέρνησή μας.
Πραγματικά, αναρωτιέμαι για τον σκοπό της επερώτησης εκ μέρους σας. Θέλετε να αναδείξετε και εσείς τι γινόταν τόσα χρόνια; Θέλετε να αναδείξετε ότι δεν αλλάξαμε διοικήσεις για να εγκαταστήσουμε κομματικό κράτος, όπως μας κατηγορούσατε, αλλά για να εξορθολογιστούν οι αστικές συγκοινωνίες;
Θέλετε να δείξετε και εσείς ότι οι διοικήσεις που είχατε στους δημόσιους φορείς είναι ο σκληρός κομματικός σας μηχανισμός;
Θέλετε να αναδείξετε και εσείς ότι ο χώρος σας στην καλύτερη περίπτωση κάλυψε, ανέχθηκε και διατήρησε παραβατικές ομάδες κλοπής του Δημοσίου;
Θέλετε να αναδείξετε και εσείς ότι οι δήθεν μεταρρυθμίσεις που επικαλείται ο Πρόεδρός σας αποτελούν θολές προτάσεις διατήρησης και συγκάλυψης του παλαιοκομματισμού;
Θέλετε να αποδείξετε και εσείς μαζί μας ότι οι μόνες πραγματικές μεταρρυθμίσεις, οι μόνες βαθιές τομές και αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα, γίνονται από τη σημερινή Κυβέρνηση; Αναρωτιέμαι.
Αν, λοιπόν, θέλετε αυτά να αναδείξετε έχετε διαπράξει δύο λάθη: Το πρώτο είναι η ηγεσία του κόμματός σας στην οποία υπηρετείτε και ο κομματικός μηχανισμός σας. Και το δεύτερο είναι το θεσμικό ατόπημα της επερώτησης.
Με ρωτήσατε δύο πράγματα στην επερώτηση: Το πρώτο είναι γιατί σας κοινοποίησα την απάντηση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και όχι της Ελέγκτριας της ΣΤΑΣΥ, που είναι ιδιώτης.
Και απαντώ στο πρώτο ερώτημα. Απλά, κύριε Καραμανλή, για να μην γίνω μέρος της απαξίωσης των θεσμικών οργάνων της πολιτείας, να μην συμβάλω στην επιχείρηση κουκουλώματος των κλοπών χρημάτων, εισιτηρίων και καρτών από συγκεκριμένους, να μην αποθαρρύνω τους επιθεωρητές που έκαναν τη δουλειά τους με ζήλο ανταποκρινόμενοι στο καθήκον τους, να μην αποτελέσω και εγώ έναν κρίκο στην αλυσίδα συντήρησης της κλεπτοκρατίας, της αντιμεταρρύθμισης των μεταρρυθμιστών και της διατήρησης των κυκλωμάτων.
Γνωρίζετε ότι οι εσωτερικοί ελεγκτές με νόμο του 2005 είναι ιδιώτες, δεν υπάγονται ιεραρχικά σε καμία υπηρεσιακή μονάδα της δημόσιας επιχείρησης, παρέχουν υπηρεσίες με έμμισθη εντολή και δεν αποκτούν ιδιότητα υπαλλήλου ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, σε αντίθεση με τον θεσμό του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, όπου ορίζεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους με υψηλή επιστημονική κατάρτιση και ευρεία κοινωνική αποδοχή.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, από την αρχή που αναλάβαμε την Κυβέρνηση, για να καταλάβουν όλοι γιατί επιμένετε σε αυτό το θεσμικό ατόπημα, λες και δεν παρακολουθείτε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά μόνο όσα συνεργάζεται η ΠΕΙΡΑΙΩΣ.
Δεν ενημερωθήκατε για την προφυλάκιση στελέχους της ΣΤΑΣΥ; Δεν ενημερωθήκατε για την απαγόρευση εξόδου στελεχών της ΣΤΑΣΥ από την χώρα; Δεν παρακολουθήσατε το Σάββατο στην εκπομπή της κ. Παπαδάκου στον ALPHA τι είπαν οι επιθεωρητές; Τίποτα από αυτά; Ένα κανάλι βλέπουμε εκεί κοντά στην Πειραιώς;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Εμείς όλα τα βλέπουμε, κύριε Υπουργέ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων): Όχι, λέμε τώρα.
Λοιπόν, για να δούμε τι έγινε. Πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ Φεβρουάριος 2015. Το καλοκαίρι του 2015 επιβλήθηκαν τα capitalcontrols. Μας κατηγορούσατε τότε και μέχρι σήμερα ότι για τα ελλείμματα των αστικών συγκοινωνιών φταίει η Kυβέρνηση για τις είκοσι μέρες των δωρεάν μετακινήσεων στην Αθήνα και για τη θεσμοθέτηση της δωρεάν μετακίνησης των ανέργων, γεγονός που αποτελεί για εμάς κορυφαία κοινωνική πολιτική και πολιτική ευαισθησία και για εσάς ελλείμματα.
