Ενενήντα πέντε χρόνια λειτουργίας συμπλήρωσε η Διεθνής Ναυτική Ένωση, πραγματοποιώντας επετειακή εκδήλωση.
Στην εκδήλωση, δυναμικό παρών έδωσαν, στο σύνολό τους, τα ηγετικά στελέχη των Ναυτιλιακών Πρακτορείων, αλλά και στελέχη των επιχειρήσεων που διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ομαλή επιχειρηματική δράση του κλάδου.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρέθηκαν θέματα που αφορούσαν τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα του Container, του Car Terminal και της Κρουαζιέρας ως και τις κινήσεις των μεγάλων Ναυτιλιακών Εταιρειών ως προς τους στρατηγικούς τους σχεδιασμούς.
Η ομιλία του προέδρου της ΔΝΕ Ι. Χατζηαντωνίου
Η Διεθνής Ναυτική Ένωση συμπληρώνει εφέτος 95 χρόνια συνεχούς, δυναμικής και γόνιμης παρουσίας και προσφοράς στην Ναυτιλιακή Κοινότητα.
Τα Μέλη μας αποτελούν σήμερα τους βασικούς Χρήστες του εμπορικού τμήματος του λιμένα Πειραιώς- ως και των στρατηγικής σημασίας περιφερειακών λιμένων-, στους σταθμούς διακίνησης Containers τόσο του ΟΛΠ.ΑΕ όσο και του ΣΕΠ.ΑΕ, όπως επίσης στους σταθμούς διακίνησης αυτοκινήτων, καθώς και στον τομέα της Κρουαζιέρας.
Το στίγμα της πορείας του Κλάδου μας για το τρέχον έτος, ήδη αποτυπώνεται με δομικές αλλαγές τόσο στον επιχειρηματικό όσο και στον επιχειρησιακό τομέα.
Οι μεγάλες Ναυτιλιακές Γραμμές επαναπροσδιορίζουν τις θέσεις τους και τις στρατηγικές τους, με την δημιουργία σε παγκόσμιο επίπεδο συμπράξεων και συμμαχιών για την επίτευξη οικονομίας κλίμακας και την βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών τους στους παγκόσμιους πελάτες.
Οι συμμαχίες αυτές, οι λιμενικές αναδιαρθρώσεις οι νέες τεχνολογίες, αυτοματισμοί, logistics, τα ταχύτερα, μεγαλύτερα και οικονομικότερα σε κόστη πλεύσης πλοία, η πληροφορική, ακόμη και οι δορυφορικές τεχνολογίες, αποτελούν τις βασικές παραμέτρους στις εν γένει εξελίξεις του Κλάδου μεταφοράς Containers παγκοσμίως.
Μέσα σε αυτούς τους ρυθμούς των εξελίξεων, το λιμάνι του Πειραιά ετοιμάζεται να γυρίσει σελίδα, διεκδικώντας επάξια μία από τις πρώτες θέσεις της κατάταξης των λιμένων στην Ευρώπη, μετά την ανάληψη της διαχείρισης του ΟΛΠ.ΑΕ από επενδυτή παγκόσμιας εμβέλειας, και την νέα δυναμική που αποκτά παράλληλα με τα σχεδιαζόμενα από την Cosco έργα υποδομής στα terminals –container – car – cruise καθώς και στην ναυπηγοεπισκευή, ενώ όπως είναι γνωστό ήδη προωθούνται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης και του ΟΛΘ.ΑΕ.
Όμως παρά τις εξελίξεις αυτές, οι οποίες ευνοούν την διαρκώς αυξανόμενη προσέλκυση πλοίων και φορτίων στα στρατηγικής σημασίας εμπορικά λιμάνια της Χώρας, η προσδοκώμενη ταχεία εξυπηρέτηση των πλοίων, προσκρούει στις δυσλειτουργίες της Πλοηγικής Υπηρεσίας, με συνέπεια τις συχνές και πολύωρες καθυστερήσεις αυτών κατά τις προσεγγίσεις και αναχωρήσεις τους από τα λιμάνια.
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από την Πολιτεία ότι η καλή προς τα έξω εικόνα των λιμανιών καταγράφεται κατά την επιβίβαση του πρώτου προσώπου του Πλοηγού προς υποδοχή του πλοίου και την πλοήγηση αυτού άμεσα και με ασφάλεια στην θέση πρόσδεσης.
Η Ένωσή μας από δεκαετίας και πλέον, με κατ’ επανάληψη υπομνήματα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, και ιδιαίτερα πρόσφατα έχει επισημάνει τις δυσλειτουργίες αυτές, οι οποίες πλέον έχουν λάβει σχεδόν μόνιμο χαρακτήρα λόγω της έλλειψης του αναγκαίου αριθμού πλοηγών, αλλά και έλλειψης πλοηγίδων, ως εκ των συχνών μηχανολογικών βλαβών αυτών, λόγω παλαιότητας ή και έλλειψης εκτεταμένου προγράμματος συντήρησης, προς εξασφάλιση της ετοιμότητας και της αξιοπλοΐας αυτών.
Μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας για την πρόσληψη πλοηγών και την ανανέωση των πλοηγίδων, ευελπιστούμε για την κατά το δυνατόν ταχύτερη και πλήρη υλοποίηση των εξαγγελθέντων, προκειμένου να παρέχονται ασφαλείς υπηρεσίες πλοήγησης σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τους κανόνες ασφαλείας.
Ένα άλλο θέμα που απασχολεί από ετών τα Μέλη της Ενώσεώς μας είναι εκείνο της ευθύνης των Ναυτικών Πρακτόρων, καθ’ όσον η έως σήμερα ακολουθουμένη πρακτική των Τελωνειακών Αρχών της δήμευσης και του εμπορευματοκιβωτίου, εφόσον ευρεθεί λαθραίο εμπόρευμα εντός αυτού, ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν προκύπτουν ενδείξεις ευθύνης της Ναυτιλιακής Εταιρείας, δημιουργεί τεράστια προβλήματα για τις Ναυτιλιακές Εταιρείες και τα Ναυτικά Πρακτορεία που τις εκπροσωπούν.
Παράλληλα, συνεπάγεται σημαντικά διαφυγόντα κέρδη για τους ιδιοκτήτες των Containers και για τις Ναυτιλιακές Εταιρείες από τη στέρηση της χρήσης αυτών, με επιπρόσθετη συνέπεια την δυσφήμηση της Χώρας μας διεθνώς για την ακολουθουμένη πρακτική, η οποία σημειωτέον δεν εφαρμόζεται πουθενά στον κόσμο.
Στο σημείο αυτό θα επιθυμούσαμε να επικροτήσουμε την συγκρότηση από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων της Επιχειρησιακής Επιτροπής Διευκόλυνσης Εμπορίου, στην οποία μετέχει και το Προεδρείο της Ενώσεώς μας, εκτιμούμε δε ότι με την συνεργασία και των υπολοίπων παραγωγικών και κοινωνικών Φορέων της Χώρας, θα αναπτυχθούν οι αναγκαίες δράσεις για την επίλυση παρόμοιων προβλημάτων, την απλοποίηση των Τελωνειακών διαδικασιών και την εν γένει διευκόλυνση του εμπορίου.
Επίσης θα θέλαμε να υποστηρίξουμε την σύσταση, με κοινή απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Τουρισμού, της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, στην οποία μετέχει και η Ένωσή μας δι εκπροσώπου της, πιστεύουμε δε ότι με την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων Φορέων του Κλάδου, θα επιτευχθούν οι στόχοι για την χάραξη και εφαρμογή ενιαίας πολιτικής και κοινού στρατηγικού σχεδιασμού, σε ένα Κλάδο με σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές για την Ελληνική οικονομία.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τα στελέχη και τους υπαλλήλους των Εταιρειών – Μελών της Ενώσεώς μας, τις Αρχές του Λιμένος, τις Διοικήσεις του ΟΛΠ.ΑΕ, του ΣΕΠ.ΑΕ, των Επιμελητηρίων, των Επαγγελματικών Ενώσεων, καθώς επίσης και τις αρμόδιες διευθύνσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας ως και του Υπουργείου Οικονομικών και των Τελωνειακών Υπηρεσιών, με τις οποίες υπογραμμίζουμε την άριστη συνεργασία μαζί τους, επισημαίνοντας όμως την ανάγκη επίσπευσης της διευθέτησης των προβλημάτων που τίθενται κάθε φορά από την Ένωσή μας.
Η τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Π. Κουρουμπλής αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβάλλονται για να προσελκυστούν από το Λονδίνο στον Πειραιά ασφαλιστικές και αντασφαλιστικές υπηρεσίες, αλλά και γενικότερα δράσεις που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν από τον Πειραιά, ενόψει και του επικείμενου Brexit.
Επίσης αναφέρθηκε και στο επίμαχο για τους χρήστες των λιμενικών εγκαταστάσεων θέμα της Πλοηγικής Υπηρεσίας, υπογραμμίζοντας τις προσπάθειες που γίνονται για την στελέχωσή της αλλά και για τη βελτίωση της υλικοτεχνικής της υποδομής.
Γνωρίζω είπε ο κ. Κουρουμπλής τα προβλήματα αλλά η Πλοηγική δεν αποτελεί σημερινό πρόβλημα, αλλά ένα πρόβλημα που εκτείνεται πολύ πριν χρονικά.
Επίσης ο Υπουργός αναφέρθηκε και στην προσπάθεια βελτίωσης της ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και σε επι μέρους θέματα που απασχολούν συνολικά τη ναυτιλιακή κοινότητα.
Τέλος εξήρε τις προσπάθειες του Διοικητικού Συμβουλίου ως και των Μελών της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης στον νευραλγικό τομέα που δραστηριοποιούνται.