Ευοίωνες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές σταδιοδρομίας των νέων στον χώρο της ναυτιλίας, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της ειδικής ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο ΕΒΕΠ, στο πλαίσιο του εορτασμού των «Ημερών Θάλασσας», που είχε θέμα της επαγγελματικές προοπτικές των νέων στον χώρο της ναυτιλίας και στους επί μέρους τομείς αυτής.
Κατά την διάρκειά της, βραβεύτηκαν οι πρώτοι εισαχθέντες, για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, στα τμήματα Ναυτιλιακών Σπουδών του ΠΑ.ΠΕΙ. και Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑ.Δ.Α. Ειδικότερα, το βραβείο στον πρώτο εισαχθέντα στο τμήμα του ΠΑ.ΠΕΙ., Εμμανουήλ Μουστάκη, επέδωσαν ο γ.γ. του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Εμμανουήλ Κουτουλάκης, και ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσιος Θεοδωράτος, ενώ το βραβείο στον πρώτο εισαχθέντα στο τμήμα του ΠΑ.Δ.Α., Αλέξανδρο Ασπρούδη, επέδωσαν ο διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου, Ιωάννης Γκόλιας, και ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, Γιώργος Κουμπενάς.
Απευθύνοντας χαιρετισμό, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αποτελεί τον γεωγραφικό πυρήνα της ελληνικής και της ελληνόκτητης ναυτιλίας όπου αναπτύσσονται οι δραστηριότητες των ναυτιλιακών φορέων και των άμεσα συνδεδεμένων κλάδων της οικονομίας. Επισημαίνοντας ότι Οικονομία και ναυτιλία είναι διαχρονικά άρρηκτα συνδεδεμένες «έννοιες», με τη συνεισφορά της ναυτιλίας στο ΑΕΠ να παραμένει, παραδόξως, στην «αθέατη πλευρά» του οικονομικού γίγνεσθαι αυτής της χώρας, ο πρόεδρος του Επιμελητήριου αναφέρθηκε στο ναυτιλιακό «οικοσύστημα» (cluster) που είναι εγκατεστημένο στον Πειραιά, αλλά και στην παρουσία της ισχυρότερης ναυτιλιακής δύναμης στον κόσμο που είναι η ναυτιλία των Ελλήνων.
Στο σημείο αυτό, τόνισε ότι η ελληνική ναυτιλία είναι ταυτόσημη με τα πλοία, αλλά κυρίως είναι οι άνθρωποι που τα διαχειρίζονται, και στη στεριά και στη θάλασσα. Είναι οι άνθρωποι, που κατασκευάζουν πλοία, δημιουργούν και διοικούν εμπορικούς στόλους στη στεριά και οι άνθρωποι που τα ταξιδεύουν στις θάλασσες.
Όπως χαρακτηριστικά παρατήρησε, χωρίς τους πρώτους, δεν θα υπήρχαν η κατασκευή, οι τεχνολογίες, οι σχεδιασμοί και η διοίκηση των εμπορικών στόλων. Χωρίς τους δεύτερους, δεν θα γίνονταν οι μεταφορές της θάλασσας.
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου τόνισε, επίσης, ότι έχουμε κάθε λόγο, ως χώρα με μακραίωνη ναυτική παράδοση, να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού τη ναυτιλία μας και το έμψυχο δυναμικό της, καλλιεργώντας παράλληλα τη ναυτική συνείδηση, ώστε να μην χαθεί η τεχνογνωσία, αλλά και να καταστήσουμε γνωστή στο ευρύ κοινό τη συμβολή της στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας και της δύναμης που εκπέμπει, για να αναφερθεί εν συνεχεία στο πρόβλημα της έλλειψης στελεχών για την κάλυψη των αναγκών του cluster της ναυτιλίας, γεγονός που «πυροδότησε» και την συζήτηση γύρω από το βασικό θέμα της ημερίδας.
Από την πλευρά του, ο γ.γ. του υπουργείου, Εμμανουήλ Κουτουλάκης, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι η απαθρακοποίηση της ναυτιλίας και οι νέες τεχνολογίες, ψηφιακές και μη, που εισέρχονται στις λειτουργίες των πλοίων θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, αλλά και θα απαιτήσουν νέες δεξιότητες από τα στελέχη για την κάλυψη των αναγκών.
Στις βασικές τους ομιλίες, ο διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου, του οποίου, μεταξύ των άλλων, αποτελεί πρόταγμα στη ναυτική εκπαίδευση η τεχνική κατάρτιση, Ιωάννης Γκόλιας, καθώς και ο ιδρυτής και δ/νων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης, αναφέρθηκαν στα θέματα που σχετίζονται με την γαλάζια οικονομία, την «πράσινη», αλλά και την ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας, φωτίζοντας όλες τις πτυχές των αναγκών για σύγχρονη ναυτική εκπαίδευση σε όλο το εύρος του ναυτιλιακού cluster σημειώνοντας ότι είναι ανοικτοί οι ορίζοντες για την απασχόληση των νέων στη ναυτιλία.
Με ιδιαίτερη αναφορά ότι, το 2024 έχει ανακηρυχθεί από το ΥΝΝΠ «έτος ναυτικής εκπαίδευσης», ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι επί μέρους τοποθετήσεις οι οποίες κατέτειναν στο συμπέρασμα ότι πρέπει να καλυφθεί το κενό μεταξύ των απαιτούμενων δεξιοτήτων προς αυτές που προσφέρονται, ενώ ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί και στην ανάπτυξη των Soft skills.
Από τις τοποθετήσεις, επίσης, προέκυψε αβίαστα το συμπέρασμα ότι θα πρέπει να αλλάξει το «μοντέλο» προσέγγισης της κοινωνίας και, ειδικότερα, της κοινωνίας των νέων, καθώς η εικόνα της ναυτιλίας, αλλά και των δυνατοτήτων σταδιοδρομίας σε αυτή παραμένει «αχλή» με αποτέλεσμα οι νέοι να μην έχουν επαφή με το αντικείμενο για την επιλογή της σταδιοδρομίας τους, κάτι που επιβεβαίωσαν και οι δύο βραβευθέντες φοιτητές που αποκάλυψαν πως ήρθαν σε επαφή με τον κόσμο της ναυτιλίας.
Επίσης, τονίστηκε ιδιαίτερα ότι δεν αποτυπώνονται ορθώς τα οικονομικά στοιχεία για την συμβολή των επί μέρους κλάδων της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, γεγονός που, αφενός δημιουργεί στρεβλή εικόνα, αφετέρου, η εικόνα αυτή, και παρά τις στρεβλώσεις, δεν προβάλλεται, ώστε η κοινή γνώμη να κατανοεί τη σημασία και την προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Στην ημερίδα έγιναν επί μέρους τοποθετήσεις από τους Διονύσιο Πολέμη, επικ. καθηγητή Ναυτιλιακού Τμήματος Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Δημήτριο Κουμπογιάννη, καθηγητή και πρόεδρο Τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Γεώργιο Κουμπενά, πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Διονύσιο Θεοδωράτο, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Γεώργιο Αλεξανδράτο, αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο και Αννίτα Τρυποσκούφη, διευθύντρια Μικρομεσαίων & Μεγάλων Εξαγωγέων – Βιομηχανία, Ενέργεια, Ναυτιλιακά & Προβολή Χωράς της Enterprise Greece.
Τέλος, χαιρετισμό εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής της πόλης απεύθυνε ο εντεταλμένος του δήμου Πειραιά, Παναγιώτης Κυρίμης, για τη διοργάνωση των «Ημερών Θάλασσας».