Τον Ιανουάριο του 2016 -έχουν μεσολαβήσει οι εκλογές του Σεπτεμβρίου, αν τις θυμάστε και αυτές, γιατί τις ξεχνάτε- ένα χρόνο μετά, αλλάξαμε τη διοίκηση των Οργανισμών των μέσων μαζικής μεταφοράς της Αθήνας. Επομένως, αντικαταστήσαμε τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, που υπηρετούσε ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ο κ. Παπαθανάσης, που είχατε ορίσει εσείς.
Εάν δείτε τα τότε Πρακτικά της Βουλής και τα δημοσιεύματα του πολιτικού του πολύ φιλικού σας χώρου των ΜΜΕ, μας κατηγορήσατε τότε για την εγκαθίδρυση κομματικού κράτους λόγω της αλλαγής των διοικήσεων του φορέα. Μια εβδομάδα αργότερα ο κ. Παπαθανάσης τοποθετήθηκε από τον νέο Πρόεδρό σας, τον κ. Μητσοτάκη, Γενικός Διευθυντής της Νέας Δημοκρατίας.
Μέσα στο 2016 ξεκίνησε η έρευνα για το κύκλωμα κλοπής εισιτηρίων. Τον Νοέμβριο του 2016, σε έρευνα της οικονομικής αστυνομίας παρουσία εισαγγελέα, εντοπίστηκε και δεύτερο κύκλωμα εκτύπωσης πλαστών εισιτηρίων και πλαστών κανονικών εισιτηρίων.
Τον Ιανουάριο του 2017 εκδόθηκε το πρώτο πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης που εκτός των άλλων ανέφερε έλλειμμα 1.156.321,20 ευρώ. Για την ύπαρξη του πορίσματος είχα μιλήσει στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή κ. Αμυρά –είναι εδώ το Ποτάμι- στις 9 Φεβρουαρίου του 2017. Δεν την κατέθεσα στα Πρακτικά από σεβασμό στις διαδικασίες της δικαιοσύνης. Είχα μάλιστα ζητήσει από το Προεδρείο όποιος συνάδελφος επιθυμεί να τον ενημερώσω και να τη διαβάσει.
Τον Φεβρουάριο του 2017 απεστάλη σε εμένα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ η ζητούμενη από εσάς έκθεση που παρουσίαζε έλλειμμα 16.981,10 ευρώ ακριβώς. Η έκθεση υποτίθεται ότι ήταν διαβαθμισμένη ως εμπιστευτική. Συντάχθηκε από την εσωτερική ελέγκτρια, ιδιώτη, η οποία συνεργάζεται τελείως τυχαία με τη ΣΤΑΣΥ από 1η Νοεμβρίου του 2011. Τυχαίο και αυτό. Γι’ αυτό και η Νέα Δημοκρατία σήμερα εμμένει παρά τις αποκαλύψεις, τις διώξεις, τις προφυλακίσεις, το ίδιο παραμύθι με την επερώτηση που συζητάμε.
Δηλαδή, δεν είναι τα τόσα εκατομμύρια που λέτε εσείς. Είναι 16.000 και αφήστε τη δικαιοσύνη. Η δικαιοσύνη έκανε αυτήν την έρευνα δεν την κάναμε εμείς. Ούτε προαναγγείλαμε τίποτα. Θα πάμε και στις προαναγγελίες μετά για να δούμε και τις ημερομηνίες.
Στη συνέχεια, αγαπητοί συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, τα γνωστά μέσα μαζικής ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας έσπευσαν με δημοσιεύματα για την επιχείρηση επικοινωνιακής ακύρωσης της έκθεσης Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης. Κάποιοι δηλαδή επιχειρούσαν να παραπλανήσουν, όπως και σήμερα τον ελληνικό λαό, την κοινή γνώμη ότι το έλλειμμα δεν είναι ένα εκατομμύριο και πάνω, αλλά ότι ήταν 16.281 ευρώ. Θα σας δώσω και τα σχετικά δημοσιεύματα. Ξέρετε τα κανάλια που συνεργάζεστε. Κύριε Πρόεδρε, θα σας τα δώσω, για να μην ταλαιπωρείστε όλα μαζί στο τέλος.
Αποκρύπτοντας επίσης, ότι αυτό το έλλειμμα προέκυψε από στοιχεία ελλιπή, μιας και είχαν καταστραφεί με εντολή συγκεκριμένου στελέχους της ΣΤΑΣΥ, στοιχεία κατά τη διενέργεια ελέγχου. Δηλαδή την ώρα που πήγαν οι Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης κι έκαναν έλεγχο, κάποιος πήρε τηλέφωνο και είπε «καταστρέψτε στοιχεία σε αυτούς τους σταθμούς». Και είναι μέσα στο πόρισμα αυτό.
