Μέσα σε ένα θερμό κλίμα συνεργασίας πραγματοποιήθηκε, στις 5 Ιουνίου 2019 στο Brainport Eindhoven της Ολλανδίας, η 4η Σύνοδος Κορυφής ITS Mayors’ and Industry Leaders’ Summit στο πλαίσιο του 13ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου ITS Europe 2019, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο με πρωτοβουλία της ERTICO-ΙTS Europe.
Ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών (ΕΣΜ) – ERTICO ITS Europe (https://ertico.com/) και Διευθυντής Έρευνας στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του ΕΜΠ (https://i-sense.iccs.gr/), Δρ. Άγγελος Αμδίτης, δήλωσε κατά τη διάρκεια της Συνόδου:
«Οι πόλεις είναι αντιμέτωπες με καίριες προκλήσεις που απαιτούν έξυπνες λύσεις. Η συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα θα αποτελέσει βασικό βήμα, ώστε μια πόλη να μετατραπεί σε Έξυπνη Πόλη. Είμαι ευχαριστημένος που βλέπω σήμερα τόσους πολλούς εκπροσώπους εδώ να συνεργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση και που η ERTICO ITS Europe κατάφερε να υποστηρίξει και να οργανώσει την σημερινή Σύνοδο.»
Η Σύνοδος αποτέλεσε ευκαιρία για τους δημάρχους και τους εκπρόσωπους των ευρωπαϊκών πόλεων να έρθουν σε επαφή με τους ηγέτες της βιομηχανίας και της έρευνας για μια συζήτηση σχετικά με τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που υπάρχουν στον τομέα των ευφυών μεταφορών και των Έξυπνων Πόλεων.
Στη Σύνοδο έλαβαν μέρος εκπρόσωποι από περισσότερες από 35 πόλεις και περιφέρειες και 30 βιομηχανίες, καθώς και εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της ERTICO ITS Europe.
Επίκεντρο των συζητήσεων ήταν οι πόλεις και τα σύγχρονα προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης μέσω καινοτόμων λύσεων, όπως η μετακίνηση πληθυσμών προς τα αστικά κέντρα, η γήρανση του Ευρωπαϊκού πληθυσμού κατά μέσο όρο, ο περιορισμένος χώρος και η ανάγκη για έναν πιο βιώσιμο τρόπο ζωής.
Οι συζητήσεις της Συνόδου προέκυψαν από τα θέματα του 13ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου ITS Europe 2019 και οι συμμετέχοντες εστίασαν σε πέντε ευρύτερες θεματικές ενότητες:
-Τρόποι να γίνουν οι πόλεις πιο βιώσιμες, πιο παραγωγικές και πιο φιλικές στον άνθρωπο, μειώνοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα,
-Ρυθμιστικό πλαίσιο της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών και νέων υπηρεσιών αστικών μεταφορών,
-Εξασφάλιση της διαθεσιμότητας των δεδομένων μεταφορών με την παράλληλη διατήρηση της εμπορικής και προσωπικής ιδιωτικότητας,
-Συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα για τη σωστή διαχείριση του αστικού χώρου και των υποδομών,
-Ανάπτυξη των αυτοματοποιημένων μεταφορών στις πόλεις τόσο για ανθρώπους όσο και για εμπορεύματα.
Οι πολύτιμες εμπειρίες των συμμετεχόντων σχετικά με τις διαθέσιμες υπηρεσίες των Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών (ΕΣΜ), αλλά και η καλύτερη ανάπτυξή τους τέθηκαν επί τάπητος, ενώ ταυτόχρονα εξετάστηκαν οι τομείς όπου οι υπάρχουσες λύσεις είναι ελλιπείς ή μη λειτουργικές.
Οι εκπρόσωποι τόνισαν ότι οι τεχνολογίες στις μεταφορές εξακολουθούν να αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς – όπως για παράδειγμα η ταχεία ανάπτυξη που γνωρίζει ο τομέας της μικρο-κινητικότητας (π.χ. η ευρεία διάδοση των scouter στις Ευρωπαϊκές πόλεις) – γεγονός ευοίωνο για την καινοτόμα αντιμετώπιση καίριων ζητημάτων του χώρου.
Σχετικά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση των πόλεων και την ατμοσφαιρική ρύπανση οι εκπρόσωποι συζήτησαν για τις ισχύουσες πολιτικές και πως αυτές έχουν εφαρμοστεί.
Σημείωσαν ότι μια ευρεία γκάμα τεχνολογιών σχετικά με τα ΕΣΜ είναι πλέον διαθέσιμη προς αυτήν την κατεύθυνση, η χρήση των οποίων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την πολιτική βούληση, την εξισορροπημένη χρήση ιδιωτικών οχημάτων και δημόσιων συγκοινωνιών και την αξιοποίηση των υποδομών τόσο για τη μεταφορά εμπορευμάτων όσο και επιβατών.
Οι εκπρόσωποι έθεσαν επίσης το ερώτημα για το εάν και πόσο σύντομα θα είναι διαθέσιμη η χρήση αυτοματοποιημένων ή αυτόνομων οχημάτων για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε διαφορετικές ώρες της ημέρας ανάλογα με τις προτιμήσεις των επιβατών.
Υπό αυτό το πρίσμα, κάλεσαν τους ερευνητές να εντάξουν στις δοκιμές τους για την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών, και το δεδομένο της μεταφοράς εμπορευμάτων και όχι μόνο των επιβατών.
Επίσης, συζητήθηκαν ζητήματα της ευελιξίας των εθνικών κυβερνήσεων στην υποστήριξη, ακόμη και σε δοκιμαστική ισχύ, νέων, καινοτόμων τεχνολογιών, διακρίνοντας τα κενά του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, της προστασίας των προσωπικών δεδομένων αλλά και της διαθεσιμότητας και χρήσης δεδομένων ιδιωτικών μέσων μεταφοράς προς όφελος της έρευνας, με στόχο την βελτίωση των δημόσιων μέσων μεταφοράς.
Η ανάγκη για καλή συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα συζητήθηκε σε πολλά επίπεδα. Τονίστηκε η δυσκολία των κυβερνήσεων να κατανοήσουν και να ακολουθήσουν τους αναπτυξιακούς ρυθμούς της βιομηχανίας και η αντίστοιχη δυσκολία της βιομηχανίας να κατανοήσει και να αποδεχτεί την ευρύτερη ευθύνη για το σύνολο της κοινωνίας που φέρουν οι κυβερνήσεις.
Το βασικό σημείο εδώ ήταν το γεγονός ότι οι νέες τεχνολογίες και υπηρεσίες των μεταφορών προκαλούν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των υφιστάμενων δικτύων μεταφοράς, την χρήση του αστικού χώρου και την κοινωνία γενικότερα. Τέτοια ζητήματα θέτουν στο τραπέζι μια σειρά από τεχνολογικές, νομικές και θεσμικές προκλήσεις που πρέπει να εξεταστούν ταυτόχρονα και με μία ολιστική προσέγγιση, καθώς είναι αλληλένδετες.