Η εκταμίευση προκαταβολής από το ελληνικό δημόσιο για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο στον ΟΑΣΘ, προκειμένου να καταβληθούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στους εργαζομένους του οργανισμού μέρος των δεδουλευμένων Ιουνίου – Ιουλίου – Αυγούστου, συνολικού ύψους 6,3 εκατ. ευρώ, αποφασίστηκε στη σημερινή τριμερή συνάντηση στο υπουργείο Εργασίας, όπως επισήμανε, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος του συνδικάτου, Δημήτρης Τσερμενίδης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, τόνισε ότι τα χρονοδιαγράμματα και επιμέρους ζητήματα αναμένεται να αποφασιστούν σε αυριανή συνάντηση που θα αφορά στο «πρακτικό κομμάτι των όσων συζητήθηκαν και συμφωνήθηκαν στη σημερινή τριμερή συνάντηση», την οποία μάλιστα χαρακτήρισε “θετική”.
Παράλληλα, όπως επισήμανε ο πρόεδρος του συνδικάτου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, στη συνάντηση αποφασίστηκε η σύσταση ομάδας εργασίας, «ώστε να τεθούν επί τάπητος όλα τα ζητήματα αναφορικά με την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού και το θέμα ΟΑΣΘ να τελειώσει ως τον Οκτώβριο οριστικά».
Από την πλευρά της, η διοίκηση του οργανισμού, όπως επισήμανε ο πρόεδρος, Χρήστος Στεφανίδης πρόκειται, μεταξύ άλλων, να καταβάλει στους εργαζόμενους το 18% των εσόδων από τα εισιτήρια για τον Σεπτέμβριο, που υπολογίζονται σε 1 εκατ. ευρώ, από τα 4 εκατ. ευρώ που είναι το σύνολο των εσόδων μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ.
Στο πλαίσιο όλων των προαναφερομένων, έχουν ανασταλεί οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, γεγονός που σημαίνει οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.
Από την πλευρά του, το υπουργείο Εργασίας, με ανακοίνωσή του, επισημαίνει ότι με την επίτευξη συμφωνίας που αποκαθιστά τη δημόσια υπηρεσία μεταφοράς στη συμπρωτεύουσα ολοκληρώθηκε η τριμερής συνάντηση μεταξύ των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, εκπροσώπων της διοίκησης του Οργανισμού παρουσία του υπουργού Εργασίας Γ. Κατρούγκαλου, του γενικού γραμματέα Α. Νεφελούδη και της Γενικής Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Θ. Πέρκα.
Οπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Εργασίας, η συμφωνία περιλαμβάνει τέσσερα σημεία:
1. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεσμεύτηκε ότι θα καταβάλει μίνιμουμ 18% των μηνιαίων εσόδων από τα κόμιστρα έναντι της αποπληρωμής των δεδουλευμένων των εργαζομένων.
2. Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα προκαταβάλει μαζί με την επιδότηση του Σεπτεμβρίου και τα αντίστοιχα ποσά του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου,με την προϋπόθεση ότι με τα ποσά αυτά θα εξοφληθούν οι οφειλές προς τους εργαζόμενους, πράγμα που συμφωνήθηκε από τα δύο μέρη (εργοδοσία, εργαζόμενοι).
3. Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα καταβάλλι σε σύντομο χρονικό διάστημα το ποσό των 2.400.000€ για την κάλυψη της μετακίνησης ΑΜΕΑ και πολυτέκνων για το 2016.
4. Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα οργανώσει άμεσα διαδικασίες διαλόγου με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (διοίκηση ΟΑΣΘ, εργαζόμενων ΟΑΣΘ και Υπουργεία) για το μέλλον του ΟΑΣΘ, ο οποίος διάλογος θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31.10.2016
Ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κατρούγκαλος τόνισε: «Δύο είναι τα σημαντικά θέματα: Πρώτον, όποιες απαιτήσεις και να έχει ο ΟΑΣΘ απέναντι στο δημόσιο, έχει μια πρωταρχική υποχρέωση ως εργοδότης να πληρώνει τους μισθούς στους εργαζομένους του. Δεν έχει επιλογή ο εργοδότης να μην πληρώνει τους εργαζομένους του, ούτε είναι νόμιμο το lock out στην Ελλάδα. Το δεύτερο είναι να διευκρινιστεί πράγματι ποιες είναι οι οφειλές του δημοσίου προς τον ΟΑΣΘ.