Σημειώνω, επίσης, ότι στη συνέχεια εκδόθηκε δεύτερο πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης που επιβεβαίωσε το αρχικό, λαμβάνοντας υπ’ όψιν της και την έκθεση της Εσωτερικής Ελέγκτριας της ΣΤΑΣΥ.
Όταν έγινε κι αυτό, λοιπόν, η νέα εργολαβία της επιχείρησης συγκάλυψης των γνωστών μέσων μαζικής ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας, ήταν η δημιουργία θολής εικόνας για το κατά πόσο είχαν ασκηθεί διώξεις. Σε αυτήν την προσπάθεια λοιπόν κατήγγειλαν το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και ως γνωστό και σύνηθες, εμένα και την Κυβέρνηση για ψευδείς ειδήσεις και προαναγγελία διώξεων. Θα σας δώσω και τα δημοσιεύματα.
Για να μην έχετε λοιπόν, καμιά απορία στη Νέα Δημοκρατία παρότι προσπάθησα να το αποφύγω λόγω της δικαστικής διαδικασίας, σας καταθέτω τα εξής: Το πόρισμα της Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης στις 31 Ιανουαρίου του 2017. Θα σας τα δώσω όλα. Το δεύτερο πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας στις 28 Μαρτίου του 2017. Το πόρισμα της ιδιώτου Εσωτερικής Ελέγκτριας ΣΤΑΣΥ που μου απέστειλε ο Διευθύνων Σύμβουλος ΣΤΑΣΥ στις 14 Φεβρουαρίου ενδιάμεσα, μετά το πρώτο πόρισμα δηλαδή. Είναι εδώ και θα το πάρετε κι αυτό που λέει για τα 16.000. Την ενημέρωσή μου για την άσκηση των ποινικών διώξεων.
Αναφέρονται, κύριε Καραμανλή, κάποιες διώξεις. Οι διώξεις έγιναν στις 26.4.2017. Τα δημοσιεύματα είναι στις 28.4. Πώς προανήγγειλα διώξεις που είχαν ήδη γίνει; Να μου το εξηγήσετε αυτό.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Θα σας απαντήσω. Να μας δώσετε και της KPMG. Να δούμε τα νούμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας δώσουμε τα πάντα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Είναι το μαγαζί του ΣΥΡΙΖΑ…
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από μαγαζιά του ΣΥΡΙΖΑ πραγματικά έχουμε δυσκολευτεί να βρούμε. Από δικά σας μαγαζιά σας τα δίνουμε απλόχερα τα χαρτιά. Απλόχερα!
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Να δούμε αν συμφωνούν τα νούμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, λοιπόν, γιατί πρέπει να τοποθετηθείτε. Μια από τις διώξεις -γιατί εμείς δεν θα συγκαλύψουμε τίποτα- είναι του Γενικού Διευθυντή σας. Είναι για παρέμβαση καθήκοντος κατ’ εξακολούθηση, κύριε Καραμανλή.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Πλημμέλημα!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πλημμέλημα λέτε εσείς. Το ένα εκατομμύριο και, δεν είναι πλημμέλημα.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Η νομική επιστήμη λέει ότι είναι πλημμέλημα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι. Η νομική επιστήμη.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Τον καταδικάζετε πριν πάει στο δικαστήριο;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ λέγω τι δίωξη ασκήθηκε και γίνεται και άλλη ανάκριση και θα έχουμε και συνέχεια και θα σας πω γιατί. Γιατί στη συνέχεια βγήκε το πόρισμα της KPMG, που δεν είναι ένα εκατομμύριο. Και είναι όλα επί θητείας του κ. Παπαθανάση. Μην προκαλείτε κι από πάνω.
Τώρα, λοιπόν, που τα έχετε όλα, και τις ημερομηνίες και τη μη προαναγγελία των διώξεων και την διάψευση -κακώς- του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων και την καταγγελία τη δική μου και της Ελληνικής Κυβέρνησης, περιμένουμε να τοποθετηθείτε για το πώς υπήρχαν τέτοια κυκλώματα καταλήστευσης των χρημάτων του ελληνικού λαού στις αστικές συγκοινωνίες. Διότι δεν είναι μόνο τα νούμερα που αποκαλύπτονται μέσα στους ελέγχους, είναι η έλλειψη διαδικασιών και ελέγχων στους δημόσιους φορείς, που επέτρεπαν τη δημιουργία, ανάπτυξη και διατήρηση τέτοιων κυκλωμάτων.
