Ερώτηση στη Βουλή με θέμα «Μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων ΟΛΠ – Cosco» κατέθεσε η βουλευτής Β’ Πειραιά και Γραμματέας της ΚΟ του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα.
Η ανακοίνωση της βουλευτού του ΜέΡΑ 25
Στις 23 Νοεμβρίου 2020 είδε το φως της δημοσιότητας μια πολυσέλιδη εμπιστευτική επιστολή του ΟΛΠ-Cosco προς το ΤΑΙΠΕΔ και τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας, ζητώντας να ξεκινήσουν οι διαδικασίες μεταβίβασης του 16% των μετοχών του ΟΛΠ από το Δημόσιο στην Cosco Shipping, υποστηρίζοντας ότι οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση κάποιων έργων από τις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις που είναι υποχρεωμένη να υλοποιήσει μέχρι τον Αύγουστο του 2021, δεν οφείλονται σε δική της υπαιτιότητά.
Μάλιστα, η Cosco, η οποία κατέχει ήδη το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, και σύμφωνα με την σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις μέχρι τον Αύγουστο του 2021, ώστε να παραλάβει και το υπόλοιπο 16% των μετοχών, όπως προβλέπεται στη συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ, με σημείωμά της προς το υπουργείο Ναυτιλίας επισημαίνει ότι εκτός του ότι ο όμιλος έχει κάνει ήδη συνολικές επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ, για τα υποχρεωτικά έργα έχει συμβασιοποιήσει ήδη τα 230 εκατ. ευρώ από τα 293 εκατ. ευρώ που προβλέπονται.
Ειδικότερα, «σε καμία περίπτωση δεν δικαιούται κανείς να μιλά για εικονικές επενδύσεις όταν ο Όμιλος COSCO έχει έως σήμερα επενδύσει άμεσα στην Ελλάδα περισσότερα από 1,2 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα η ΟΛΠ ΑΕ έχει συμβασιοποιήσει ήδη τα 230 από τα συνολικά 293 εκ ευρώ των Υποχρεωτικών Επενδύσεων και έχει αναλάβει επιπλέον επενδύσεις ύψους 200 εκ. ευρώ που περιλαμβάνονται στο Master Plan του Λιμένος (για Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας, Logistics Center, Κτίρια Στάθμευσης Αυτοκινήτων κ.α), χωρίς την ύπαρξη συμβατικής προς τούτο υποχρέωσης».
Ακόμα, όπως προκύπτει από την επιστολή της Cosco που δημοσιεύτηκε στα ΜΜΕ «Στη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ (η «Σύμβαση Παραχώρησης»), καθώς και στον κυρωτικό νόμο 4404/2016 (ΦΕΚ Α’ 126/08.07.2016) αυτής, δεν υπάρχει καμία διάταξη που να απαγορεύει την ίδρυση ναυπηγείου εκ μέρους του Οργανισμού.
Αντιθέτως, κάτι τέτοιο επιτρέπεται και μάλιστα ακόμη και σε περιοχές όπου μέχρι την Ημερομηνία Έναρξης Ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης (10.08.2016) δεν επιτρεπόταν να λάβει χώρα κάτι τέτοιο.
Περαιτέρω, επισημαίνουμε την υπ’ αριθ. 766/2020 Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία ακυρώνεται η απόφαση της Περιφέρειας Αττικής, με την οποία απερρίφθη η σχετική αίτηση του ΟΛΠ για άδεια εγκατάστασης ναυπηγείου στην περιοχή της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης του Περάματος, και αποφαίνεται ότι η Περιφέρεια οφείλει, συμμορφούμενη με την εν λόγω Απόφαση του ΣτΕ, να εκδώσει νέα απόφαση στηριζόμενη στις διατάξεις της βιομηχανικής νομοθεσίας.
Επί του εν λόγω ζητήματος της ίδρυσης ναυπηγείου από τον ΟΛΠ η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) έχει απλώς γνωμοδοτήσει, χωρίς να έχει αποφανθεί σχετικά και τελικώς επί του θέματος.
