Οι τιμές spot στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων θα υπερβούν τα επίπεδα κατά το αποκορύφωμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και εκείνα κατά την πανδημία Covid-19, σύμφωνα με τη Xeneta.
Επιμέλεια: Βάσω Βεγιάζη
Κατά τον Peter Sand, Chief Analyst της Xeneta,: «Η αγορά θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών σημείωσε ραγδαίες και δραματικές αυξήσεις τον Μάιο και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί με περαιτέρω αύξηση των τιμών spot.
Την 1η Ιουνίου, οι τιμές spot θα αγγίξουν επίπεδα που έχουμε να δούμε από το 2022, όταν η πανδημία του Covid-19 εξακολουθούσε να προκαλεί χάος στις θαλάσσιες εφοδιαστικές αλυσίδες εμπορευμάτων.
Υπάρχει ένα “κοκτέιλ” αβεβαιότητας και αναστάτωσης σε όλες τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών προς το παρόν και αυτό τροφοδοτεί τις αυξήσεις τιμών.
Ωστόσο, η ταχύτητα και το μέγεθος αυτής της απότομης αύξησης είναι που έχει αιφνιδιάσει την αγορά – συμπεριλαμβανομένων των CEO των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών στον κόσμο».
Οι αυξήσεις σε αριθμούς
Από την Άπω Ανατολή έως τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, οι μέσες τιμές spot της αγοράς αναμένεται να φτάσουν τα 5.170 δολ. ανά feu την 1η Ιουνίου, τιμή που θα ξεπεράσει την κορύφωση της κρίσης στην Ερυθρά των 4.820 δολ. που παρατηρήθηκε την 1η Φεβρουαρίου. Αυτή είναι μια αύξηση 57% κατά τη διάρκεια του Μαΐου και τις υψηλότερες τιμές spot να κατεγράφησαν εδώ και 640 ημέρες.
Από την Άπω Ανατολή έως την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, οι τιμές spot αναμένεται να φτάσουν τα 6.250 δολ. ανά feu την 1η Ιουνίου, ελάχιστα χαμηλότερα σε σχέση με την υψηλότερη τιμή που σημειώθηκε στην κορύφωση της κρίσης στην Ερυθρά των 6.260 δολ.. Αποτελεί μια αύξηση 50% από τις 29 Απριλίου.
Οι τιμές spot αναμένεται επίσης να ξεπεράσουν τις αντίστοιχες κατά την κορύφωση της κρίσης στην Ερυθρά στο εμπόριο Άπω Ανατολής προς Βόρεια Ευρώπη, φτάνοντας τα 5.280 δολ. ανά feu την 1η Ιουνίου σε σύγκριση με τα 4 839 δολ. στις 16 Φεβρουαρίου. Αυτές θα είναι οι υψηλότερες τιμές σε αυτή τη διαδρομή εδώ και 596 ημέρες, με μια άνοδο 63% από τις 29 Απριλίου.
Αντίστοιχη εικόνα και στο εμπόριο μεταξύ Άπω Ανατολής και Μεσογείου, όπου οι τιμές αναμένονται να υπερβούν την κορύφωση της κρίσης στην Ερυθρά των 5.985 δολ. ανά feu στις 16 Ιανουαρίου για να φτάσουν τα 6175 δολ. την 1η Ιουνίου. Αυτό ήταν μια αύξηση 46% κατά τη διάρκεια του Μαΐου, και οι υψηλότερες τιμές που κατεγράφησαν στο εμπόριο εδώ και 610 ημέρες.
Τι κρύβεται πίσω από την απότομη εκτίναξη τιμών
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Xeneta, η αγορά επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από ένα “κοκτέιλ” παραγόντων, όπως η συνεχιζόμενη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα λιμάνια, με τις ναυτιλιακές να αποφασίζουν να φορτώσουν νωρίτερα τις εισαγωγές πριν από την παραδοσιακή περίοδο αιχμής στο Q3.
Σύμφωνα με τον Sand: «Οι εισαγωγείς έχουν πάρει μαθήματα από την πανδημία και ο πιο απλός τρόπος για την προστασία των εφοδιαστικών αλυσίδων είναι να αποστείλουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα προϊόντα τους γρηγορότερα. Ορισμένες επιχειρήσεις να μας λένε ότι αποστέλλουν ήδη από τον Μάιο εμπορεύματα για την περίοδο των Χριστουγέννων.
Οπότε, η πρόωρη άφιξη της σεζόν αιχμής προστίθεται στο “κοκτέιλ” αβεβαιότητας της αγοράς. Νωρίτερα, στις αρχές του 2024, θα μπορούσαμε να επισημάνουμε την κρίση στην Ερυθρά ως τη βασική αιτία της αύξησης των τιμών, ωστόσο αυτή τη φορά υπάρχει διαφοροποίηση.
Οι ναυτιλιακές προσπάθησαν να διορθώσουν τις εκτροπές στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνοντας τις μεταφορτώσεις σε Δυτική Μεσόγειο και Ασία, αλλά αυτό οδήγησε σε σοβαρή συμφόρηση λιμένων σε αρκετά hubs.
Αντίστοιχα, οι αερομεταφορείς προσπάθησαν να ευθυγραμμίσουν εκ νέου τη χωρητικότητα από άλλα μεγάλα δρομολόγια για να έρθουν αντιμέτωποι με μεγαλύτερους χρόνους ταξιδιού από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας σε υπηρεσίες από Άπω Ανατολή προς Ευρώπη και Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ, αλλά αυτό συνέβαλε στην αύξηση των τιμών σε δρομολόγια που δεν διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Όπου κι αν κοιτάξετε, υπάρχουν καταστροφικές επιπτώσεις και ακούσιες συνέπειες που χρησιμεύουν μόνο για να αναζωπυρώσουν την αβεβαιότητα στην αγορά θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών».
Καταλήγοντας, ο Sand τόνισε ότι «οι μεταφορείς θα δώσουν προτεραιότητα σε όσους πληρώνουν τις υψηλότερες τιμές συμβολαίων. Αυτό σημαίνει ότι το φορτίο που ανήκει σε αποστολείς που πληρώνουν χαμηλότερες τιμές κινδυνεύει να μείνει περιμένοντας στο λιμάνι. Κάτι αντίστοιχο συνέβη στη διάρκεια του Covid-19 και συμβαίνει ξανά τώρα».