Αξιότιμε κύριε συνάδελφε, έχω καταθέσει στα Πρακτικά στις 9/2/2017 δύο εκθέσεις. Η μια είναι του 2012 και η άλλη του 2014. Σε αυτές τις εκθέσεις φαίνονται οι ελλείψεις διαδικασιών μιας ορθολογικής διαχείρισης, που δεν θα επέτρεπαν, αν υπήρχαν, ούτε τις κλοπές των χρημάτων ούτε των εισιτηρίων.
Τότε, ήσασταν εσείς και οι συνεργάτες σας κυβέρνηση και ο κ. Παπαθανάσης Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος. Τα ήξερε. Είναι ο Γενικός Διευθυντής σας. Θα τις καταθέσω εκ νέου αυτές τις δύο, για να μην πείτε ότι δεν τις είχατε. Μια για το 2012 και μια για το 2014.
Όπως καταλαβαίνετε, πρέπει να απαντήσετε σε ένα πολιτικό θέμα που έχει προκύψει. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος που είχατε τοποθετήσει στη ΣΤΑΣΥ, σημερινός Γενικός Διευθυντής της Νέας Δημοκρατίας επί προεδρίας Κυριάκου Μητσοτάκη, κ. Παπαθανάσης, γνώριζε τις δύο εκθέσεις που σας καταθέτω.
Η Νέα Δημοκρατία, είτε μόνη της είτε με άλλους, ήταν κυβέρνηση αυτά τα χρόνια. Είχε και έχει στελέχη της στους χώρους των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Έχετε και πλήρη ενημέρωση.
Δεν αισθάνεστε την ανάγκη να μας πείτε, να ενημερώσετε τον ελληνικό λαό, τι εννοείτε όταν λέτε «μεταρρύθμιση», τι εννοείτε όταν λέτε «πολιτική ευθύνη»; Δηλαδή, για ό,τι συνέβαινε δεν έχετε πολιτική ευθύνη; Δεν θα μας πείτε εδώ κάτι;
Δεν αισθάνεστε την ανάγκη να απολογηθείτε για τα μη πεπραγμένα -εγώ δεν λέω για τα πεπραγμένα, παίρνω την καλοπροαίρετη εκδοχή- του Γενικού Διευθυντή σας;
Στο διάστημα από το 2015 και μέχρι το πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης έχουν κατατεθεί πλήθος επίκαιρων ερωτήσεων από στελέχη της παράταξής σας, της Νέας Δημοκρατίας, από πρώην Υπουργούς Μεταφορών, αλλά και από στελέχη άλλων κομμάτων, για τα «ελλείμματα» -εντός εισαγωγικών- στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Διότι αυτά που μας είπατε σαν ελλείμματα δεν υπάρχουν.
Το απόθεμα που είπατε ότι υπήρχε ήταν η κάτω από το τραπέζι επιδότηση απευθείας στη ΣΤΑΣΥ και όχι μέσω του ΟΑΣΑ, κύριε Καραμανλή. Να σας ενημερώσουν οι Υπουργοί σας καλύτερα για το πώς το έκαναν το κολπάκι.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Δεν ισχύει αυτό. Εσείς το κάνατε αυτό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Την κρατική επιδότηση δεν θα τη βαφτίζετε πλεόνασμα. Ποτέ δεν ήταν πλεονασματικές. Όποιο πλεόνασμα προκύπτει στις αστικές συγκοινωνίες σε όλο τον κόσμο, και στη χώρα μας, προκύπτει από την επιδότηση του κράτους.
Εγώ λέω, λοιπόν, παρά ταύτα, επειδή σταματήσατε να κάνετε επίκαιρες ερωτήσεις για τα ελλείμματα, να ξαναρχίσετε να ρωτάτε για τα ελλείμματα, αλλά όχι την Κυβέρνηση. Τα στελέχη σας στην Πειραιώς να ρωτήσετε για τα ελλείμματα. Να ρωτήσετε τους πρώην Υπουργούς σας, που φτάσατε και τις αστικές συγκοινωνίες και τη χώρα στις εσχατιές, όχι μόνο της οικονομικής κρίσης, αλλά και της κρίσης αξιών της κοινωνίας μας. Τα υπόλοιπα θα σας τα πω στη δευτερομιλία μου.
Ευχαριστώ πολύ.
Δευτερολογία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Από την πρωτομιλία των Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας μέχρι και τη δευτερομιλία έχουμε βήματα προόδου. Για παράδειγμα, παραδέχθηκαν ότι έχουν ασκηθεί διώξεις. Σας παρακαλώ να ενημερώσετε και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που σας στηρίζουν για να το δημοσιεύσουν. Σας παρακαλώ ειλικρινά, γιατί εδώ έχω μία σειρά δημοσιευμάτων από μέσα που βρίσκονται εκεί κοντά στη γειτονιά σας, στην Πειραιώς, που ούτε αυτό δεν δημοσιεύουν.