Τέλος, θα θέλαμε να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει, σε καμία περίπτωση, θέμα παραβίασης των διατάξεων του ελεύθερου ανταγωνισμού και, ειδικότερα, κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης του Οργανισμού, καθώς δεν έχει λάβει χώρα καμία σχετική παράνομη – καταχρηστική ενέργεια εκ μέρους του ΟΛΠ και, σε κάθε περίπτωση, δε θα μπορούσε να έχει λάβει χώρα κάτι τέτοιο εκ των προτέρων και με βεβαιότητα, επίσης, δεν πρόκειται να λάβει χώρα ουδέποτε στο μέλλον.»
Να επισημανθεί πως στη Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, προβλέφθηκαν διατάξεις με τις οποίες έχει αναγνωριστεί ο καίριος ρόλος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος και Σαλαμίνας (500 ναυπηγοεπισκευαστικές και 1.500 υποστηρικτικές επιχειρήσεις με 20.000 μόνιμους εργατοϋπαλλήλους), στην εθνική οικονομία καθώς και στη διασφάλιση θέσεων εργασίας.
Σύμφωνα με το Α.Π. 45872/27/11/2020 έγγραφο του ΤΑΙΠΕΔ «σύμφωνα με τη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Cosco η μεταβίβαση του ποσοστού 16% προς την Cosco τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της έκδοσης από τον ανεξαρτήτων μηχανικό της Δήλωσης Υποχρεωτικών Επενδύσεων, η οποία σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε. θα βεβαιώνει ότι έχουν ολοκληρωθεί οι υποχρεωτικές επενδύσεις της Πρώτης Επενδυτικής Περιόδου.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναμείνει τη σχετική βεβαίωση του ανεξάρτητου μηχανικού, προκειμένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του έναντι της Cosco.»
Επίσης, με το αριθ. πρωτ. 3122.1-Τ11/79719/2020/27-11- 2020 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων εγκρίθηκε η εκτέλεση του έργου (Υ.Ε. 11Β) «Βελτίωση Υποδομών Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης (συμπεριλαμβανομένων των πλωτών δεξαμενών) – Φάση Β».
Σε συνέχεια ενημέρωσης από την Ο.Λ.Π. Α.Ε. έχει ήδη υπογραφεί η εργολαβική σύμβαση και αναμένεται το έργο να ξεκινήσει άμεσα.
Κατόπιν των ανωτέρω και με δεδομένα αφενός την κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) με την οποία έχασε το Ελληνικό Δημόσιο ένα εργαλείο ελέγχου της τήρησης των όρων της Σύμβασης Παραχώρησης και αφετέρου της αλλαγή σύνθεσης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), όπου υπηρεσιακοί παράγοντες αντικαταστάθηκαν από πολιτικά πρόσωπα,
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:
-Ποιες ακριβώς από τις υποχρεωτικές επενδύσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη έχουν ολοκληρωθεί και ποιες προβλέπεται να ολοκληρωθούν σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης μέχρι τον Αύγουστο 2021;
-Ποιο είναι το σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εναπομεινάντων υποχρεωτικών επενδύσεων;
-Πότε ελέγχθηκε τελευταία φορά η τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων της Cosco, από ποια Αρχή έγινε ο έλεγχος και ποιο ήταν το πόρισμα;
-Με δεδομένο πως «Το ΤΑΙΠΕΔ θα αναμείνει τη σχετική βεβαίωση του ανεξάρτητου μηχανικού, προκειμένου να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του έναντι της Cosco» πότε ακριβώς προβλέπεται να λάβει το ΤΑΙΠΕΔ τη σχετική βεβαίωση του ανεξάρτητου μηχανικού;
-Η Cosco έχει δικαίωμα, με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, να διεκδικεί την παραχώρηση προς αυτήν του επιπλέον ποσοστού 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ ΑΕ πριν τον Αύγουστο του 2021, ανεξαρτήτως της ολοκλήρωσης των συμβατικών υποχρεώσεων; Αν όχι, πού εδράζεται η αξίωσή της αυτή;
-Θα επιτραπεί στον ΟΛΠ-COSCO να προχωρήσει στη λειτουργία OneStopService, που πρακτικά θα αποτελέσει ναυπηγείο, κάτι που ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κατηγορηματικά αρνηθεί πως επιτρέπεται να συμβεί με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, ενώ η Cosco ισχυρίζεται πως «δεν υπάρχει καμία διάταξη που να απαγορεύει την ίδρυση ναυπηγείου εκ μέρους του Οργανισμού»;