Στοιχεία για το μέγεθος του σκανδάλου, με τα «υποκλαπέντα» εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, κατέθεσε, στη Βουλή, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, το μέγεθος του σκανδάλου, που διερευνά η νέα Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, έχει σημαντικές επιπτώσεις στα έσοδα του ομίλου ΟΑΣΑ (τα διαφυγόντα έσοδα εκτιμώνται άνω των 30 εκατ. ευρώ), καταδεικνύοντας παθογένειες στο σύστημα διαχείρισης εισιτηρίων της ΣΤΑΣΥ και γενικότερα του ομίλου ΟΑΣΑ.
Όπως καταγγέλλει το υπουργείο Μεταφορών:
-Δεν υπήρχε ουσιαστική φυσική προστασία και φύλαξη στον τομέα καταμέτρησης του κεντρικού ταμείου της ΣΤΑΣΥ.
-Είχαν απενεργοποιηθεί όλες οι διαδικασίες διακίνησης χρημάτων και εισιτηρίων της ΣΤΑΣΥ, με αποτέλεσμα να μην ελέγχεται η διακίνηση εισιτηρίων και χρημάτων.
-Για μία 5ετία, δεν είχε ορισθεί Τομεάρχης Καταμέτρησης στο κεντρικό ταμείο της ΣΤΑΣΥ.
-Το παραπάνω απαρχαιωμένο μοντέλο διακίνησης εισιτηρίων έχει οδηγήσει σε καταγεγραμμένη υπεξαίρεση, συνολικού ποσού 110.000 ευρώ στην ΣΤΑΣΥ και σε 647.516 ευρώ στην ΟΣΥ τα έτη 2010 – 2015.
-Την εποχή της ψηφιακής οικονομίας δεν υπήρχε μηχανογραφικό σύστημα για την καταγραφή και τον έλεγχο του κομίστρου.
Χωρίς κανένα σύστημα καταμέτρησης τα εισιτήρια
Οι αποθήκες των συγκοινωνιακών εταιρειών, σύμφωνα με το υπ. Μεταφορών, στερούνται σύγχρονων συστημάτων logistics και μηχανογραφημένου συστήματος διακίνησης των προϊόντων κομίστρου, με σκοπό να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί καμία καταμέτρηση εισιτηρίων και πολλές φορές ο ΟΑΣΑ αποδεχόταν επιστροφή προϊόντων κομίστρου (ρολά από το Μετρό), από τους φορείς του, μετρημένα σε κιλά!
«Προίκα» σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το υπουργείο Μεταφορών καταγγέλλει, επίσης, δυσμενή – για τον όμιλο ΟΑΣΑ – ρύθμιση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσω «παραγγελίας» ΤΑΙΠΕΔ.
Η συνολική εκχώρηση των εσόδων από τη χρήση του δικτύου του ΟΑΣΑ στους σταθμούς του προαστιακού (Δουκίσσης Πλακεντίας, Σταθμού Λαρίσης και Πειραιά, κτλ.) στην, υπό ιδιωτικοποίηση, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με σκοπό την ελκυστικότητα της επένδυσης αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα διαχειριστικής ανικανότητας και μη διασφάλισης των συμφερόντων του ΟΑΣΑ.
Οι συμβάσεις 32Α/2014 και 32/2014, που υπογράφηκαν μεταξύ των διοικήσεων του ΟΑΣΑ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς να λάβουν υπόψη τη μελέτη της αρμόδιας Συγκοινωνιακής Υπηρεσίας του ΟΑΣΑ, αλλά και την αντίστοιχη της Αττικό Μετρό, ζημιώνουν τον όμιλο ΟΑΣΑ σε επίπεδο απαιτήσεων από 20,3 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον τρόπο υπολογισμού κατανομής της μελέτης.
Επιπλέον, η συμφωνία προβλέπει ο ΟΑΣΑ να λαμβάνει μόλις το 2% των εσόδων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή περίπου 80.000 ευρώ το χρόνο, χαρίζοντας προκαταβολικά ένα μεγάλο ποσό απαίτησης στον μελλοντικό αγοραστή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως υποστηρίζει το υπ. Μεταφορών.