Θα καταθέσω τα σχετικά έγγραφα στα Πρακτικά.
Επίσης, θα καταθέσω στα Πρακτικά έγγραφα για τον ρόλο του Γενικού Επιθεωρητή, του Εσωτερικού Ελεγκτή και του νόμου που έχει ψηφιστεί επί Νέας Δημοκρατίας, για να τα διαβάσετε.
Θα πείτε και αλήθεια σαν Νέα Δημοκρατία σιγά σιγά. Έχετε πολλά χρόνια στη διάθεσή σας στην Αντιπολίτευση. Θα αναγνωρίσετε τα λάθη σας και θα κάνετε την αυτοκριτική σας.
Αγαπητοί συνάδελφοι, μας λέτε ότι κάνουμε αντιπολίτευση στην αντιπολίτευση και ότι δεν φταίει πάντα οι αντιπολίτευση. Αξιότιμε συνάδελφε της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, φίλε Θανάση, εσείς τις στηρίζατε αυτές τις κυβερνήσεις που συζητάμε τώρα για τις διοικήσεις τους ως χώρος.
Ακούστε, λοιπόν, για την κατάσταση που βρήκαμε. Έχω εδώ φωτογραφίες από τις αποθήκες του ΟΑΣΑ, που θα τις καταθέσουμε. Αυτή ήταν η εικόνα. Εδώ είναι οι ταινίες που επιστέφονταν μαζί με μελανοταινίες, εδώ είναι τα επιστρεφόμενα εισιτήρια, εδώ είναι οι κούτες, που όταν τις άνοιξαν οι Επιθεωρητές βρήκαν άλλο αριθμό εισιτηρίων που επιστρέφονταν, εδώ βρήκαν διάφορα άλλα αντικείμενα που ζυγίζονταν σαν επιστρεφόμενα εισιτήρια, εδώ είναι τα γνωστά ρολά.
Πάρτε όλες αυτές τις φωτογραφίες να χαίρεστε τη διακυβέρνηση της χώρας και τον δήθεν λαϊκισμό που μας καταγγέλλετε. Εάν είναι αυτός λαϊκισμός, είμαστε λαϊκιστές και ευχαριστούμε για τις καταγγελίες.
Αυτή είναι, λοιπόν, η εικόνα που παραλάβαμε. Τα έχουμε ξαναδείξει αυτά στο ελληνικό Κοινοβούλιο και καλό είναι να τα διαβάσετε, τώρα που τα δίνουμε για τα πορίσματα, για να μην έχετε απολύτως κανένα κενό.
Σας δίνουμε και το πόρισμα της KPMG, που ακούστε τι λέει, γιατί χρησιμοποιείτε και μερικές φράσεις από αυτό. Για το Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είπατε ότι μετακινούνταν τον Ιούλιο, δήθεν, δωρεάν οι τουρίστες.
Εκεί η έκθεση της KPMG, κύριε Καραμανλή, λέει ότι χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Διότι σε αυτόν τον σταθμό βρέθηκε πλεόνασμα. Δηλαδή, εκεί πούλησαν χίλια εισιτήρια, επέστρεψαν τα διακόσια και δεν έδωσαν στον ΟΑΣΑ τα οκτακόσια, αλλά έδωσαν παραπάνω. Έδωσαν όχι λίγα, αλλά πολλά παραπάνω!
Αυτό, λοιπόν, σχετίζεται –πιθανόν, γιατί εμείς δεν είμαστε ούτε διωκτικές αρχές, ούτε Αστυνομία, ούτε επιθεωρητές, ούτε Δικαιοσύνη- με το κύκλωμα των πλαστών εισιτηρίων που πιάστηκε και πιθανόν να υπάρχει και άλλο. Διότι είναι πολύ δύσκολο να βρεις έναν υπάλληλο να πρέπει να δώσει 800 ευρώ π.χ. και να δίνει 2.000, δεν νομίζετε; Είναι πολύ μεγαλύτερα τα νούμερα. Το λέω σχηματικά.
