Ως μια άκρως ευνοϊκή περίοδο για επενδύσεις στην αγορά πλοίων (δεξαμενόπλοια, πλοία χύδην φορτίου, εμπορευματοκιβώτια, LPGs) χαρακτηρίζει το 2019, η VesselsValue, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε με τη συνδρομή της συμβουλευτικής εταιρείας ViaMar.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Ταραχώδες χαρακτηρίζεται το τελευταίο 6μηνο για τον κλάδο της μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, με την Κίνα να έχει επιβάλει περιορισμούς στις εισαγωγές άνθρακα το τελευταίο δίμηνο του 2018.
Τόσο ο εμπορικός πόλεμος Κίνας-ΗΠΑ που οδηγεί σε αβεβαιότητα τις αγορές, όσο και η κατάρρευση του φράγματος Vale στη Βραζιλία στις αρχές του 2019, προκάλεσαν σοβαρούς τριγμούς στους κλάδους σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, οδηγώντας σε κάθοδο τις τιμές ξηρού χύδην φορτίου.
Οι ναύλοι στα πλοία τύπου Capesizes έχουν συρρικνωθεί, συμπαρασύροντας και τους ναύλους των υπόλοιπων κατηγοριών.
Αναφορικά με τις πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων Capesize, καταγράφεται στασιμότητα, καθώς δεν έχει σημειωθεί καμία πώληση από τις 19 Δεκεμβρίου 2018 μέχρι το τέλος του α’ τριμήνου 2019.
Σε επίπεδο προσφοράς, το scrapping έχει αυξηθεί σημαντικά ξεπερνώντας τα 3 εκατ. DWT.
Δεξαμενόπλοια
Το δ’ τρίμηνο του 2018 επέστρεψε δριμύτερο για την αγορά δεξαμενόπλοιων. Η ζήτηση στην Ασία για πετρέλαιο κατέγραψε έντονους ρυθμούς σε συνδυασμό με την καταναλωτική ζήτηση, την αποθήκευση και την προγραμματισμένη έναρξη νέων διυλιστηρίων.
Και πάλι, η Κίνα καθίσταται η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη στο κομμάτι της ζήτησης. Οι διαρκώς εξελισσόμενες εμπορικές συνήθειες που προκλήθηκαν από τις περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ και τις κυρώσεις του Ιράν, καθώς και η συνεχιζόμενη μείωση της παραγωγής και των εξαγωγών από τη Βενεζουέλα, αύξησαν περαιτέρω τις ροές αργού και των συναφών προϊόντων μέσω του Gulf Coast (σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού).
Σε επίπεδο αξιών, παρατηρείται ενίσχυση μεταξύ δ’ τριμήνου 2018 και α’ τριμήνου 2019, αν και τα δεξαμενόπλοια υστερούν σε σχέση με τους μεγαλύτερους μεταφορείς αργού πετρελαίου.
Από την πλευρά της προσφοράς, οι διαλύσεις tankers έχουν μειωθεί ήδη από το β’ τρίμηνο του 2018, ωστόσο είναι αρκετές εν συγκρίσει με το 2013.
Οι παραγγελίες μειώθηκαν στο δ’ τρίμηνο σε 3 MDWT, έναντι 7 MDWT στο γ’ τρίμηνο.
Εμπορευματοκιβώτια
Ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων στις κύριες εμπορικές γραμμές (Ασία – Βόρεια Αμερική και Ασία – Ευρώπη), κατέγραψε διαφορετικές τάσεις τον φετινό χειμώνα.
Ο κύριος λόγος για τους ισχυρότερους ρυθμούς ανάπτυξης στη Β. Αμερική ήταν ο συνεχιζόμενος εμπορικός πόλεμος, με τους μεταφορείς να κάνουν αγώνα δρόμου για την προώθηση των αγαθών στον τελικό προορισμό τους πριν από τις αναμενόμενες αυξήσεις στους αμερικανικούς δασμούς, που είχαν προγραμματιστεί για την 1η Μαρτίου 2019.
Η διάλυση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στο δ’ τρίμηνο και αναμένεται η απομάκρυνση 50-60.000 TEUs ανά τρίμηνο εντός του 2019.
Τέλος, σημειώνεται ότι το β’ τρίμηνο του 2018 σηματοδότησε την κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων, έκτοτε όμως οι τιμές έχουν υποχωρήσει αρκετά.
Πλοία LPG
Μετά από ένα σταθερό δ’ τρίμηνο το 2018, τα κέρδη για τα πλοία τύπου VLGC (Very Large Gas Carriers) μειώθηκαν το α’ τρίμηνο του 2019.
Ο κρύος καιρός στις ΗΠΑ συνέβαλε στην αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης και των αποθεμάτων, με αποτέλεσμα να μειωθεί ο όγκος των εξαγωγών.
Αναμένεται ότι τα κέρδη για τα VLGCs θα βελτιωθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς η ζήτηση για LPG είναι πιθανό να ξεπεράσει την ανάπτυξη του στόλου.
Η αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών υγραερίου, αιθυλενίου και προπυλενίου αναμένεται να συμβάλει κατά κύριο λόγο στην ανάπτυξη του εμπορίου, εκτός κι αν παρεμποδιστεί από γεωπολιτικές εντάσεις.
Τα μεγαλύτερα κέρδη υπολογίζεται ότι θα κερδίσουν τα MGC των οποίων η αξία θα αυξηθεί κατά 28% μέχρι τα μέσα του 2022. Οι υπόλοιποι τύποι πλοίων θα αυξήσουν την αξία τους, σταδιακά, από 5% μέχρι 12% το ίδιο χρονικό διάστημα.