Είναι αλήθεια ότι η μεταφορά αποτελεί κοινωνικό αγαθό. Επίσης είναι αληθές ότι όπου υπάρχει μία ιδιωτική επιχείρηση όπως είναι ο ΟΑΣΘ, για να ασκηθεί αυτή η κοινωνική πολιτική πρέπει να υπάρχει επιδότηση από τα συναρμόδια υπουργεία. Αυτή η επιδότηση όμως πρέπει να γίνεται με απόδοση λογαριασμού, να μη γίνεται πάρτι. Και αυτό ακριβώς ζητήσαμε από την άλλη πλευρά, μια που δεν υπάρχουν εδώ και δύο χρόνια οι σχετικές δημόσιες συμβάσεις που έπρεπε να έχουν συναφθεί ανάμεσα στα αρμόδια Υπουργεία και τον ΟΑΣΘ.
Αντίστοιχα ο στόχος μας ήταν διττός, πρώτον, να αποκατασταθεί η δημόσια υπηρεσία των συγκοινωνιών στην πόλη της Θεσσαλονίκης, μια που το δημόσιο αγαθό της μεταφοράς δεν πρέπει να εξαρτάται από την αγορά και μόνο. Και δεύτερον, προφανώς να πληρωθούν οι εργαζόμενοι τους μισθούς τους που εδώ και τρεις μήνες δεν καταβάλλονται».
Ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου ΕργασίαςΑνδρέας Νεφελούδηςμετά τη συνάντηση δήλωσε: «Επιδιώκαμε να βγει λευκός καπνός σήμερα, νομίζω βγήκε ο πιο όμορφος λευκός καπνός, γιατί νομίζω ότι ήταν η καλύτερη δυνατή συμφωνία με τις παρούσες συνθήκες που μπορούσε να επιτευχθεί.
Αυτό περιλαμβάνει τέσσερα μέρη: Το πρώτο είναι η δέσμευση της διοίκησης του ΟΑΣΘ να καταβάλλει από τώρα και στο εξής μίνιμουμ το 18% των εσόδων από τα κόμιστρα για να εξοφλήσει σταδιακά και συστηματικά τα δεδουλευμένα που χρωστάει.
Το δεύτερο, με τη δέσμευση που αναλήφθηκε από το Υπουργείο Υποδομών, να γίνουν προκαταβολές σε σύντομο χρονικό διάστημα των δόσεων για τις αντισταθμιστικές εισφορές του Υπουργείου προς τον ΟΑΣΘ, με την προϋπόθεση ότι αυτά θα πάνε στους εργαζόμενους.
Το τρίτο είναι ότι και εμείς από την πλευρά του Υπουργείου Εργασίας δεσμευθήκαμε για την άμεση καταβολή περίπου 2,5 εκατ. ευρώ για τη μετακίνηση πολυτέκνων και άλλων που έχουν ανάγκες. Και το τέταρτο, πιο σημαντικό, μπήκε ένα χρονοδιάγραμμα για να γίνει μία σε βάθος συζήτηση που θα λύσει όλα τα προβλήματα που υπάρχουν σε σχέση με την μετακίνηση των ανθρώπων και το μέλλον του ΟΑΣΘ. Είναι η σημερινή ημέρα μια πολύ καλή ημέρα γιατί διασφαλίζουμε το μέλλον, την διάρκεια και την συνέχεια του συγκοινωνιακού έργου στην Θεσσαλονίκη για να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες».
Η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Θεοπίστη Πέρκα, δήλωσε: «Έγινε μία αρκετά αναλυτική συζήτηση για όλα τα θέματα.
Το μείζον θέμα ήταν τα δεδουλευμένα τα οποία βεβαίως πρέπει να πάρουν οι εργαζόμενοι. Με αυτή την έννοια προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε σε αυτό το σημείο, εμείς ως υπουργείο θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά, θα προσπαθήσουμε να δοθεί ως προκαταβολή η τακτική επιχορήγηση δύο μηνών, βεβαίως με την προϋπόθεση ότι αυτά θα πάνε για την πληρωμή των εργαζομένων.
Από εκεί και πέρα, έχουμε να κάνουμε αρκετές κουβέντες και βεβαίως ως αρμόδιο υπουργείο θα πάρουμε τις πρωτοβουλίες εκείνες, ώστε να ανοίξει αυτή η κουβέντα για να μπει ένα πλαίσιο στη λειτουργία του ΟΑΣΘ, για το δημόσιο συμφέρον και για το καλό της πόλης, η οποία είναι πολύ εξαρτημένη από τα λεωφορεία, το μοναδικό μέσο μεταφοράς που έχει».