Επίσης, από αυτά που εσείς διαβάσατε, εγώ είχα απαντήσει ότι η εκτίμηση που κάνουμε μπορεί να είναι 20 εκατομμύρια, μπορεί και 30 εκατομμύρια με άλλες εκτιμήσεις. Αυτό είναι μία εκτίμηση. Ξέρετε πότε θα έχουμε την εκτίμηση; Όταν μπει με το καλό –και δεν είναι μακριά, είναι πολύ κοντά, παρά τις αντιδράσεις των κυκλωμάτων εντός και εκτός των αστικών συγκοινωνιών- το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Κύριε Μαυρωτά, υπάρχει μια καθυστέρηση, γιατί θέλουμε να υπηρετήσουμε ακριβώς τους όρους που έχει βάλει η Ανεξάρτητη Αρχή Προσωπικών Δεδομένων, να μην υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία στους πολίτες ότι μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει πού πάνε. Είναι μια συνταγματική αρχή. Πρέπει να το διασφαλίσουμε αυτό. Πρέπει να είναι πεπεισμένοι όλοι -και εμείς και οι πολίτες και όλος ο κόσμος- ότι δεν μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος από το ηλεκτρονικό εισιτήριο την κάρτα, πού μετακινείται ο Σπίρτζης, πού πάει και με ποιον. Φαντάζομαι ότι αυτό το αποδέχεστε όλοι. Άλλωστε Ανεξάρτητη Αρχή είναι.
Μπαίνουν μερικά θέματα με τα νούμερα. Για να δούμε τα νούμερα, για να κάνετε και εσείς τις εκτιμήσεις σας, 1,156 εκατομμύρια ευρώ είναι τα ελλείμματα για το 2015 μόνο αυτό που βρήκε ο έλεγχος της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης. Είχε στοιχεία σε τρεις σταθμούς. Στους άλλους τα κατέστρεψαν. Δεν ξέρω αν το καταλαβαίνετε αυτό. Στους άλλους εφτά πάνε, αντίο, τα κατέστρεψαν τα στοιχεία!
Για να καταλάβετε το «μπάχαλο» που υπήρχε στις αστικές συγκοινωνίες, τα χρήματα από τον έναν σταθμό στον άλλον και μέχρι το κεντρικό ταμείο μετακινούνταν με σάκους. Πήγαινε σάκος με χρήματα από τον έναν σταθμό χωρίς αρίθμηση και χωρίς πιστοποιητικά που ήταν αριθμημένα, σφραγισμένα. Ένα χαρτί ήταν. Μπορείτε να το αλλάξει μετά ένα κύκλωμα σαν αυτό που βρέθηκε.
Πήγαινε στον επόμενο σταθμό, τον επόμενο κλπ, κατέληγε στο κεντρικό ταμείο στο Σταθμό Άμυνας, ο οποίος όλος τυχαίως δεν είχε σύστημα τηλεόρασης. Το κεντρικό ταμείο δεν είχε κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης!
Σας δώσαμε και τις δύο εκθέσεις του 2012 και του 2014 που εντόπιζαν αυτά τα θέματα. Έλεγαν πώς τα εισιτήρια επιστρέφονταν ως εισιτήρια και καταστρέφονταν ως κιλά χαρτιού. Για αυτό βρέθηκαν μελανοταινίες μέσα, πέτρες και δεν ξέρω τι άλλο και ζυγίζονταν έτσι.
Αυτά ο κ. Παπαθανάσης τα ήξερε. Τη μία έκθεση τουλάχιστον την παρήγγειλε εκείνος να γίνει και του την έδωσαν. Εμείς δεν μιλήσαμε ούτε για το ποιος έβαλε το δάχτυλο στο μέλι ούτε ποιος δεν το έβαλε. Άλλοι θα τα βρουν αυτά. Εμείς λέμε ότι θέλουμε να ελπίζουμε ότι ο κ. Παπαθανάσης δεν έχει κάνει τίποτε από αυτά.
Όμως έχετε πολιτική ευθύνη, τι να γίνει; Γενικός Διευθυντής σας είναι. Για όνομα του Θεού! Αν υπήρχε όχι Γενικός Διευθυντής, αλλά μέλος του ΣΥΡΙΖΑ στην Αλεξανδρούπολη που ήταν τα παιδιά, θα γινόταν «Ανάσταση» εδώ. Αν πάει να ζητήσει ένα μαρτίνι ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού, θα τον βγάλουν έξω, με αυτά που λέγονται.
Πάμε παρακάτω. Ο πρώτος δικαστής που γνώρισα είναι ο κ. Παπαγγελόπουλος και τον γνώρισα στην Κυβέρνηση, όταν γίναμε Υπουργοί. Να μου λέγατε ότι έκανα παρέμβαση σε μηχανικό σαν πρώην Πρόεδρος του ΤΕΕ, να το καταλάβω. Έκανα παρέμβαση και στη Δικαιοσύνη; Αν το έχω καταφέρει αυτό πραγματικά, κύριε Καραμανλή, τι να σας πω; Δεν αναγνωρίζω τον εαυτό μου, να έχω τέτοιες δεινότητες.
