Γεγονός η πρώτη σύγκρουση ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ στη ναυτιλία. Αιτία το Προεδρικό Διάταγμα 84, το οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι η θέση του Γενικού/Διοικητικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καταργείται, συμπληρώνοντας ότι οι παρακάτω υπηρεσίες του π.δ. 13/2018 (Α΄ 26) υπάγονται εφεξής στον Υπουργό: (α) Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, (β) Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, (γ) Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών.
Η εν λόγω απόφαση της κυβέρνησης προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος την κατηγόρησε για στρατηγική υπερσυγκέντρωσης αρμοδιοτήτων σε μονοπρόσωπα όργανα.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ
Η επιλογή της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να καταργήσει την Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και να την συγχωνεύσει με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικών Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, εντάσσεται στην γενικότερη στρατηγική υπερσυγκέντρωσης αρμοδιοτήτων σε μονοπρόσωπα όργανα (Υπουργός, Γενικός Γραμματέας) που κυριαρχεί σε όλες τις νέες δομές που δρομολογεί η νέα Κυβέρνηση.
Είναι προφανές ότι με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνει το Π.Δ. 84/2019, απουσιάζει η λογοδοσία και η διαφάνεια ενώ αναμένεται να δοθούν υπερεξουσίες στον νέο Υπουργό που θα αποφασίζει π.χ. κατά το δοκούν, για μετακινήσεις πολιτικών υπαλλήλων του Υπουργείου, για μεταθέσεις των στελεχών του λιμενικού σώματος, για τις προμήθειες κλπ. επαναφέροντας έτσι το πελατειακό κράτος του παρελθόντος.
Παράλληλα, ο νέος Γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμενικών Υποδομών θα είναι ταυτόχρονα αρμόδιος ως πρόεδρος, για την Ε.Σ.Α.Λ., για το Σ.Α.Σ. αλλά και θα εποπτεύει δεκάδες υπηρεσίες γεγονός που καθιστά το έργο του μη λειτουργικό και άκρως γραφειοκρατικό.
Είναι επίσης σαφής η επιλογή υποβάθμισης της λιμενικής πολιτικής που καταντάει πάρεργο μια γιγαντιαίας Γραμματείας ενώ υποκρύπτεται και η πρόθεση της ΝΔ όπως άλλωστε έχει εξαγγελθεί, να προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις των Λιμανιών της χώρας «αποφορτίζοντας» έτσι το αρμόδιο Υπουργείο από την εποπτεία των Οργανισμών Λιμένων.
Η ναυτική εκπαίδευση, η ναυτεργασία, η ποντοπόρος ναυτιλία, οι θαλάσσιες συγκοινωνίες κλπ. αναμιγνύονται με τις λιμενικές υποδομές, τις ναυτιλιακές επενδύσεις και το θαλάσσιο τουρισμό παραγνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες των προβλημάτων που παρουσιάζει ο κλάδος της Ναυτιλίας εν ευρεία έννοια, με αυτόν των λιμενικών υποδομών και του τουρισμού.
Οι εργαζόμενοι και οι φορείς της ναυτιλίας θα συνωστίζονται στα γραφεία του Υπουργού και του Γενικού Γραμματέα προκειμένου να ακουστούν τα χιλιάδες προβλήματα των κλάδων παρακαλώντας μετά από μήνες για ένα ραντεβού.
Ήδη η νέα Κυβέρνηση ξεκίνησε την συγχώνευση δομών με σαφή στόχο την απαξίωση των υπηρεσιών που ελέγχουν τους φορείς και τους Οργανισμούς με σαφή πρόθεση να αρχίσει τις fast track παραχωρήσεις των δημοσίων υπηρεσιών στους ιδιώτες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ θα υπερασπιστεί το πολύ σημαντικό έργο που παρήχθη τα τελευταία 4,5 χρόνια και θα διεκδικήσει την άσκηση πολιτικών με όρους διαφάνειας, αμεροληψίας, αντικειμενικότητας προς υπεράσπιση των κατακτήσεων του κόσμου της ναυτιλίας.