Μιλήσατε για δύο θέματα. Το ένα είναι για την ασφαλιστική κάλυψη για τα λεωφορεία. Αυτό το θέμα μην το πιάνετε. Σκεφτείτε ότι πληρώνατε τις ασφαλιστικές καλύψεις σε λεωφορεία που δεν κινούνταν και ήταν χαλασμένα.
Είπατε και για μία συνεννόηση με τους δήμους της Κεντρικής Μακεδονίας για τον ΟΑΣΘ. Θα δώσω, επομένως, συνδυαστικές απαντήσεις
Κύριε Κατσώτη, έχετε απόλυτο δίκιο ότι κάποιες φορές, όταν έχουμε τέτοια φαινόμενα, είναι άλλοθι και πηγαίνουμε σε άλλες πολιτικές και λογικές. Με τη δική μας Κυβέρνηση θα είναι άλλοθι για να πάμε σε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, γιατί αυτό πρέπει να γίνει. Είναι το δεύτερο μεγάλο μητροπολιτικό αστικό κέντρο της Ελλάδας και το πληρώνουμε πολλαπλάσια απ’ ό,τι στην Αθήνα που συμβαίνουν αυτά τα φαινόμενα.
Άρα, μη μας λέτε τι πάμε να κάνουμε. Πάμε να κάνουμε αστικές δημόσιες συγκοινωνίες και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, που θα παρέχουν μεγάλο κοινοτικό –ποιοτικό και ποσοτικό- έργο.
Όσον αφορά τους ΟΤΑ, τους δημάρχους της Κεντρικής Μακεδονίας, στείλαμε το νομοσχέδιο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, για να είμαστε έτοιμοι να το καταθέσουμε, αν χρειαστεί.
Όμως, κύριε Καραμανλή, εσείς πού το μάθατε;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Οι ίδιοι οι ΟΤΑ σάς κατηγορούν γι’ αυτό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, δεν λέω αυτό. Οι ΟΤΑ από πού το έμαθαν; Ο κ. Κυρίζογλου, το μέλος σας, από πού το έμαθε;
Θα σας πω από πού το έμαθαν. Το είπε στην ημερίδα της Εγνατίας. Είπε ο Κυρίζογλου «Το πήραμε οι μη κομματικοί μηχανισμοί στο κράτος…» – που δεν τους έχει αξιοποιήσει ποτέ η Νέα Δημοκρατία- «… από την 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους».
Να τον χαίρεστε τον κ. Κυρίζογλου και όποιον ευσυνείδητο υπάλληλο στην 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δίνει διαβαθμισμένα σχέδια νόμου στον κ. Κυρίζογλου και στα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Άλλωστε, φαίνεται ποιος έχει αξιοποιήσει το κράτος για το κόμμα του, είτε τον λένε Παπαθανάση, είτε Κυρίζογλου, είτε 25η Διεύθυνση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Τελειώνω, λέγοντας κάτι, για να συνεννοηθούμε. Ούτε σας ακολουθούμε στις παρεμβάσεις στη Δικαιοσύνη ούτε πρόκειται να σας ακολουθήσουμε. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να δημιουργούμε εκείνο το ασφαλές κλίμα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και στη Δικαιοσύνη, για να αποκαλύπτονται οι αθλιότητες που γίνονταν τόσα χρόνια. Δεν πρόκειται να καλύψουμε κανέναν, είτε από πριν είτε από τώρα.
Ευχαριστώ πολύ.
Τριτολογία Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών
Ανακεφαλαιώνω, λοιπόν: Είναι ένα εκατόν πενήντα έξι το 2015, τρεις σταθμοί. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε. Από το σύνολο των σταθμών είναι τρεις. Με άλλη μεθοδολογία, η ΚPMG τα βγάζει 3,7 από το 2011 μέχρι το 2014. Έχουν χαθεί τα στοιχεία, λέει η ΚPMG, για το 2015, και έχει μόνο για τον μήνα Δεκέμβριο. Επιβεβαιώνει και η ΚPMG το πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας από τα στοιχεία που έχει του Δεκεμβρίου. Και έχουμε τα εξής ωραία πράγματα.
Θα σας φτάσω και στα 20 και στα 30 και στα 40. Δεν θα το βρω εγώ. Εγώ λέω μια εκτίμηση που υπάρχει. Θέλω να διαβάσετε τα Πρακτικά, ειλικρινά. Το έκανε και ο Θανάσης πριν. Για άλλους η εκτίμηση είναι πάνω από 20 εκατομμύρια και για άλλους είναι πάνω από 30 εκατομμύρια.
Αυτή εξακολουθεί και είναι η εκτίμηση, έχοντας υπόψη τη μετακίνηση που γίνεται από τις Αστικές Συγκοινωνίες κάθε μέρα, την κοινωνική πολιτική που γίνεται και σε σχέση με το πού έπρεπε να οδηγηθούν τα έσοδα των Αστικών Συγκοινωνιών.
Όμως, δεν σας προβληματίζει το άλλο που σας λέω; Με την ουσία θα ασχοληθείτε καθόλου; Βρέθηκαν κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων.
Μα, επί εποχής σας έγιναν. Τώρα έγιναν; Ξαφνικά έγιναν εργοστάσια που τύπωναν κανονικά πλαστά εισιτήρια, από διαγωνισμό που είχε κάνει η Νέα Δημοκρατία; Συγγνώμη, δηλαδή! Βρέθηκε πλεόνασμα το 2015 που είχατε δική σας διοίκηση εκεί σε κάποιους σταθμούς! Μιλώ για πλεόνασμα, το καταλαβαίνετε;
Όχι, εσείς αν το καταλαβαίνετε. Εγώ δεν ξέρω. Όποιον και να ρωτήσουμε εδώ, το καταλαβαίνει. Όποιον και να ρωτήσουμε!
Άρα, η δικαιοσύνη θα κάνει τη δουλειά της. Καμία παρέμβαση δεν έχει η δικαιοσύνη από αυτή την Κυβέρνηση. Από άλλους είχε στο παρελθόν.
Τα έσοδα δεν κατέρρευσαν. Είχαμε λιγότερα έσοδα το 2015, γιατί είχαμε τις είκοσι ημέρες, ίσως και λίγο παραπάνω, ελεύθερη πρόσβαση στην Αθήνα. Δεν κατέρρευσαν τα έσοδα. Θα αφήσετε τη δημιουργική λογιστική στις Αστικές Συγκοινωνίες. Όποτε θέλετε να φωνάξουμε τον Διευθύνοντα Σύμβολο του ΟΑΣΑ, τους επιθεωρητές, όποιον θέλετε, για να δείτε ότι ακόμα και η επιδότηση του ελληνικού Δημοσίου έχει μειωθεί.
Για να έχουμε ακριβή εκτίμηση σχετικά με το πόσες είναι οι απώλειες, θα κάνετε λίγο καιρό υπομονή, μέχρι το φθινόπωρο, που θα έχουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε πλήρη λειτουργία.
Σε δοκιμαστική λειτουργία, όπως προβλεπόταν, θα μπει, κύριε Μαυρωτά, από τον Ιούνιο. Αυτό προσπαθούμε, παρά την καθυστέρηση.
Μπορεί να μην είναι οι τράπεζες έτοιμες, αλλά μπορούμε εμείς να το διακινήσουμε αλλιώς.
Και με την ευκαιρία, έρχομαι σε δύο άλλα πράγματα που με ρωτήσατε, κι εσείς και ο κ. Κατσώτης.
Κατ’ αρχάς, έχουμε δώσει εντολή για να γίνουν ατομικές συμβάσεις, γιατί τα ίδια φαινόμενα είχαμε και στην ΟΣΕ. Κακώς η ΣΤΑΣΥ δεν έχει προχωρήσει –αν δεν έχει προχωρήσει- μέσω ΑΣΕΠ στους απαραίτητους διαγωνισμούς.
Επίσης, με ρωτήσατε γιατί ζητήσαμε τις παραιτήσεις των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου. Ακούστε να δείτε. Εμείς δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Εμείς οφείλαμε να το κάνουμε, όταν ενημερώθηκε ο αρμόδιος Υπουργός για το ποιοι υπάλληλοι εμπλέκονται και ότι υπάρχει και δίωξη -προφανώς όχι γι’ αυτά τα θέματα, ίσως για έναν κακό χειρισμό που έκανε σε σχέση με τον εσωτερικό έλεγχο- για τον Διευθύνων Σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ. Δίωξη έχει ασκηθεί και στον σημερινό Διευθύνοντα Σύμβουλο και δεν με νοιάζει εάν είναι μικρή ή μεγάλη.
Εμείς δεν είμαστε Νέα Δημοκρατία. Εμείς θα διασφαλίσουμε, είτε εμείς έχουμε βάλει τις διοικήσεις είτε εσείς, τον απόλυτο τρόπο για να πέσει φως και στη ΣΤΑΣΥ και παντού.
Άρα, εγώ ως αρμόδιος Υπουργός όφειλα να θέσουν τις παραιτήσεις τους στην ευχέρεια του Υπουργείου και να δώσουμε εντολή για μετακίνηση συγκεκριμένων υπαλλήλων ή για διαθεσιμότητα από τις θέσεις που είχαν. Αντί να μας πείτε συγχαρητήρια, μας ρωτάτε κιόλας; Και διακινούσατε ότι υπάρχουν και εσωκομματικά προβλήματα στον ΣΥΡΙΖΑ, μέσω των συγκεκριμένων… Αυτό γινόταν, κύριε Πρόεδρε!